Onderwerp:

Warme dagen en bewateren kleine Japanse esdoorn in pot binnen 9 maanden 2 weken geleden #96292

  • Amsterdam_bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi, ik vroeg me af hoe het beste kan worden omgegaan met het verzorgen van de Japanse esdoorn bij de onwijs warme dagen van afgelopen tijd? Wij hebben onlangs een bonsai erbij gehaald voor binnen in een potje. Het is een klein fijn boompje dat vooral einde middagzon pakt. Nu lijken de puntjes van een aantal bladeren opgekruld door uitdroging, terwijl de grond mooi vochtig is en dagelijks s avonds de lucht rondom de boom wordt bevochtigd met wat waterdamp.

Heeft iemand tips om de bladeren verder te voorkomen te krullen? Bijvoorbeeld mate van water geven? En wel of niet doorgaan met de mist/waterdamp in de avond? De boom woont in Amsterdam waar het water erg hard is, ik probeer daarom gekookt afgekoeld water te geven meestal. En onlangs heb ik een beetje vloeibare Matsu bio-green mest gegeven.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Amsterdam_bonsai.

Warme dagen en bewateren kleine Japanse esdoorn in pot binnen 9 maanden 2 weken geleden #96293

  • Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 49
Beste,
Dat de boom in Amsterdam woont is niet erg, wel dat deze binnen woont!
Een esdoorn is een buiten boom en dient zomer en winter buiten te staan.
Binnen gaat u er kort plezier aan beleven..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Amsterdam_bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Warme dagen en bewateren kleine Japanse esdoorn in pot binnen 9 maanden 2 weken geleden #96294

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 393
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo .....

Welkom op dit forum.

Het zou leuker zijn als u zich eerst voorsteld. Het is zo onpersoonlijk zo.

Wat betreft uw boom sluit ik mij aan bij het antwoord van Pim.

Het zou beter zijn geweest als u eerst op internet had geinformeerd naar de soort boom voordat u hem had aanschaft.

Nu mijn advies over de boom zelf want iedereen wil dat zijn boom niet het loodje legt, wat helaas toch af en toe gebeurt.
De bruine puntjes aan de bladeren is hoogstwaarschijnlijk omdat de boom te veel water krijgt.
Heeft de pot 1 of meer ontwateringsgaten in de bodem? Een vereiste om het teveel water af te voeren!
Ik kan niet zien in wat voor soort grond hij staat maar uw grond zal hoogstwaarschijnlijk te veel water vasthouden.
Alleen water geven als de grond begint op te drogen.

Zijn standplaats moet, zoals Pim ook al zei, buiten zijn. Op een Amsterdams balkon is ook goed.
Buiten het zomerseizoen half-zon-half-schaduw. Nu in de hete zomer niet in de zon. Zorg eventueel voor een flink stuk schaduwdoek zoals ze bij een tuincentrum verkopen.

De bedoeling van verzorging is iig goed.
Gekookt water bevat minder kalk.
Niet s-avonds besproeien en water geven maar ik denk in de ochtend is beter.
Dan kan de boom met dat water de hele dag ertegenaan en kunnen de bladeren in de nacht ook niet gaan schimmelen.
Bemesting volgens voorschrift op de verpakking.

Ik hoop dat de boom blijft leven en beter gaat doen dan nu. Veel succes.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Amsterdam_bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Warme dagen en bewateren kleine Japanse esdoorn in pot binnen 2 maanden 2 weken geleden #96750

  • Bert_S
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi,

Water is hier ook 20 dH of meer. Ben binnen met succes Spa blauw 6 dH gaan gebruiken voor bewateren en sproeien. Kost wel wat maar wel beter voor de planten. Buiten staan ze in regen en krijgen ze in droge periodes ook Spa blauw.

Succes!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts