Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66909

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166
Leuk.

Heb ik ook nog gehoord van die punten insnijden. Tschijnt dat je er inderdaad een mooiere voet door krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66929

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk project. Wel 2 gedachten..

- Als je wilt dat de takken wortels maken, waarom heb je dan de hele bast er af gehaald? De wortels ntstaan in het cambium (Dat is de enige laag die echt groeit). Door de bast weg te halen, haal je het cambium weg. En kan er geen wortel uit komen, tenzij er toevallig nog wat is blijven zitten.
- Waarom zou je wortels op vershillende hoogte willen? Die punten zorgen er voor dat op de ene plek de wortel 2 cm hoger zit dan op de andere. Het natuurlijkere beeld krijg je door de wortels verschillend te laten uitgroeien, en uit te dunnen. Daardoor worden ze verschillend dik, en krijg je een natuurlijker beeld. Verschillende hoogtes is alleen maar vervelend als je de boom wilt gaan oppotten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66933

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik begrijp niet dat je in je marcot ontschorste takken laat staan, en ze niet weggenomen hebt.
Waarom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66936

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef : Leuk project. Wel 2 gedachten..

- Als je wilt dat de takken wortels maken, waarom heb je dan de hele bast er af gehaald? De wortels ntstaan in het cambium (Dat is de enige laag die echt groeit). Door de bast weg te halen, haal je het cambium weg. En kan er geen wortel uit komen, tenzij er toevallig nog wat is blijven zitten.
- Waarom zou je wortels op vershillende hoogte willen? Die punten zorgen er voor dat op de ene plek de wortel 2 cm hoger zit dan op de andere. Het natuurlijkere beeld krijg je door de wortels verschillend te laten uitgroeien, en uit te dunnen. Daardoor worden ze verschillend dik, en krijg je een natuurlijker beeld. Verschillende hoogtes is alleen maar vervelend als je de boom wilt gaan oppotten..


Lb,
- takken: Je hebt uiteraard gelijk! Te enthousiast aan de gang gegaan en niet nagedacht...
- het zaagtand patroon: ik vind het artikel of video niet meer waar ik het gezien of gelezen heb maar als ik me goed herinner was het idee tweeledig. Ten eerste creeer je door dat patroon meer lengte waar wortels kunnen groeien, ten tweede het "natuurlijkere" uitzicht. De punten zijn ook losgemaakt, de wortels zullen dus niet hoger en lager staan, maar dichter en verder van de stam af. Jammer dat ik het niet meer vind, visueel is het allemaal veel duidelijker dan mijn uitleg...
Nogmaals, het is lang geleden dat ik dat gelezen heb, maar ik wilde het experiment eens doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66937

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Interessant. . Deze theorie kende ik niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66938

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Ivan schreef : Ik begrijp niet dat je in je marcot ontschorste takken laat staan, en ze niet weggenomen hebt.
Waarom?


Ivan,

Ik wilde testen of takken ook wortels vormen in een marcot, maar zoals Lb al aanhaalde had ik dan uiteraard een deel van het cambium moeten laten zitten- te enthousiaste beginnersfout...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66939

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66942

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Ik heb het eerder gezien hier op t forum

www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/13105...r-welke-pot?start=10



Krijg nu wat, alles afgezocht, staat het gewoon op ons eigen forum....( maar er was ook ergens een video....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 7 jaren 2 weken geleden #66946

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Leuk project, succes gewenst ! Ik heb ook gezien vd flappen. Dus niet alleen gekartled, maar ook dat die kartels los vh hout gehaald werden. Er werd dan wel een dikke draad onder de flappen geplaatst zodat ze wat vd stam afstaan. Ben benieuwd naar het resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

haagbeuk probleem 6 jaren 11 maanden geleden #68197

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Update na zes weken: plastic eens weggehaald en ik zie 1 dikke wortel, lijkt dus dat de marcot aan het wortelen is.
Plastic terug geplaatst en achter en week of 4 nog eens kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts