Onderwerp:

Taxus Baccata cascade 1 jaar 8 maanden geleden #95220

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo allemaal,

weer een aankoop gedaan bij een tuincentrum.
Dit keer een Taxus Baccata. waar ik weer wat denktijd in heb gestopt om het (voor mij) maximale eruit te halen .

Foto 1 na aankoop.
Foto 2 na snoei onnodige takken en vormen oude hoofdstam tot jin.
Foto 3 tekening wat het resultaat over "een paar jaar" moet worden.

M 'n 1e idee was gelijk om er een cascade van te maken. Daarop de hoofdstam een flink stuk ingekort en daar een jin van gemaakt. Omdat die oude stam vrijwel kaarsrecht was en vanaf de aanzet van de stam, over de 1e - 25 cm geen takken had, werd er met speciale bonsai-spanklemmen een aantal bochten in gemaakt om het zicht daarop aantrekkelijker te maken.

Een aantal takken aan de rechterzijde werden deels weggehaald en omgevormd tot jin. Ook de stam aan de voorzijde werd deels van zijn schors ontdaan en zal later gefreesd en afgewerkt worden.

De linkertak wordt als cascade-tak gebruikt en zal flink naar beneden moeten worden gebogen maar Taxus staat erom bekend, daar goed tegen bestand te zijn. (Ze maakten vroeger handbogen van Taxus-hout) Het zal wel even duren eer die tak gefixeerd zal zijn.

De rechtertak naast de jin, wordt aan de ac hterzijde om de jin geleid, met het uiteinde van die tak terugkerend naar de voorzijde van de jin, waarna de jin door looftoeven "omringd" zal worden.

De tekening geeft mijn idee aan hoe de boom er over een aantal jaren eruit moet komen te zien.

Over een goede maand kan ik met de 1e vormgeving gaan beginnen en als alles goed gaat en de boom blijft gezond, kan hij misschien a.s. voorjaar verpot worden. Misschien het jaar erop, we zullen het zien.

Bonsaigroet, Joop.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 8 maanden geleden #95222

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Mooie vondst en goed gezien wat er mee mogelijk is.
Ik ben heel benieuwd naar het verloop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95280

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo allemaal weer,

deze taxus flink onder handen genomen. Ik kon het niet laten om er al aan te beginnen, mede omdat de 1e nieuwe scheutjes al zichtbaar waren. Als ik over zeg 1 maand of zo pas was begonnen met vormen, was de kans op het breken/beschadigen van de nieuwe scheutjes te groot geweest.

Het zal er om hangen of het een semi-cascade wordt of dat het een moyogi wordt. Hangt af van wat ik in het voorjaar met het verpotten in de pot aantref en hoever dan de "cascadetak " omlaag hangt. Of hij dus onder de rand van de pot komt of er boven.
Misschien dat de boom, gezien de laatste foto, nog iets naar links gekanteld moet worden.

De oude hoofdstam is tot mijn verbazing, nadat ik er een jin van had gemaakt, in een paar weken bijzonder snel gefixeerd, waarna ik de klemmen eraf kon halen.
De linker (cascade-) tak en achtertak werden volledig in draad gezet en daarna gevormd.

De nieuwe hoofdstam was een stukje lastiger. Hij werd eerst volledig bedraadt en daarna tegen de jin aan gespannen en verder om de jin heen gebogen. Daar was wel even wat draad voor nodig. Dan begrijp je ook waarom ze vroeger van Taxus handbogen van maakten.

Nu mag de boom flink gaan uitlopen, zodat alles beter gevuld wordt.
In het voorjaar hoop ik de boom, als hij gezond blijft, in een nieuwe pot te kunnen zetten.

Bonsaigroet, Joop.






Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95281

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Mocht je feedback willen:
De top draaiend om de jin heen vind ik niet logisch. Dat zou in de natuur nooit zo gaan groeien.
Ik zou, als dat mogelijk is misschien de gehele jin weghalen, de bestaande top onderin iets uithollen en deze plaatsen op de plek waar nu de jin zit, en naar boven toe een natuurlijker verloop creeeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95282

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Marco,

bedankt voor je reaktie.

Wat jij oppert is een mogelijkheid, maar ik heb de manier zoals ik het nu heb gedaan ook door een top -bonsaist zien doen en trouwens, als de boom "straks " volgroeit is, zie je daar niets meer van.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zeggen ze .

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95283

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
klopt ind dat je bij n bladhoudende soort er niets meer van ziet als het vol gegroeid raakt. Heb je dat de top-bonsaist zien doen bij een demo? Want dan wordt er meestal gekozen voor de snelste manier om een goed resultaat neer te zetten. Het oog wil ook wat he. Ander kan ik me namelijk niet voorstellen dat een pro voor zo'n oplossing kiest.
Anyway: het is jouw boom, en jouw keuze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95287

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Of jullie het nou eens zijn of niet, ik vind het een zeer leerzaam en interessant onderwerp wat je ons hier laat zien, Joop. Dank daarvoor een ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Jos
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata cascade 1 jaar 7 maanden geleden #95303

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo allemaal,

Marco, kan zijn dat ik het bij een demo heb gezien, maar er zullen altijd bonsaisten zijn die een andere mening hebben en die moeten we maar respecteren. De natuur is grillig qua vormen is het niet. Ik denk dat jij ook nog niet elke Taxus kent.
I.i.g. bedankt voor je mening.
Voorlopig houd ik hem zo en over een jaar of misschien 2, zal ik weer een foto plaatsen en misschien heb ik de boom dan toch nog iets gewijzigd, ik weet het nog niet. Voorlopig is dit mijn keus en ik wil ook liefst geen 13 in een dozijn-boom.

Jos, bedankt voor je leuke enthousiaste reaktie.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JosvanE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren