Onderwerp:

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29820

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Beste mensen, ik ben op zoek naar beitels, gutsen e.d. de zogeheten jin en sharitools. Op de Noelanders waren er ook een x tal aanbieders echter ik heb geen flauw idee wat betreft kwaliteit,frequentie van gebruik (heb je ze echt nodig..?) etc Ik doel op dit soort tools:






Mij lijken ze in ieder geval wel handig, mn die "schrapers" en kleine gutsjes.. Graag jullie advies betreffende prijs kwaliteit en waar aan te schaffen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29823

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heb er geen ervaring mee maar lijken me meer voor de mensen die hun dood hout "old-school" willen vormen..

op bonsai.de vindt je redelijk wat terug en in alle prijsklasses..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29831

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Verder niemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29832

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoi Co,

Dit is mijn ervaring
Ik gebruik enkele van die gutsjes, meestal op plaatsen waar je met de freesmachine moeilijk bij kan en bij kleine verse jin of shari. Mijn ervaring is dat ze bij oudere jin niet zo goed werken, het hout is dan te hard geworden. ik gebruik dan de gutsjes die in het bovenste rijtje links staan en de schrapers aan beide buitenkanten van de onderste rij. Ik heb ze bij Teunis Jan Klein gekocht voor niet teveel geld, ik dacht zo'n 10 Euro per stuk. Ik heb verder een hele set ander soort gutsjes maar ik vind over het algemeen het resultaat minder en gebruik ze maar zelden. Je moet best veel kracht uitoefenen en bij een kleinere dunne boom werkt dat niet erg. Ik zou, als ik jou was, zeker geen hele sets kopen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29834

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Jacob,

is het dan niet aan te raden om "high end" mutsjes aan te schaffen uit harder metaal welke scherper zijn? dan moet er toch iets minder kracht uitgeoefend worden, niet?

vraag het gewoon omdat ik deze ook als een weekje aan het bekijken ben.. zit ook met enkele shari's op plaatsen waar ik machinaal bijna niet zal geraken zonder levende takken te raken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29836

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Gutsjes kunnen als je een beetje oefent een natuurlijker effect geven aan het dode hout, omdat je het hout stript in de ipv geulen maakt met machine.
Als je het goed doet volg je dan de beweging van de vezels.
Is wel wat tijdrovender bij grotere bomen, maar een hoop mensen gebruiken ze nog bij de afwerking.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29841

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Oke Chris,
daar heb je wel gelijk in maar ik vind dat je toch wel een beetje body moet hebben op de plaatsen waar je ze wilt gebruiken.
Zoals ik al schreef, dit is mijn ervaring. Ik ken ook mensen die alleen maar gutjes gebruiken en uit principe geen machine willen gebruiken. Hotsumi Terakawa heb ik vaak allen maar tangen zien gebruiken en stript een jin of shari met een mooi effect.
Ervaring in een bepaalde techniek is uiteraard heel belangrijk. Ik kom regelmatig bij Marc Noelanders en soms geeft hij tijdens een workshop ook freesles maar dan valt ook je mond open, en wat dacht je van Graham Potter en Kevin Willson.
Ik denk ieder wat wils. Daarvoor zei ik al ik zou niet gelijk hele sets kopen. Als het bevalt kan je altijd verder uitbreiden.
Wat raad jij Co dan aan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gutsen beitels e.d. 10 jaren 2 maanden geleden #29844

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Jacob schreef : Oke Chris,
daar heb je wel gelijk in maar ik vind dat je toch wel een beetje body moet hebben op de plaatsen waar je ze wilt gebruiken.
Zoals ik al schreef, dit is mijn ervaring. Ik ken ook mensen die alleen maar gutjes gebruiken en uit principe geen machine willen gebruiken. Hotsumi Terakawa heb ik vaak allen maar tangen zien gebruiken en stript een jin of shari met een mooi effect.
Ervaring in een bepaalde techniek is uiteraard heel belangrijk. Ik kom regelmatig bij Marc Noelanders en soms geeft hij tijdens een workshop ook freesles maar dan valt ook je mond open, en wat dacht je van Graham Potter en Kevin Willson.
Ik denk ieder wat wils. Daarvoor zei ik al ik zou niet gelijk hele sets kopen. Als het bevalt kan je altijd verder uitbreiden.
Wat raad jij Co dan aan??


Ik kan me wel vinden in jouw verhaal en dat van Chris. Zelf heb ik bij de boom in mijn avatar een kleine jin gemaakt mbv een jinmes. Ik vond het toen makkelijker om met een klein beiteltje het gebied rond de takaanzet te jinnen. Mijn idee wat dus wellicht 1 guts 1 klein beiteltje en zo'n schraper. Ik kan me voorstellen dat je makkelijker in bepaalde hoeken komt dan met de dremel bijvoorbeeld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts