Onderwerp:

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37591

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Haha Dea jij bent scherp.

De taxus heb je toch zelf gedaan Ron. Ben het trouwens wel eens met je verhaal.

Voor een dubbeltje op de 1e rang zitten krijg ik een beetje een misselijk gevoel van.

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37592

  • Eamonvdkamp
  • Eamonvdkamp's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
iedereen bedankt! en ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ben gewoon mijn mogelijkheden aan het verkennen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37593

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hoi Eamon,

Ik vind het fijn dat je zo enthousiast bent hoor. Maar het betere startmateriaal bij de handelaren daar hangt een aardig prijskaartje aan.

Kijk eens bij mensen in je buurt in tuinen. Ik heb weleens aangebeld of ik iets mocht kopen zo aan een leuke jeneverbes geraakt van een jaar of 40. Zelf uitgegraven en ervoor in de plaats een paar jonge cypresses gepoot.

groet,

Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eamonvdkamp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37594

  • Eamonvdkamp
  • Eamonvdkamp's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
hoi, bedankt voor de tip! maar als ik er al een zou vinden of mogen kopen, zou ik niet weten hoe ik dit het beste moet aanpakken en om moet potten en etc. denk dus dat dat niet zon strak plan is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37597

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Eamonvdkamp schreef : hoi, bedankt voor de tip! maar als ik er al een zou vinden of mogen kopen, zou ik niet weten hoe ik dit het beste moet aanpakken en om moet potten en etc. denk dus dat dat niet zon strak plan is?


Het is wel een goede manier om aan goed materiaal te komen, dus best een goed plan; mijn jeneverbes komt uit een tuin (van m'n ouders).
Ga er in eerste instantie gewoon van uit dat je een boom/struik verplant - geen bonsai.
De vorming ga je pas later doen als de plant aanslaat en gezond is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37598

  • Eamonvdkamp
  • Eamonvdkamp's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
en kan ik deze dan het beste in een wat grotere pot/ emmer houden in de tuin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37599

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
@ Dea
Er was een stukje tekst weggevallen door de correctie: Onder Voor Rennie........ Als laatste foto een starter van mij die als starter 6 jaar geleden is opgestart.
Maar je hebt een punt, deze cursist doet dingen die jou nog niet zijn gelukt. En dat na drie lessen. Je zou zijn volgende boom moeten zien: maak je borst maar nat.

@ Auk
Ik voel me aangesproken als bonsaiist, niet als handelaar.
Er worden op marktplaats ook audi's A6 of mercedessen aangeboden van 8 jaar oud met 50.000 km op de teller. Van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan.
Er is ook nog zo iets als boeren verstand eigen verantwoordelijkheid en google. Waar je kan zien wat bonsai is.(als je het wil zien)

Dat je als beginner niet de bonsai in een boom kan zien heb ik begrip. Minder begrip heb ik voor mensen die wel bonsai herkennen en beginners op het pad sturen met de boodschap dat de staak in een potje ooit bonsai kan worden.
Zoals met een Jasminium die het nog niet in honderd jaar gaat redden, zelfs niet als shohin. Of met een onooglijke ficus, een kamerplant die op sterven na dood is?
Ben je dan niet zelf een prutser die alleen zijn ego wil strelen met een extra post op je naam?

Wanneer we als bonsaiisten het niveau en de aanwas graag zien groeien dan is eerlijke info een eerste vereiste.
Wil je de commercie,de foute pruts verkopers van startmateriaal, ondersteunen dan moet je vooral alles mooi en goed vinden
Zet iemand niet op het verkeerde been door te zeggen dat een staak, of een malsai een bonsai kan worden.

Motorcross doe je niet met een solex, en voetballen niet met tweedehands balletschoenen. En levend materiaal is er niet om te slopen om zogenaamd ervaring op te doen, alleen omdat je te beroerd bent om je te verdiepen, lid te worden van een club of fatsoenlijk les gaan te volgen om onder begeleiding een bonsai te vormen.

Sorry dat ik je topic kaap met deze post, en ik weet dat je zelf verder wilt dan vele prutsers. Maar kan het even niet laten als ik zie dat mensen die zich nog geen maand met bonsai bezig houden zogenaamd advies geven, poep praten noem ik dat, aan mensen, die wel vooruit willen en daar moeite voor doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes, parvifolia, PeterE., DickVanDreven, WillievanAchteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37600

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Eamonvdkamp schreef : en kan ik deze dan het beste in een wat grotere pot/ emmer houden in de tuin?


Niet in een emmer want die draineert niet (of je moet er gaten in maken). Grote pot misschien, hangt er van af wat je in handen krijgt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eamonvdkamp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37601

  • Eamonvdkamp
  • Eamonvdkamp's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
ron, ik had je nog een mailtje gestuurd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37602

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rravenho schreef : @ Auk
Ik voel me aangesproken als bonsaiist, niet als handelaar.
Er worden op marktplaats ook audi's A6 of mercedessen aangeboden van 8 jaar oud met 50.000 km op de teller. Van een oud


Je zou je niet aangesproken moeten voelen. Ik weet zeker dat jij ook weet dat er heel erg veel kaf onder het koren zit en dat zelfs grote bonsai-handelaren slecht materiaal verkopen. Ik hoorde onlangs het overlevingspercentage van bomen van een bekende leverancier - en da's een schokkende 30 procent.

[edit]'t Is laat en de fles wijn bijna op. Na herlezen snap ik wat je bedoelt en je hebt gelijk[/edit]

Je zou haast kunnen zeggen dat er twee bonsai-werelden zijn. Die van de echte liefhebbers die echt zelf goed materiaal uitzoeken of zelf kweken, en de commerciele handel, die meelift maar materiaal levert dat nauwelijks de naam bonsai mag hebben. Het stoort me af en toe mateloos dat deze commerciele handel zo'n verkeerd beeld van bonsai geeft - en dat het grote publiek eigenlijk alleen dit soort "bonsai" kent.

Minder begrip heb ik voor mensen die wel bonsai herkennen en beginners op het pad sturen met de boodschap dat de staak in een potje ooit bonsai kan worden.
Zoals met een Jasminium die het nog niet in honderd jaar gaat redden, zelfs niet als shohin. Of met een onooglijke ficus, een kamerplant die op sterven na dood is?


Ik denk dat je weet dat ik het hierover volledig met je eens ben. Jammer dat dit ook op dit forum inderdaad gebeurt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
Inloggen Registreren