Onderwerp:

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37611

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Hierbij nog zo'n voorbeeld. Ook een leukertje uit de bonsaihut, samen met ron gevormd.





Goed om te vertellen dat hier ongeveer 12 uur werk in zit. Kaarsen knippen, oude naalden knippen, in draad zetten en uitvormen. Las laatst hier ergens dat iemand wel een bonsai wou flansen, jep. Laat mij maar opzoek zijn naar het koren en met fatsoenlijk bonsai gereedschap werken.

On: Eamon, hoop dat je een leuke acer vind en naar een mooie bonsai toewerkt.

Gr Willie

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eamonvdkamp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37618

  • SelcukSahin
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10
Nice will!!

Heb je meer zulke voorbeelden ofniet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37620

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

rravenho schreef :

Rennie schreef : Ik zou gewoon eens bij een boomkweker of in het tuincentrum gaan kijken. Daar vind je meestal startersplanten die iets fijner zijn qua prijs (en nog belangrijker; qua ontwikkeling ongeveer even ver) dan een starter bij een 'bonsaihandelaar'


Ik denk dat je je een beetje "vergist". Bij een goede bonsaistudio / handelaar zijn de bomen die verkrijgbaar zijn wel degelijk speciaal gekweekt om de basis aspecten voor bonsai in de boom te krijgen.
Dit in tegenstelling tot de tuincentra en boomkwekers, deze willen een boom zo snel en recht mogelijk op lengte te krijgen.
Dit meestal binnen 5 jaar.
Er is immers geen consument die een kromme boom koopt of in de tuin wil hebben.

Bonsai startmateriaal is meestal veel ouder en daardoor ook duurder.
Mijn mening: koop beter 1 goede starter per jaar dan tien prutsplantjes die het niet worden.
Wil je bonsai ervaring opdoen? Ga les volgen en maak van je starter onder begeleiding een bonsai.
Wil je prutsen: onthou dat ook een boom of plant levend materiaal is waar je respect voor moet hebben: Een van de basisregels van BONSAI.

Voor Rennie: laat me eens een bonsai zien die jij uit tuincentrum of normaal kwekerij materiaal hebt gemaakt?

Hieronder een starter uit mijn voorraad, voor het eerst gevormd door een van mijn cursisten na drie lessen.


@rrvanenho, klopt, ik heb één startersplant van een bonsaihandelaar gekocht, deze was 30 euro en is verder dan een plant van een kweker/winkel. Ik kan je inderdaad nog geen boom laten zien die uit 'gewoon' startersmateriaal gevormd is aangezien ik nog maar een paar jaar bezig ben met deze hobby.
Ik denk dat er in veel tuinen in NL echter genoeg staat wat leuk materiaal is, waarmee ik wil aangeven dat je niet perse tientallen euro's bij een 'bonsaihandelaar' hoeft uit te geven om een mooie starter te vinden. Persoonlijk vind ik het soms wat ver gaan; als zo'n uitgegraven plant uit een perk of tuin in een trainingspot beland, gaat de prijs een paar x over de kop. Met een beetje geduld en een stuk grond kun je zo'n plant uit een tuincentrum ook een aantal jaren laten groeien en snoeien.

En nee, ik ben inderdaad geen bonsaiist, in die zin dat ik bij een vereniging zit en honderden euro's per jaar kan (en wil) uitgeven aan deze bezigheid. De term 'prutsen' vind ik persoonlijk wat denigrerend, dat iemand niet met dezelfde intensiteit bezig is als jij met een hobby, betekent nog niet dat iemand zomaar wat aanrotzooit met een boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37623

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Rennie schreef : @rrvanenho, klopt, ik heb één startersplant van een bonsaihandelaar gekocht, deze was 30 euro en is verder dan een plant van een kweker/winkel. Ik kan je inderdaad nog geen boom laten zien die uit 'gewoon' startersmateriaal gevormd is aangezien ik nog maar een paar jaar bezig ben met deze hobby.
Ik denk dat er in veel tuinen in NL echter genoeg staat wat leuk materiaal is, waarmee ik wil aangeven dat je niet perse tientallen euro's bij een 'bonsaihandelaar' hoeft uit te geven om een mooie starter te vinden. Persoonlijk vind ik het soms wat ver gaan; als zo'n uitgegraven plant uit een perk of tuin in een trainingspot beland, gaat de prijs een paar x over de kop. Met een beetje geduld en een stuk grond kun je zo'n plant uit een tuincentrum ook een aantal jaren laten groeien en snoeien.

En nee, ik ben inderdaad geen bonsaiist, in die zin dat ik bij een vereniging zit en honderden euro's per jaar kan (en wil) uitgeven aan deze bezigheid. De term 'prutsen' vind ik persoonlijk wat denigrerend, dat iemand niet met dezelfde intensiteit bezig is als jij met een hobby, betekent nog niet dat iemand zomaar wat aanrotzooit met een boom.


Zonder af te willen doen aan je opmerkingen ..

- Bij een bonsaihandelaar voor een paar tientjes iets kopen.. Meestal heb je daar niet veel voor
- Een uitgegraven plant uit een perk in een trainingspot krijgen.. Dan heb je het over 2 jaar werk, minimaal een keer verpotten & risico. Ik vind het helemaal niet vreemd dat daar kosten in zitten.
- Nee; Een plant laten uitgroeien tot een boom die geschikt is voor bonsai is meer dan alleen even een tuincentrumplant in de grond drukken. (Als dat niet zo was, dan zou het aanbod veel groter zijn.. Ik heb er aan zitten rekenen omdat ik een eigen kwekerij overwogen heb. Voor een kwekerij met ~5000 bomen ben je ruim dan fulltime kwijt).

En inderdaad, niet iedereen die niet fulltime bezig is met bonsai zit te prusten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37651

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

rravenho schreef : @ Dea
Er was een stukje tekst weggevallen door de correctie: Onder Voor Rennie........ Als laatste foto een starter van mij die als starter 6 jaar geleden is opgestart.
Maar je hebt een punt, deze cursist doet dingen die jou nog niet zijn gelukt. En dat na drie lessen. Je zou zijn volgende boom moeten zien: maak je borst maar nat.


@ron,
Dat maakt een hoop duidelijk van de weggevallen tekst.
En mijn borst blijft droog.
Ik ben niet zo van het mezelf (of mijn bomen) vergelijken met anderen of het pronken van: kijk hoe goed ik ben / ik ben beter dan jij.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37660

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Volgens mij Dea heb je de contekst van het bericht niet goed begrepen. Naar mijn idee gaat het niet om de grootste of de beste, maar om wat mensen ervoor over hebben en wat ze willen presteren; een doel na streven, toewijding,passie en investeren in jezelf.

Ik vergelijk mijn bomen wel met die van een ander, al zal het alleen al zijn om te zien wat er ook kan en wat er mogelijk is.
Dat is toch helemaal niet raar? Eerder een uitdaging.

Zo zie ik het. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37663

  • SelcukSahin
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10

Eamonvdkamp schreef : iemand enig idee waar ik voor een klein prijsje een japanse esdoorn kan oppikken? ik vind de bomen mooi, en hoop dat iemand er een over heeft. + tips over de verzorgin ervan!


Hahaha. Zo heerlijk hoe iedere topic off-topic gaat. Daar gaat de japanse esdoorn voor een klein prijsje van eamon. Succes kerel.

Ben het eens met wil. Vergelijkings materiaal is goed, dan weet je wat je hebt of kan. Zo leer je van andermans fouten of juist de goede dingen. DeA bedoeld waarschijnlijk "geen competitieve gedrag".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37666

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

dea schreef :

rravenho schreef : @ Dea
Er was een stukje tekst weggevallen door de correctie: Onder Voor Rennie........ Als laatste foto een starter van mij die als starter 6 jaar geleden is opgestart.
Maar je hebt een punt, deze cursist doet dingen die jou nog niet zijn gelukt. En dat na drie lessen. Je zou zijn volgende boom moeten zien: maak je borst maar nat.


@ron,
Dat maakt een hoop duidelijk van de weggevallen tekst.
En mijn borst blijft droog.
Ik ben niet zo van het mezelf (of mijn bomen) vergelijken met anderen of het pronken van: kijk hoe goed ik ben / ik ben beter dan jij.....


Nee klopt zo ben je niet. Je probeert alleen maar iemand voor schut te zetten met de opmerking:

Knap gedaan van die cursist. Na drie lessen een fagus omtoveren tot taxus !
Doe ik hem niet na....

Dat is op de man gericht en niet op het materiaal.
Laat je skills maar zien, post een goede boom en verbaas me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37677

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

rravenho schreef : Nee klopt zo ben je niet. Je probeert alleen maar iemand voor schut te zetten met de opmerking:

Knap gedaan van die cursist. Na drie lessen een fagus omtoveren tot taxus !
Doe ik hem niet na....



Misschien is die cursist wel gewoon een echte tovenaar, weten wij veel :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japanse esdoorn 9 jaren 1 maand geleden #37681

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jongens, zullen we het gewoon gezellig houden?

Rravenho, ik dacht hetzelfde als Dea bij die post; Het begint met fagus, eindigt met taxus. Ik had bijna dezelfde post geplaatst, maar was bang voor precies wat er nu gebeurt; Een grapje wordt verkeerd opgevat en er is weer een discussie over 'wie de grootste heeft', 'Wie de beste boom heeft' etc.

Dit forum is juist leuk -zeker ook voor beginners- omdat die discussie hier in principe niet plaats vindt. Iedereen is welkom, ongeacht het niveau van de planten of de ervaring. Zullen we dat zou houden?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren