Onderwerp:

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #36939

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik heb liever goed gereedschap in handen en geen gereedschap dat halverwege kadoek gaat.
Ik had een leuk draadschaartje voor een 10tje gekocht (niet hier in de webshop! wel chinees) die ging op 3.5 mm aludraad kapot, gewoon jammer.

Het ligt eraan met welk materiaal bomen (euro's) je werkt, geef je geld uit voor bonsai dan past goed gereedschap daarbij. Kwaliteit boven kwantiteit, lees ik.

Maar ik ben raar, ik praat tegen mijn gereedschap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #36944

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

wouterg schreef : Japans (rvs)


Hm.. Ik dacht dat uit Japan alleen 'normaal' staal komt, en niet RVS. Dit omdat RVS harder is, daardoor broser en minder scherp te krijgen? Iemand die hier meer van weet? Oscar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #36947

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dat idee heb/had ik ook Jelle.
geen Japans rvs tegengekomen tot nu toe....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37037

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10

rravenho schreef : Beter goed gereedschap gekocht waar je jaren mee vooruit kan.
Matsu is ook chinees maar wel naar Japans model en van een goede en zware kwaliteit:

www.bonsaifocus.com/webshop.html
www.bonsaifocus.com/product/2173/draad-a...0-gr-%C3%98-2mm.html

De draad is op het moment in de aanbieding! Doe er je voordeel mee.


Na heel veel twijfelen alsnog gekozen voor het gereedschap van matsu. Bedankt voor de tip nu afwachten tot ik het binnen heb. Willie bedankt voor de diameters draad die ik het beste kan aanschaffen (je hebt ze bijna allemaal opgenoemd) uiteindelijk toch gekozen voor 1, 2 en 5 mm. Thnx oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37038

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10

WillievanAchteren schreef : Maar ik ben raar, ik praat tegen mijn gereedschap.


Zou niet weten wat je er anders mee zou moeten doen :silly:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillievanAchteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37041

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Joh echt heb ik ze bijna allemaal genoemd?!?!!?, was ik vast dronken. Valt opzicht wel mee hoor 1,5, 2,5 en dan hep ik nog niet over koper gehad 0,8 1,3 etc etc.

Lekker een tak bedraden waar je met een 3 genoeg aan hebt, om er dan een 5 omheen te doen.

Goeie keuze, top spul daar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37043

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
De eerste keer dat ik deze topic helemaal lees en ik lees hier toch rare dingen. :P

dea schreef : dat idee heb/had ik ook Jelle.
geen Japans rvs tegengekomen tot nu toe....


Kijk hier eens op?
www.bonsaifocus.com/webshop/sub/11/45/ja...ess-steel-tools.html

Ik heb hier bijna het hele set van tangen en scharen in de afgelopen 10 jaar bij elkaar gespaard en ik kan toch wel zeggen dat ze intensief worden gebruikt. Ze blijven natuurlijk scherp als je ze proper houd. En ik heb ze tot nu toe nog niet extra moeten slijpen

Matsu is ook een goed merk, maar zoals eerder aangegeven is het Chinees. Wel degelijke kwaliteit. Enkele heb ik al uitgeprobeerd en kan er niet over klagen, maar "Hananomai" gereedschap hanteer ik dan nog net liever en dan heb ik het nog niet over "Masakuni" of "Kanashin". ;)

Wat met de broosheid en scherpte die het verschil geeft in staal en RVS kan ik niet over meespreken. Wel dat gewoon staal elk jaar moet worden in gevet na dat het gescherpt is en niet nat wegleggen of ze roesten. Bij RVS reinig ik ze enkel na gebruik netjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, leatherback, WillievanAchteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37061

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Bij mijn weten is RVS erg taai en niet zozeer bros. Gietijzer is wel bros, meer koolstof. Geen idee waarom RVS niet uit Japan zou kunnen komen, volgens mij ben ik wel eens Japans gereedschap van RVS tegengekomen (Lodder? ik weet het niet meer).

@ Willie,
Kwaliteit boven kwantiteit, zeker eens. Ik vind het echter overdreven om allerlei speciaal gereedschap aan te schaffen als je bonsaihobby nog in de kinderschoenen staat. Ik knip mijn draad gewoon met een scherpe doodnormale kniptang.. Ik gebruik als "schepjes" tijdens het verpotten geen rvs schep/zeef set, ik heb een 3tal kunststof bekers van de Hema! :) Doet het prima voor mij..

Een ieder mag uiteraard zijn eigen keuzes hierin maken maar wilde toch even melden dat ik "er ook kom" met relatief eenvoudig gereedschap. Ik denk dat het een kwestie is van bij elkaar sparen in de loop der jaren. Voor mij geldt dat in ieder geval wel..

Cheers ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37065

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Voor zo ver ik mag spreken over ervaring, haal je het draad niet/nooit uit een boom met een gewone kniptang hiermee beschadig je de barst van de tak. Dat was het eerste wat ze me vertelden bij Lodder.

Over RVS, alles is afhankelijk van de legering. Kijk naar koksmessen, dopsleutels etc etc. Draai eens een super goedkope schroef met een duur bitje, en andersom. Over onderhoud van je gereedschap, is deze wel makkelijk www.bonsaiplaza.com/nl/clean-mate.html

En als je er maling aan heb.... lijkt het net of je al heeeeeeellang met bonsai bezig bent.



Groet Willie

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

Ervaring bonsaishop 9 jaren 2 maanden geleden #37066

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

WillievanAchteren schreef :
En als je er maling aan heb.... lijkt het net of je al heeeeeeellang met bonsai bezig bent.


lol.

Ik heb voor mijn gereedschap een oud keukendoekje aan een paal hangen. Deze drenk ik een keer per jaar met kettingzaag olie. Na het werk neem ik mijn tangen ed af met dat doekje. Schoon & beschermd. Kost je een minuut. Wel handen wassen achteraf :)

Maar de plek waar je het opslaat is natuurlijk ook belangrijk. Bij mij hangt het in een zelf-ventilerende schuur (Dak staat 10cm boven de zijmuren) waardoor je op dagen zoals vandaag, condens op je gereedschap kan krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren