Onderwerp:

Mijn eerste bonsai 9 jaren 2 maanden geleden #37282

  • rickvstiphout
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Afgelopen jaar (januari 2014) ben ik op kamers gegaan en heb ik symbolisch een Acer gezaaid. We zijn nu ruim een jaar verder en mijn boompje van ongeveer 15-20 cm hoog begint na de winter bladknoppen te produceren. Omdat dit mijn eerste bonsai is en ik online geen concreet antwoord kan vinden heb ik een aantal vragen die hopelijk door mensen met wat meer ervaring kunnen worden beantwoord.

1. Hoelang moet ik de bonsai laten doorgroeien tot de eerste snoei?

2. Wanneer is het juiste moment (lente zomer herfst winter) om (voor het eerst) te snoeien?

3. Hoe ziet de eerste snoei er uit? Alleen de stam inkorten?

4. Hoe zorg ik er voor dat de bonsai vertakt (is nu een recht stammetje met enkele bladeren direct aan de stam)

Alvast vriendelijk bedankt!

Groeten van een beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai 9 jaren 2 maanden geleden #37285

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Rik,

Leuk dat je de eerste stappen gezet hebt, en dat je begonnen bent met een succesje!

Het kweken van een bonsai uit zaad is lastig even snel uit te leggen. Je begint met de basis: een goede stam en wortels. Daarna ga je aan de rest beginnen.

Een dikke stam krijg je door groei. Ofwel: Veel zijtakken laten uitgroeien, dan wel de hoofdstam laten doorgroeien.

Ik zou adviseren een beetje rond te snuffelen op deze website, of op www.bonsaitechniek.nl . Daar staan wel wat artikelen over het ontwikkelen van bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wroy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren