Onderwerp:

Juniperus 2 8 jaren 11 maanden geleden #39280

  • TimothyHaveaux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 48
  • Ontvangen bedankjes 3
Leatherback, Hoe kan ik jou een live view geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 8 jaren 11 maanden geleden #39281

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
drastisch, ja.. zeker wel, maar volgens mij wel de beste weg naar het beste potentieel..
je boom zal meer in proportie zijn..
je hebt altijd wel veel verschillende opties, maar door het verloop van je stam en plaatsing van het loof etc ga je op deze manier wel het meeste uit je boom halen denk ik..

bekijk gerust enkele van mijn oude topics die ik deze week geüpdatet heb en daar zal je wel zien dat ik naar het einde toe wel meer drastisch gesnoeid heb..

alles hangt natuurlijk af van wat je zelf wil, en ik heb het eenmaal meer voor shohin.. vooral bij materiaal zoals deze..
door de boom in te korten zal je eerder een indruk kunnen geven van een oudere gesettelde boom..

voor een juniper in de hoogte van die van jou zal je al makkelijk een stam nodig hebben die dubbel zo dik is om er een geloofwaardige bonsai van te maken, anders zal je steeds blijven zien dat het een jonge boom is..

het was natuurlijk maar een voorstel.. het is uiteindelijk jouw boom en je doet er me wat je wil :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Juniperus 2 8 jaren 11 maanden geleden #39290

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Het is altijd moeilijk zo niet onmogelijk om een boom vanaf een paar foto's te beoordelen laat staan er een goed advies voor te geven, dat kan pas echt als je de boom in levende lijve onder ogen hebt. Veel beter is het om indien mogelijk er eens een kenner naar te laten kijken of hem eens op een vereniging te laten zien.
Ik zou deze boom eerst in een grotere trainingschaal op een goed doorlatend mengsel zetten en hem de komende paar jaar goed bemesten en flink laten groeien en er het eerste jaar na de verpotting nog niet aan gaan werken. Een boom waar de komende jaren aan gewerkt word verpot je beter niet in die tijd zodat de keuze van het juiste substraat heel belangrijk is. Dat mengsel zal sterk afhankelijk zijn van de standplaats. Heb je b.v. niet de mogelijkheid om bij langdurige regenval de boom onder een afdakje te zetten gebruik dan niet een substraat dat te snel uit elkaar valt. Er zijn tegenwoordig verschillende zeer geschikte substraten verkrijgbaar.
Intussen kun je op zoek gaan naar informatie veel foto's gaan bekijken en aan de hand daarvan je inspiratie en de mogelijkheden op je eigen boom gaan projecteren en deze eventueel bespreken met een kenner of op een vereniging. Ook op de diverse forums kun je veel informatie vinden maar leer die informatie wel op de juiste waarde in te schatten. Regelmatig lees je daar achterhaalde adviezen die regelrecht uit een boekje zijn overgeschreven. Ook enthousiastelingen die nog niet zo lang bezig zijn geven nog wel eens adviezen van horen zeggen en dus niet uit eigen ervaringen. Eer je zover bent ben je twee tot drie jaar verder want bedenk wel dat dit soort projecten tijd kost en met bonsai moet je geduld hebben. Zijn er technieken die je nog nooit eerder hebt uitgevoerd oefen die dan eerst op b.v. tuincentra boompjes van dezelfde soort. Ga dus niet al te onbezonnen te werk want voor zover ik het op de foto's kan zien heeft dit boompje veel potentie en zijn er denk ik wel twee tot drie leuke shohin's uit te halen maar daar is wel een beetje ervaring en vooral geduld voor nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 8 jaren 11 maanden geleden #39291

  • TimothyHaveaux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 48
  • Ontvangen bedankjes 3
Thanks voor je info.

Ik steek er van op, verpotten in grottere schaal en lekker eten geven. Gedurende een jaar of twee gewoon afblijven.

Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 8 jaren 11 maanden geleden #39304

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
wel ff wachten met bemesten na dat je verpot hebt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts