Onderwerp:

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 9 maanden geleden #41044

  • ThomasAscot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit is erger, het is er al grotendeels terug over gegroeid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 9 maanden geleden #41045

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

leatherback schreef : Nee. Draad wat ingroeit blijft tot het einde der tijden (Van de boom) daar zitten.
ik zou het wel allemaal er uit halen. Dat vooral om in de toekomst mijn takkenscharen niet te voorzien van deukjes.
Draadtang, elke halve winding doorknippen en dan er voorichtig uit pielen.


't Is maar hoe je het bekijkt. En hoe het eruitziet. Als je zelf je boom verder houdt weet je waar er ijzer zit. Als het in een stam of hoofdtak zit is het nooit nodig daar te snoeien. Wil je wel zo'n stuk verwijderen dan kan je dat een 1/2 cm hoger of lager doen . Op boerderijen is afspanningsdraad soms tot in de helft van de boomdikte ingegroeid en doet geen schade aan de boom. Op internet zijn foto's te vinden van alle mogelijke voorwerpen (fietsen, hekken, kettingen) die volledig in de boom vergroeid zijn, de boom lijdt daar niet onder. Maar als je de draad nog kan verwijderen, kun je het beter doen. Het is een afweging van: hoe erg beschadig ik de boom en met welke lidtekens zal dat genezen en hoe diep en hoeveel draad is er ingegroeid en hoe ziet dat eruit. Trouwens bij zo'n boom weet je nooit of er nog draad onzichtbaar is ingegroeid.
Misschien een foto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 9 maanden geleden #41046

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Ik heb in het verleden veel bomen gezaagd waar weidedraad in is gegroeid, 90 cm dik en meer.
Het heeft geen invloed op de boom en zijn gezondheid. Wel is het de pest voor je kettingzaag.
Na verloop van decennia vergaat het draad in de boom. Je ziet dan nog wel aan het spinthout dat er draad in heeft gezeten.
Het geeft een grote blauwe vlek in het hout.
Ook rvs vergaat zelfs. Het enige wat niet oplost is staal wat met titanium verrijkt is, meestal stroomdraad.
Dit vergaat niet en kost je dan een nieuwe ketting op je zaag.

Het draad wat op jouw boom is gebruikt wordt in China al in de boompjes gedraaid. Het tuincentrum heeft er dus niets mee te maken,
het is ook minderwaardig staal wat snel roest.
De boom overgroeit dit en het zal in tijd zelfs in het spinthout oplossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 9 maanden geleden #41047

  • ThomasAscot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Interessante nieuwtjes mensen, bedankt allemaal voor de info. Ik zou het inderdaad best zo laten want ik vrees dat ik anders de takken misschien te hard beschadig. Ik heb alles zo veel mogelijk proberen te verwijderen maar de stukken waar ik niet bij kan, zal ik zo maar laten. Ik post later nog een foto van mijn boom. Nogmaals bedankt ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41164

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MaartenPan schreef :

Auk schreef :

MaartenPan schreef : Overigens wel een stel mafketels bij de kwekerij/het tuincentrum waar je dat spul vandaan hebt.


Ik snap niet helemaal waarom het een stel mafketels zijn bij dat tuincentrum?
(Ik snap overigens ook niet goed waarom je zegt dat er niks mis is met tuincentrum boompjes)


Omdat ze planten met ingegroeid ijzerdraad verkopen zijn ze mafketels.


En denk je dat ze dat weten dan? Het is een TUINCENTRUM. De medewerkers daar hebben geen verstand van bonsai, en worden ook niet geacht dat te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41169

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
in een tuincenter weten ze dit inderdaad niet..

bij kwekerijen echter wel, en daar wordt soms bij sommige soorten expres het draad behouden en laten ze deze helemaal in de boom opgaan, vooral in de stam.. door de wonden en callus vorming en de beweging van het draad heb je op deze manier bij een jonge boom soms sneller het zicht van een oudere boom.. o.a. bij dennen kan je dit soms wel zien.. omdat je dan sneller een schilferende en dramatisch ogende schors hebt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41173

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Auk schreef :

MaartenPan schreef :

Auk schreef :

MaartenPan schreef : Overigens wel een stel mafketels bij de kwekerij/het tuincentrum waar je dat spul vandaan hebt.


Ik snap niet helemaal waarom het een stel mafketels zijn bij dat tuincentrum?
(Ik snap overigens ook niet goed waarom je zegt dat er niks mis is met tuincentrum boompjes)


Omdat ze planten met ingegroeid ijzerdraad verkopen zijn ze mafketels.


En denk je dat ze dat weten dan? Het is een TUINCENTRUM. De medewerkers daar hebben geen verstand van bonsai, en worden ook niet geacht dat te hebben.


Misschien een aparte opmerking, maar imo mag je van een zaak waar ze tuin- en plantgerelateerd materiaal verkopen echt wel verwachten dat ze een zichtbaar ongezonde plant niet aan je proberen te slijten.
Je hoeft geen verstand van bonsai te hebben om te zien dat ingegroeid staaldraad geen voordelen voor de gezondheid van de plant meebrengt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41174

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

ThomasAscot schreef :
PS bespaar me de preken over tuincentra aub... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41175

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Ivan schreef :

ThomasAscot schreef :
PS bespaar me de preken over tuincentra aub... ;)


Sure, maar klaag er dan niet over en ga tuincentrummedewerkers geen mafketels noemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ingegroeide ijzerdraad 8 jaren 8 maanden geleden #41176

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MaartenPan schreef : Misschien een aparte opmerking, maar imo mag je van een zaak waar ze tuin- en plantgerelateerd materiaal verkopen echt wel verwachten dat ze een zichtbaar ongezonde plant niet aan je proberen te slijten.


De plant was niet zichtbaar ongezond:

Onlangs heb ik uit een tuincentrum* een ulmus meegebracht die er best goed uit zag

Je hoeft geen verstand van bonsai te hebben om te zien dat ingegroeid staaldraad geen voordelen voor de gezondheid van de plant meebrengt.


Ingegroeid draad levert geen problemen op voor de gezondheid van de plant, zoals hier al eerder is besproken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts