Onderwerp:

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50010

  • Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 1
Kun je van een 7 jaar oude zelkova (japanse iep) een masterpiece maken met behulp van snoeien bedraden en geduld?

Ps: ik heb hem online gekocht toen hij 6,5 jaar was!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50011

  • Battleham
  • Battleham's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 5
Dat hangt helemaal van de boom af, heb je een foto van de boom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50013

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
dat kun je zeker, met heel veel geduld, groei, snoei en bedraden (en kunde, want ik heb hier zelf geen "masterpiece" staan, maar streef ernaar :lol: ). Het belangrijkste en het mooiste van de bonsai is de stam, die moet je eerst gaan ontwikkelen naar gelang je hem wil/kan vormen. Zijtakken ontwikkelen en dan pas gaan verfijnen. Proces van jaren... Hoe beter je bent, hoe sneller je dit proces kan doorlopen. Ook verschilt het nog eens welke boomsoort... De één groeit sneller dan de ander, de een verdraagt meer ingrepen dan de ander.

Ook het potentieel als je boom koopt, "je moet er iets in zien" Daarom zei ik dat kijken naar planten die groeien leerzaam kan zijn. Dan weet je hoe je plant/boom er het jaar nadien kan uitzien.

Je moet vooral gaan kijken naar wat je zelf wil, vooral de grootte en de dikte van je stam. Bij hele kleine bonsai kan je wat vroeger beginnen verfijnen (bv bij mame) Maar het verfijningswerk is dan ook heel wat moeilijker en ook niet zo simpel die in model te houden! Terwijl een grote boom meer werk is om de hele boom te bedraden.

Veel lezen (al moet je niet alles geloven van het internet) maar kan je veel van leren. De site hier is betrekkelijk betrouwbaar en staan er veel verzorgingstips op.

Kijk ook vooral uit in het begin welke planten geschikt zijn voor bonsai, niet veeleisend zijn en winterhard die het hele jaar buiten kan gehouden worden. Bomen binnen houden zorgen voor een handvol miserie, vooral door de droge lucht.

Is het onduidelijk dan maak je hier een topic met uw vraag zoals je nu doet (al dan niet met grote foto, want op je profielfoto kunnen we niet veel zien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50016

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Exact. Het kan, maar je moet er genoeg tijd en moeite in willen steken. Als je de gekochte boom in de tuin zet, laat doorgroeien tot 3 meter, terug snoeit tot een stompje en weer uit laat groeien, krij je met de juiste hulptechnieken een basis waar je wat mee kan. Echter, as je doelt op alleen maar de takken laten groeien.. Dan wordt het lastig. Maar zie ook bv www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/12948...ficus-bonsai-waardig
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ik ben een bonsai kind

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50038

  • Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 1
Veel mensen vragen voor een foto nou hier is ie dan de ligustrum van 7 jaar oud:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50098

  • DLbonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 6
Eigenlijk moet je zulk materiaal in de volle grond zetten een aantal jaren. In de tuin of iets dergelijks. Minimaal 5
Gewoon laten groeien de hoogte in en dan verdikt de stam. Hoogte zorgt voor dikte groei. Ligusters zijn struiken die als heg gebruikt worden. Dus gedurende de jaren kan je em gewoon ruw snoeien met een heggenschaar bijv. als en heg.
als hij dik genoeg is De lange top terugnemen en alles wat niet nodig is en gaan bouwen aan primaire takken.
Dit lukt allemaal niet in een pot.
Een masterpiece maak je niet snel dat duurt jaren soms wel generaties. Geduld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50107

  • Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank u wel ik zou tenminste mijn best doen om de boom wat meer loof en stam te laten krijgen en de top dan terug te nemen zoals u zei! En dan kan ik zowieso creatiever zijn met dikke takken en veel bladeren dus bedankt voor uw tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50108

  • Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 1
En trouwens ik zou hier niet perse een masterpiece van willenmaken maar meer een hele mooie boom van rond de tien jaar ik denk dat ik voor de moyogi stijl ga want dat is mijn favo stijl! En ik kan hem niet in de volle grond zetten want in de winter is het buiten te koud voor deze ligustrum nitida en we hebben geen volle grond jammer genoeg daarom neem ik ook geen pinussen en juniperussen en dat soort buiten bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50115

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
lijkt me geen nitida. En nitida kan gewoon buitenblijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

masterpiece van een online aankoop? 7 jaren 11 maanden geleden #50122

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Ik ben een bonsai kind schreef : En trouwens ik zou hier niet perse een masterpiece van willenmaken maar meer een hele mooie boom van rond de tien jaar ik denk dat ik voor de moyogi stijl ga want dat is mijn favo stijl! En ik kan hem niet in de volle grond zetten want in de winter is het buiten te koud voor deze ligustrum nitida en we hebben geen volle grond jammer genoeg daarom neem ik ook geen pinussen en juniperussen en dat soort buiten bomen.


Sommige bomen binnen nemen in de winter betekend MEESTAL niet in de woonkamer. Maar een koudere binnenplaats (meestal 0 tot 10 graden) met veel licht. Winterharde bomen die je in de winter niet moet verplaatsen zijn veel gemakkelijker te houden dan planten die in de winter naar binnen moeten. Bomen uit een ander klimaat houden is op zich al een kunst apart!

Geen pinussen en juniperussen nemen omdat je geen volle grond hebt vind ik niet echt een reden om ze niet te houden. Als je het goed doet gaat het net iets trager dan in volle grond maar nog altijd snel. De juniperussen die je koopt in tuincentra worden tenslotte ook in pot opgekweekt.

Ik heb er enkele waarvan ik ze in pot laat opgroeien, ik heb nog een moestuin en dat wil ik zo houden, dus door gebrek aan plaats vliegen ze ook in potten/bakjes.

Ook kan je met een zaailing in een klein bonsaipotje aan de slag, gewoon maar om later te zeggen dat hij al zijn hele leven in een bonsaipot staat. (het is maar een idee, en leuk!)

Ieder op zijn manier en naar zijn mogelijkheden.

Wel zal je moeten bemesten als je geen volle grond hebt, ik las eerder dat je geen mest mocht gebruiken? Of was dit specifiek voor "bonsai-mest"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts