Onderwerp:

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56251

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Is het nu de beste tijd om de stam in te korten, nu het niet vriest en de energie de wortels in is? Of kan ik beter wachten tot eind van de winter. Het gaat om een Acer, een Nederlandse soort. Elk jaar knip ik de apex, hij is dus nu al mooi gekronkeld. Maar nu hij echt vorm in de stam begint te krijgen, wil ik zeker weten het op het juiste moment te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56252

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vind dit altijd een lastige. Maar heb wel een paar ideeen..:

- Als je het nu doet, krijgt de nieuwe top een enorme lading energie in het voorjaar, en zal snel opschieten. Voordeel: Snelle diktegroei. Nadeel: Grote internoden.
- Als je het doet nadat het blad afgehard is in het voorjaar, loopt de boom langzamer uit. Nadeel: Je hebt wellicht een jaam meer nodig om op hetzelfde punt te komen als bij de eerste optie. Voordeel: De internoden zullen dichter op elkaar zitten.

Geheime optie 3. De boom snoeien in combinatie met van het voorjaar uit de grond halen, verpotten, wortelsnoei etc. Daarbij loop je het risico dat de snoeiwond een stuk indroogt/afsterft. Maar je krijgt een betere wortelvoet en kleine internoden. Het gaat echter niet snel.

Ik doe meestal de derde voor bomen tijdens stamontwikkeling.

Terugsnoeien doe ik bij voorkeur op/na het hoogtepunt van de winter, dus eind Feb. Dat gezegd hebbende.. Ik loop ook nu met een snoeischaar op zak. Ik *denk* dat later in de winter terug snoeien minder risico op infecties (Schimmel) en indrogen geeft. Maar ben nog niet 100% overtuigd. Onder andere omdat ik nooit opschrijf wat ik wanneer doe.. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56253

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef : Ik vind dit altijd een lastige. Maar heb wel een paar ideeen..:

- Als je het nu doet, krijgt de nieuwe top een enorme lading energie in het voorjaar, en zal snel opschieten. Voordeel: Snelle diktegroei. Nadeel: Grote internoden.
- Als je het doet nadat het blad afgehard is in het voorjaar, loopt de boom langzamer uit. Nadeel: Je hebt wellicht een jaam meer nodig om op hetzelfde punt te komen als bij de eerste optie. Voordeel: De internoden zullen dichter op elkaar zitten.

Geheime optie 3. De boom snoeien in combinatie met van het voorjaar uit de grond halen, verpotten, wortelsnoei etc. Daarbij loop je het risico dat de snoeiwond een stuk indroogt/afsterft. Maar je krijgt een betere wortelvoet en kleine internoden. Het gaat echter niet snel.

Ik doe meestal de derde voor bomen tijdens stamontwikkeling.

Terugsnoeien doe ik bij voorkeur op/na het hoogtepunt van de winter, dus eind Feb. Dat gezegd hebbende.. Ik loop ook nu met een snoeischaar op zak. Ik *denk* dat later in de winter terug snoeien minder risico op infecties (Schimmel) en indrogen geeft. Maar ben nog niet 100% overtuigd. Onder andere omdat ik nooit opschrijf wat ik wanneer doe.. :)


Dat is mooi advies! Ik ga voor de eerste optie. Het is doel voor de komende jaren is een mooi dik gevormde stam. De takken opbouwen met mooi korte internodien komt over een paar jaar. Nogmaals bedankt, ik ga hem zo afknippen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56254

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

KobusKoops schreef : Dat is mooi advies! Ik ga voor de eerste optie. Het is doel voor de komende jaren is een mooi dik gevormde stam. De takken opbouwen met mooi korte internodien komt over een paar jaar. Nogmaals bedankt, ik ga hem zo afknippen :)

Voor plaatsen van zijtakken kan het handig zijn om -zeker in de top- veel korte internoden te hebben. Dat zijn nl de plekken waar hoofdzakelijk knoppen ontstaan..
Just a thought ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56256

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef :

KobusKoops schreef : Dat is mooi advies! Ik ga voor de eerste optie. Het is doel voor de komende jaren is een mooi dik gevormde stam. De takken opbouwen met mooi korte internodien komt over een paar jaar. Nogmaals bedankt, ik ga hem zo afknippen :)

Voor plaatsen van zijtakken kan het handig zijn om -zeker in de top- veel korte internoden te hebben. Dat zijn nl de plekken waar hoofdzakelijk knoppen ontstaan..
Just a thought ;)


Over 2 jaar heb ik hem 8 keer afgenipt, heb ik dus ee stam die 8 keer wat van richting verandert. Het is mijn bedoeling om dan de wortels goed in te korten , en dan de takken op te bouwen. In de hoop dat door het ingekorte, kleinere wortelstelsel de groei snelheid beperkt word. Met als gevolg korte internodien.

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb de apex ook steeds iets korter geknipt. Dit seizoen is de boom dan ook maar 4 a 5 centimeter hoger geworden. ( nu ik hem heb terug gesnoeid)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56257

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik zou er na de snoei iig geen vorst meer overheen willen hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56258

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef : Ik zou er na de snoei iig geen vorst meer overheen willen hebben


Dat was ook 1 van de redenen waarom ik dit vroeg. Maar hij mag een klein stukje afsterven. Heb hem een cm boven de knopjes afgeknipt. Boompje heeft al heel wat foute ingrepen van mij overleefd, dus dat gaat wel goed komen. Zo smeer ik de wond nog even dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56263

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

marcellucas schreef : Ik zou er na de snoei iig geen vorst meer overheen willen hebben


Is dit niet afhankelijk van de soort Acer? Kan de Campestre bvb niet meer verdragen dan zijn japanse broers en zussen? NIet dat ik hem bij aanhoudende vorst zou laten staan, maar bij enkel nachtvorst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BartDeVliegher.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56264

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb tot nu toe maar weinig last van vorstschade gezien. Maar wellicht is dat meer geluk dan wijsheid. Ik heb wel begrepen dat (japanse) Acers in de winter bij voorkeur niet bedraad zijn ivm schade aan de bast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nu al snoeien van apex ? (clip en grow) 7 jaren 5 maanden geleden #56267

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Dit boompje is elke keer aan het eind van de herfst ingekort. Is elk jaar goed gegaan, ook het helen van de wonden. Maar er begint zo een mooie kronkel is de stam te komen dat ik wat voorzichter word. Bedankt voor de adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren