Onderwerp:

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45625

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

hercules schreef : Hoi marco ik ben uren per dag bezig om kennis te vergaren.Maar soms zijn meningen verdeeld of zijn er meerdere manieren>
Ik ben een beginner en vraag dan veel aan mensen met ervaring....vandaar

Dat begrijp ik. Ik bedoel het ook niet als kritiek maar meer als nuttige verwijzing naar een site waar heel veel info staat
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45626

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Om de plant uit de pot te halen heb je verschillende mogelijkheden als die vast zit.

Zoals eerder aangegeven met een mes langs de kanten van de pot de kluit los snijden en met wat wrikken eruit tillen.

Of een verpot mes/zaag gebruiken. Met dan dezelfde techniek zoals hierboven beschreven.
Een verpotzaag is iets zoals dit.

www.bonsaiplaza.com/nl/verpot-zaag-350mm.html

Een derde optie is ook al aangegeven de pot stuk slagen. Meestal ben ik daar geen voorstander van. :S Maar als het niet anders kan moet het gewoon. :evil:

Nu is nog de vraag moet je nu verpotten?

Normaal verpot ik azalea's na dat die bloemen heeft gemaakt. Als de grond zeer hard is moet je deze gewoon meer water geven zodat die niet uitdroogt.
Als ik nu zou verpotten snoei ik de bloemknoppen eruit en de nieuwe groei als die er al zou zijn halveer ik.
Zo gaat de bonsai zijn kracht zetten in het maken van nieuwe wortels en niet naar de bloemen en ga je de slaagkansen vergroten dat hij het overleeft.

Bij verpotten van een dichte kluit als deze probeer voorzichtig delen er uit te knippen die compacte haarwortels hebben als je ze niet kan uitkammen.

Gr.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45627

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
En om het allemaal nog ingewikkelder te maken ;) , over één aspect hebben we het nog niet gehad: de pot waar hij in moet komen te staan!

De pot waar hij nu in staat is niet geschikt. Ik stel voor een ovalen crèmekleurige geglazuurde pot, iets ondieper dan de huidige en met een iets groter oppervlak.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45629

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

marcellucas schreef : En om het allemaal nog ingewikkelder te maken ;) , over één aspect hebben we het nog niet gehad: de pot waar hij in moet komen te staan!

De pot waar hij nu in staat is niet geschikt. Ik stel voor een ovalen crèmekleurige geglazuurde pot, iets ondieper dan de huidige en met een iets groter oppervlak.


Zoiets als deze:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45635

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Om het uit de pot te krijgen: alles wat hierboven al is genoemd,
Maar je kunt (voordat je de pot stuk slaat) ook nog proberen om via een drainage gat (onderin) daar en stokje (of iets dergelijks) te steken en dan hem vanaf de onderkant er uit te timmeren/slaan. Zachtjes en met beleid uiteraard.
Wil ook nog wel eens helpen.

Vaak lees je idd voor azalea, verpotten na de bloei, maar dat is veelal bedoeld voor een ander klimaat als de onze (japan). Dan heb je na de bloei nog iets van 5-6 maanden een goed klimaat. Bij ons is dat veel korter.
Om die reden verpot ik mijn azalea (in een jaar dat ik hem niet laat bloeien) zo ergens begin-midden mei en met veel succes. Dus dat is mijn persoonlijke ervaring. Zeg niet dat het goed, beter, best is, maar hetgeen ik doe.
Evenals het advies om pure kanuma te gebruiken:
Ik doe er ook altijd (vooral bij zieke/kwakkelende azaleas) wat turf bij. Bij mij helpt dat bij de groei en vooral wortel ontwikkeling. Als ik (het jaar erna) dan verpot, dan zie ik vnl in/rond het turf veel nieuwe wortels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45643

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
hoi Marcellucas,
Bedankt voor je tip,zat er zelf aan te denken maar wist dat azalea een vrij diepe pot wil.Jii compeseert dat door de pot in opervlakte te compenserren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45644

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Dea,
Thanks en kwa grond doe ik dat ook met deze grondmix,maar nieu w is is dat ik de bloei over sla en gezien de vele frisse uitlopers met bloemknoppen.zie de foto.Hoe en welke wijze ga ik aan de slag wat snoeien wat weggknipp? Kortom veel vragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #45645

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
foto voorbeeld


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea verpotten 8 jaren 1 maand geleden #46169

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
hoi marcellucas ik heb inmiddels de azalea in een nieuwe pot gedaan.Daarbij heb ik jullie adviezen gevolgd met een mes aan de zijkanten los gemaakt.ik kreeg hem zonder veel moeite eruit.De kluit was erg hard en versteend vooral de onderkant.Heb voorzichtig met een stokje en gekromde vork de aarde weggehaald heb een wortelsnoei gedaan..het is nu twee week geleden hij staat in een koude kas bij te komen .heb kanuma en fijn grit en een weinig turf gebruikt..Denk dat ie het redt want hij loopt enorm uit met groene scheuten meestal zijn de scheuten in twee of drie aanwezig ook zit er een harde bloem knop in,Mijn vraag moet ik wachten tot na de bloei met een flinke vormsnoei of toch laten bloeien en wat wordt bedoelt met de nieuwe scheuten gedeeltelijk weghalen en wat moet blijfen ik heb foto,s bijgedaan van de scheuten
bedankt alvast voor jullie hulp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren