Onderwerp:

verschillende mossen houdbaar maken 8 jaren 2 weken geleden #47250

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:ohmy: heb denk ik een manier gevonden om mos langere tijd te bewaren en te gebruiken.
Ik zoek een dikke laag mos op met veel wortels en het geeft niet dat ze vaak bruin en aan het afsterven zijn.Nl ik knip het natte mos aan de onderkant helemaal schoon,Daarna knip ik het mos zeer fijn en leg het te drogen in de zon op een krant bv.Waarna het mos droog is vermaal ik het totdat het bijna een poedervorm heeft.Welnu dit goedje is lang en goed te bewaren.Wanneer je een bodum van een bonsai wil bemossen maak dan de aarde ligt vochtig en strooi wat mos op de plekken die jij wilt.Voordat de mos wat aanwortelt kun je er wat fijn gaas er bovenop leggen zo nu en dan ligt bestuiven en de mos zal na enige tijd een mooie fijne en dunne laag gaan vormen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verschillende mossen houdbaar maken 8 jaren 2 weken geleden #47255

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Over het algemeen is het mooier als je mos van verschillende soorten neemt,en deze als kleine plagjes bij de boom plaatst, en zo een tapijtje van verschillende kleuren krijgt.

Wat je hier bescrijft is een vrij normale manier om mos te kweken. Wel wordt vaak aanbevolen om het mospeoeder te vermengen met yoghurt en als een paper uit te smeren. Scijnt het beste resultaat te geven. Ik heb geen tentoonstelling waardige bomen, en ben dus nog niet zo bezig met mos kweken dus kan niet uit eigen ervaring spreken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verschillende mossen houdbaar maken 8 jaren 2 weken geleden #47357

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
hoi leatherback
bedankt voor je reaktie .Je hebt gelijk dat de meeste liefhebbers alleen mos gebruiken als ze hun bomen gaan tonen,Jij zegt dan yogurt ,maar als je bv een heel fijne korstmos om op bv steen of tussen wortels te plaatsen gebruik ik vaak karnemelk die ik smeer op een ouiderwetse rode dakpan, het mooie van die methode is dan dat je verschillende korstmossen kwa kleur krijgt en als je een oude grijze dakpan vindt zul je merken[door het ijzer wat in de pan zit]de mossen wat donker van kleur zijn,Alleen is het probleem hier dat het tijd kost om die mooie mossen te kweken.Wat je kunt doen om dit te vewrsnellen is ,,,een bak met op de bodum heel fijn en droog brekeRZAND TE plaatsen, dan bestuif je het zand met een licht mengsel van karn en water,je pakt de pan en strijkt met een borstewl de mossen op het zaND. na een paar dagen zie je resultaat.tussen de wortels van m,n azalea groeit een heel fijn mos en die twee schijnen elkaar wel te mogen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts