Onderwerp:

Jonge zwarte dennen 8 jaren 1 week geleden #48129

  • mauvesarmy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb over een paar jaar zaadjes geplant, er zijn er een zestal uitgekomen en zijn ongeveer een 20 cm nu.
Ik zou ze willen appart zetten maar weet niet of het nu het goede moment is. En in welke grondsoort zet ik het best?
Nu staan ze in gewone potgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge zwarte dennen 8 jaren 1 week geleden #48329

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Ik ben geen expert!

Heb zelf een paar zaailingen van dit jaar staan. die staan op een mix van pure cocosvezels met perliet en een beetje cocopeat aarde erbij.

Ik lees vooral dat ze van droog houden, maar een te droge zaailing zal snel sterven.
Ik zou in ieder geval als je door gaat met potgrond er iets door gaan mengen waardoor deze luchtiger word. zand bims of whatever.

ma ben geen expert spreek alleen uit eigen ervaring.

Gr, Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mauvesarmy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge zwarte dennen 8 jaren 1 week geleden #48340

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

mauvesarmy schreef : Hallo,

Ik heb over een paar jaar zaadjes geplant, er zijn er een zestal uitgekomen en zijn ongeveer een 20 cm nu.
Ik zou ze willen appart zetten maar weet niet of het nu het goede moment is. En in welke grondsoort zet ik het best?
Nu staan ze in gewone potgrond.


Gewoon buiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge zwarte dennen 8 jaren 1 week geleden #48365

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

paulsteenaart schreef : zand bims of whatever.


Paul mijn vraag: wat zijn in jouw ogen de overeenkomsten tussen zand en bims die ze allebei geschikt maken voor een grondmengsel?

zand:
1) de korrel absorbeert geen vocht
2) de korrels zijn te klein om goed te draineren

bims:
1) de korrel absorbeert vocht
2) de korrels zijn groot genoeg om goed te draineren

Die drainerende eigenschappen van bims worden tenietgedaan in combinatie met potgrond, omdat potgrond de gaatjes tussen de korrels opvult. Dus als je al potgrond gebruikt, zou mi de verhouding potgrond behoorlijk laag moeten zijn(om de gaatjes niet dicht te prakken) .

De gronddiscussie blijft natuurlijk een hot topic en ik wil die niet weer doen oplaaien. Mij lijkt het wel een goed idee om na te denken over de eigenschappen van bepaalde ingredienten en waarom je die wel of niet wilt gebruiken in jouw specifieke mengsel.

Ik zie bijvoorbeeld geen eigenschap in zand (of grind of split) die andere ingredienten niet beter hebben. Dus ik zou ze nooit gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge zwarte dennen 8 jaren 1 week geleden #48393

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

marcellucas schreef :

paulsteenaart schreef : zand bims of whatever.


Paul mijn vraag: wat zijn in jouw ogen de overeenkomsten tussen zand en bims die ze allebei geschikt maken voor een grondmengsel?

zand:
1) de korrel absorbeert geen vocht
2) de korrels zijn te klein om goed te draineren

bims:
1) de korrel absorbeert vocht
2) de korrels zijn groot genoeg om goed te draineren

Die drainerende eigenschappen van bims worden tenietgedaan in combinatie met potgrond, omdat potgrond de gaatjes tussen de korrels opvult. Dus als je al potgrond gebruikt, zou mi de verhouding potgrond behoorlijk laag moeten zijn(om de gaatjes niet dicht te prakken) .

De gronddiscussie blijft natuurlijk een hot topic en ik wil die niet weer doen oplaaien. Mij lijkt het wel een goed idee om na te denken over de eigenschappen van bepaalde ingredienten en waarom je die wel of niet wilt gebruiken in jouw specifieke mengsel.

Ik zie bijvoorbeeld geen eigenschap in zand (of grind of split) die andere ingredienten niet beter hebben. Dus ik zou ze nooit gebruiken.


Zoals ik direct al zeg ik ben geen expert, kan alleen praten over mijn eigen ervaring.
er had na 3 dagen nog niemand gereageerd, dus ik dacht laat ik eens zo vriendelijk zijn ;)

Zoals aangegeven gaat het hier om zaailingen die verpot gaan worden.
ik ben geen voorstander van potgrond en gebruik zelf altijd cocopeat vanwege de betere structuur.

enkele dennen in grote pot hebben een redelijk zanderige grond en gedijen goed op een zanderig mengsel. ik denk dat bij de zaailingen het toevoegen van zand aan de potgrond ervoor zal zorgen dat dat de grond minder vocht zal vast houden. betere doorstroming en qua structuur makkelijker is voor de wortels om hun weg te vinden. nogmaals we hebben het hier over zaailingen die in een grotere pot geet gaan worden om door te groeien.

Ik zou geen zand nog potgrond gebruiken in een bonsai mengsel of plant die die in bonsaipot gaat.

ik zou voor het opkweken uit zaad ook geen dure bims gebruiken, dit doe ik pas in een later stadium als de plant in trainingspot gaat ofzo.

ik zou dus op mijn ongeveer 50 zaailingen geen hele zak bims gaan verknoeien maar zand evt als alternatief gebruiken.
Ik gebruik zelf zoals al gezegd perliet met pure cocosvezels hieraan toegevoegd een beetje cocopeat aarde en heb hier goede ervaringen mee.

Ik hoop dat ik hiermee mijn antwoord heb kunnen verduidelijken en geen complete onzin uitkraam. hahahaha

Gr, Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren