Onderwerp:

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48284

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
nou geen ervaring dea ik begin net met de mooie hobby heb een pinus gekocht bij een tuincentrum vandaar dat ik veel lees en hopelijk alles goed doe ( waarschijnlijk onmogelijk alles goed te doen) en dan over een paar jaar kan zeggen uit ervaring of het klopt of niet haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48286

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Zelf heb ik een mugo verpot in mei en heb hem verloren, de mugo die ik in augustus uitgegraven heb en opgepot loop nu uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48287

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

dennisfranx schreef : nou geen ervaring dea ik begin net met de mooie hobby heb een pinus gekocht bij een tuincentrum vandaar dat ik veel lees en hopelijk alles goed doe ( waarschijnlijk onmogelijk alles goed te doen) en dan over een paar jaar kan zeggen uit ervaring of het klopt of niet haha


En dat, met alle respect, is nu precies waar ik hierboven op doelde. Ik zie de laatste tijd nogal wat van horen zeggen en ergens gelezen berichten die niet gestaafd zijn aan ook maar enige eigen ervaringen voorbij komen. De wat gevorderde liefhebber leest daar dwars doorheen maar de prille beginnen kan daardoor volledig op het verkeerde been gezet worden en blijft uiteindelijk met de brokken zitten. Bonsai leer je niet alleen door er over te lezen maar vooral door het geleerde in praktijk te brengen en geloof me dat doe je echt niet zo maar even daar gaan echt wel een paar jaartjes overheen. Adviezen vanuit ervaringen gegeven zijn veel waardevoller dan boekjeswijsheid, en dan nog moeten die adviezen bij jou bomen en omstandigheden passen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48288

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
daar heb je gelijk in jan denken en doen vallen en opstaan,

in dit geval was er een discussie waarvan in een document van een bonsai vereniging iets stond met betrekking tot waarom zomer of lente verpotten .....
(mag aan nemen dat het opgemaakt is uit ervaringen en dat ze dit waarschijnlijk ook aan de leden vertellen)

heb zelf in februari een mugo mops uit zijn pot gehaald van tuincentrum de wortels gespreid de dikke naar beneden groeiende gesnoeid en in de volle grond gezet en deze leeft ook nog en de kaarsen worden al groen met naalden...

maar als ik zeg verpotten in februari verklaren ze me waarschijnlijk voor gek... terwijl dit mijn ervaring is dat het werkt ...(in dit geval )
en bij andere is het misschien juist fout gegaan omdat ze in februari verpot hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48289

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

JanDijk schreef :

dennisfranx schreef : nou geen ervaring dea ik begin net met de mooie hobby heb een pinus gekocht bij een tuincentrum vandaar dat ik veel lees en hopelijk alles goed doe ( waarschijnlijk onmogelijk alles goed te doen) en dan over een paar jaar kan zeggen uit ervaring of het klopt of niet haha


En dat, met alle respect, is nu precies waar ik hierboven op doelde. Ik zie de laatste tijd nogal wat van horen zeggen en ergens gelezen berichten die niet gestaafd zijn aan ook maar enige eigen ervaringen voorbij komen. De wat gevorderde liefhebber leest daar dwars doorheen maar de prille beginnen kan daardoor volledig op het verkeerde been gezet worden en blijft uiteindelijk met de brokken zitten. Bonsai leer je niet alleen door er over te lezen maar vooral door het geleerde in praktijk te brengen en geloof me dat doe je echt niet zo maar even daar gaan echt wel een paar jaartjes overheen. Adviezen vanuit ervaringen gegeven zijn veel waardevoller dan boekjeswijsheid, en dan nog moeten die adviezen bij jou bomen en omstandigheden passen.


Met lezen kom je al een heel stuk verder! Met het afvragen waarom nog veel verder (en dat wordt hier gedaan). Ik denk dat iedereen bij bonsai zijn basis uit lezen haalt. Ben jij er dan zomaar opgekomen om een plant in pot te zetten, bedraden, de juiste grond, juiste bemesting,... zonder er iets over te lezen en een bonsai te vormen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48294

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik denk dat Jan bedoelt:
Waarom advies aan anderen geven, als je zelf enkel iets gelezen hebt en nog geen ervaring hebt met een bepaald iets?
Ik ga mensen ook niet uitleggen hoe ze een 5 sterren diner moeten bereiden als ik ergens een recept heb gelezen.

Zoals reeds genoemd,
Als je iets leest, hou dan ook rekening met zaken als wie heeft het geschreven, in welke omstandigheden, met welk doel, om welke reden, in welk klimaat, welke standplaats, met welke nazorg, wat is de voorgeschiedenis etc etc.
Uiteraard respecteer ik de goedwillendheid en bereidheid anderen op weg te helpen, en ja een boek of artikel kan je op weg helpen, maar ervaring is een veel betere leermeester en raadgever in mijn nederige optiek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48295

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik zal er wel voorzichtiger mee zijn
maar jan gaf eerder ook aan lees veel leer veel en de tekst was van een vereniging uit Nederland dus leek me wel betrouwbaar ook kwa het klimaat maar prima zal t hier bij laten en pas advies geven als ik zelf ook wat verder ben ! hou t voorlopig wel bij ooooh wat een mooie boom.

oja het artikel waar ik de tekst uit had is geschreven Door de hans die jij eerder noemde in dit topic dea

bonsaiverenigingborne.bevrijding1945.com/Basisverzorging%20Den/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48297

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
@Dea. Heel goed verwoord dat is precies wat ik bedoel.

@dennisfranx. Prima artikel waaraan je refereerde en een goed idee om de bron daarvan te vermelden.

Misschien een goed idee wanneer er informatie gedeeld wordt, dit met een duidelijke bronvermelding te doen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JanDijk.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48300

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

JanDijk schreef : @Dea. Heel goed verwoord dat is precies wat ik bedoel.

@dennisfranx. Prima artikel waaraan je refereerde en een goed idee om de bron daarvan te vermelden.

Misschien een goed idee wanneer er informatie gedeeld wordt, dit met een duidelijke bronvermelding te doen?



De meeste artikelen worden geschreven uit ervaring, niemand gaat zomaar een artikel schrijven. Als het in het nederlands geschreven is dan is de kans groot dat het klimaat al goed zit. De ervaringen kunnen erg uiteenlopend zijn, zoals nu bij de pinus. De één verpot in mei en de ander in augustus, maar toch zie je regelmatig verliezen. Het gaat hier niet om is lezen goed of niet. Het gaat er hier om wanneer is het beste periode om de pinus te verpotten.

Als iemand met 30 jaar ervaring met dennen hierop zou op reageren met ik "verpot die in de maand (X?), ik doe het zo, onder die omstandigheden..." Dan zou dat natuurlijk geapprecieerd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48301

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef :

JanDijk schreef : @Dea. Heel goed verwoord dat is precies wat ik bedoel.

@dennisfranx. Prima artikel waaraan je refereerde en een goed idee om de bron daarvan te vermelden.

Misschien een goed idee wanneer er informatie gedeeld wordt, dit met een duidelijke bronvermelding te doen?



De meeste artikelen worden geschreven uit ervaring, niemand gaat zomaar een artikel schrijven. Als het in het nederlands geschreven is dan is de kans groot dat het klimaat al goed zit. De ervaringen kunnen erg uiteenlopend zijn, zoals nu bij de pinus. De één verpot in mei en de ander in augustus, maar toch zie je regelmatig verliezen. Het gaat hier niet om is lezen goed of niet. Het gaat er hier om wanneer is het beste periode om de pinus te verpotten.

Als iemand met 30 jaar ervaring met dennen hierop zou op reageren met ik "verpot die in de maand (X?), ik doe het zo, onder die omstandigheden..." Dan zou dat natuurlijk geapprecieerd worden.


@Trap, hoe kom je bij het idee, dat de meeste artikelen worden geschreven uit ervaring? Ik heb juist het idee dat heel veel info klakkeloos wordt overgenomen. Soms zie je zelfs hetzelfde woordgebruik en dezelfde plaatjes. Als het op het Net staat hoeft het echt nog niet te kloppen, sterker, nog: reden tot scepsis! Ik wil toch eerst weten wie het geschreven heeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren