Onderwerp:

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48304

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :

Trap schreef :

JanDijk schreef : @Dea. Heel goed verwoord dat is precies wat ik bedoel.

@dennisfranx. Prima artikel waaraan je refereerde en een goed idee om de bron daarvan te vermelden.

Misschien een goed idee wanneer er informatie gedeeld wordt, dit met een duidelijke bronvermelding te doen?



De meeste artikelen worden geschreven uit ervaring, niemand gaat zomaar een artikel schrijven. Als het in het nederlands geschreven is dan is de kans groot dat het klimaat al goed zit. De ervaringen kunnen erg uiteenlopend zijn, zoals nu bij de pinus. De één verpot in mei en de ander in augustus, maar toch zie je regelmatig verliezen. Het gaat hier niet om is lezen goed of niet. Het gaat er hier om wanneer is het beste periode om de pinus te verpotten.

Als iemand met 30 jaar ervaring met dennen hierop zou op reageren met ik "verpot die in de maand (X?), ik doe het zo, onder die omstandigheden..." Dan zou dat natuurlijk geapprecieerd worden.


@Trap, hoe kom je bij het idee, dat de meeste artikelen worden geschreven uit ervaring? Ik heb juist het idee dat heel veel info klakkeloos wordt overgenomen. Soms zie je zelfs hetzelfde woordgebruik en dezelfde plaatjes. Als het op het Net staat hoeft het echt nog niet te kloppen, sterker, nog: reden tot scepsis! Ik wil toch eerst weten wie het geschreven heeft...


Als je gaat opzoeken, zoeken de meesten geen 5 minuten en dan zie je inderdaad veel sites waar tekst is overgenomen. Maar uiteindelijk kom je wel terecht op degelijke blogs, sites,... En zelfs bij de zeer ervaren "bonsaiisten" lees je vaak enkele tegenstrijdigheden. Het verpotten van een pinus is hier een goed voorbeeld van... daarom stelde ik de vraag waarom?

En graham (ik weet dat je nogal voor hem hebt :P ) heeft ook een pinus vroeg in het jaar verpot:
www.kaizenbonsai.com/bonsai_videos?videoid=12
Hij zegt: de boom is gezond, en verpot de pinus ook vroeg in het jaar. Terwijl het internet vol staat met ervaren bonsaiisten doe dit in juli/augustus. En jij (en david) die ze in het vroege jaar verpotte en de bomen sneuvelden toch. Wat moet je dan nog gaan geloven? Ligt het dan aan de nazorg en de voorzorg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48306

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Vermoedelijk heeft het klimaat en bijzonder ook het micro klimaat van waar je woont er voor een deel mee te maken, Engeland is nogal vochtig qua lucht enz.
Ik heb de boom wel met schaduw doek overspannen en hem dagelijks 3 tot 4 x beneveld, in een later stadium gaf ik hem bij die benevelingsbeurten ook wat vis emulsie mee, dit en nog wat andere zorgen kunnen soms het verschil maken.
Vergeet niet dat ervaren en zelf erg ervaren bonsaisten ook soms een boom verliezen.
Blijft een zaak van uitmaken wat bij jou het beste past.
Persoonlijk deel ik enkel de info omdat uit mijn ervaring dit de beste resultaten opleverde.

Wat je ook kan doen is een test, de ene mugo verpot je nu en een andere in augustus en dan maak je een balans op, kan handig zijn vooraleer een erg oude boom onder handen te nemen en hopen op goed geluk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48307

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ik heb wat schrik om met een mugo te beginnen :lol: ja een boom verliezen kan altijd. Daarom vind ik dit een beetje moeilijk om te testen (je zou al veel mugo's mogen hebben om hier zeker van te zijn). En ook qua leeftijd kan het ook wat verschillen denk ik. Je verzorging klinkt een beetje als de mijne. Deed je dit ook als je je pinus verloren hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48313

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Trap schreef : ik heb wat schrik om met een mugo te beginnen :lol: ja een boom verliezen kan altijd. Daarom vind ik dit een beetje moeilijk om te testen (je zou al veel mugo's mogen hebben om hier zeker van te zijn). En ook qua leeftijd kan het ook wat verschillen denk ik. Je verzorging klinkt een beetje als de mijne. Deed je dit ook als je je pinus verloren hebt?


Ja net dezelfde verzorging gegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48317

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

DavidRoussel schreef :

Trap schreef : ik heb wat schrik om met een mugo te beginnen :lol: ja een boom verliezen kan altijd. Daarom vind ik dit een beetje moeilijk om te testen (je zou al veel mugo's mogen hebben om hier zeker van te zijn). En ook qua leeftijd kan het ook wat verschillen denk ik. Je verzorging klinkt een beetje als de mijne. Deed je dit ook als je je pinus verloren hebt?


Ja net dezelfde verzorging gegeven.


Dat wou ik niet horen :P Nu ik blijf dit in mei doen, laat dan wel weten wanneer ik mijn eerste pinus kwijt ben aan verpotten. Ik zet ze wel op de terug koudere dagen en/of nachten in de serre, ook als er veel wind is. Hopelijk maakt dit een verschil...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48319

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ben benieuwd naar het resultaat trap
even voor de duidelijkheid het gaat om een mugo of geen mugo ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48324

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

dennisfranx schreef : ben benieuwd naar het resultaat trap
even voor de duidelijkheid het gaat om een mugo of geen mugo ?


pinus pentaphylla de volgende verpotting zijn binnen 2 jaar ;) , mugo begin ik niet aan :P denk ik... of daag ik mezelf even uit :cheer: B)

Ik zal alvast een foto posten van iedere boom die sneuvelt en ook wat ik ermee gedaan heb. Daar ben ik dan alvast goed in, tonen hoe het niet moet :P

Nu heb al 4 bomen verloren aan te weinig water... even weg geweest, warm weer, waterput leeg, een waterdripsysteem zonder water (zie je het al voor je? :P ) en ja een olea europa, een citrus en 2 jonge acer palmatums.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48327

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb tot nu toe nog niks verloren maar gaat waarschijnlijk nog wel gebeuren aangezien ik nog niet zo lang met bonsai bezig ben
dit word dus ook de eerste zomer dat ik mijn plantjes moet gaan verzorgen
en op altijd elke warme dag de tuin sochtends en savonds besproeien met de tuinslang heb ik hier weinig ervaring mee Haha moet ook geen nieuwe dingen meer kopen Denk ik eerst maar is zo proberen heb nu 10 projectjes in schalen staan

heb ook gedacht aan zon druppel systeem voor als ik dus een paar dagen er niet aan toe zou kunnen komen om ze water te geven :blush:

werkt dit een beetje ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48333

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ik gebruik 2 verschillende systemen EN DIT ALLEEN ALS IK GEEN ANDERE OPTIE HEB.

www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/4967

-voordelen: het werkt en goedkoop -als de regenput droog staat, maar de flessen vol, blijven ze druppelen :lol:
je hebt dit systeem ook voor watertonnetjes enzo (dit is gemakkelijker te plaatsen in de potten)

-nadelen: de flessen zijn bij wind moeilijk rechtop te houden in kleine potten dus maak je ze best ergens aan vast -ze druppelen continu al is dit wel regelbaar en kun je gemakkelijk grote tijdsintervallen tussen de druppels instellen.

www.gardena.com/nl/watermanagement/micro-drip-systeem/
-voordelen: werkt perfect, met computertje(van gardena zelf) druppel je op 3 verschillende tijdstippen en kan je kiezen hoelang hij moet druppelen. Ook zijn er nog eens afzonderlijk regelbare druppelaars te verkrijgen. Alles wat je kan bedenken (vernevelaars, ventielen, is te verkrijgen. Een compleet systeem. En naar mijn weten toch betrouwbaarder dan de flessentechniek


-nadelen: duur, moet aangesloten worden op een kraan, de computer werkt op batterijen.


Voordelen van het systeem in het algemeen: je kan er even tussenuit en op warme dagen worden de planten van water voorzien als je gaat werken of er even niet bent.

Nadelen: Niks gaat boven handmatig water geven, het blijft ook een systeem en kan altijd wel eens falen (nog niet tegengekomen, maar de mogelijkheid bestaat) En altijd minimum 2 druppelaars per pot dat je zeker geen droge kant in de pot hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 3 weken geleden #48335

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts