Onderwerp:

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48337

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bedankt voor de links ik zat er aan te denken zelf wat te gaan maken aangezien ik loodgieter ben moet dit wel te doen zijn maar zoals die eindstukjes benevelaars en druppelaars zijn los wel te betalen zal er eens over nadenken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48339

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

dennisfranx schreef :
oja het artikel waar ik de tekst uit had is geschreven Door de hans die jij eerder noemde in dit topic dea

bonsaiverenigingborne.bevrijding1945.com/Basisverzorging%20Den/


Idd, hans van meer, heel duidelijk stuk met veel goede info, vooral over nijpen.
In dat stuk noemt hij idd verpotten in augustus ivm dat de mugo rond die tijd veel energie steekt in het aanmaken van (nieuwe) wortels, dus ideaal voor t verpotten.
Echter zoals ik ook al aangaf, heeft hij dit zelf bij een yamdori mugo gedaan, genaamd "the swan". Het jaar erop is die dood gegaan, volgens zijn zeggen juist door deze laat in het jaar te verpotten. Heb ik persoonlijk van hem vernomen toen ik hem eens langdurig sprak op noelanders. Jammer dat hij dit oude artikel niet heeft aangepast en mensen dit stuk nog veelvoudig lezen en de raad hierin opvolgen. Op het forum dat ik linkte, staat dit echter wel weer beschreven.

Ryan Neil heeft ook zeer veel kennis van vnl pinussen. Heel goed advies, kan mooi vertellen, maar woont in oregon US, dus ook een ander klimaat, houdt daar dan ook rekening mee als je stukken van hem leest of workshops van hem op YT bekijkt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk, marcellucas, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48342

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

dennisfranx schreef : Bedankt voor de links ik zat er aan te denken zelf wat te gaan maken aangezien ik loodgieter ben moet dit wel te doen zijn maar zoals die eindstukjes benevelaars en druppelaars zijn los wel te betalen zal er eens over nadenken


dan ben je wel een beetje vertrouwd met de wet van bernoulli :lol:
De druppelaars, aanvoerbuizen en drukregelaar kost idd niet zo heel veel. De computer met het elektrisch ventiel kost wel bijna 100 euro.

ik zet wel een foto online als het systeem opzet, al heb ik nu alle tijd om water te geven. Voor de planten in de serre zet ik het systeem sowiezo op dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48345

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bedankt voor de opheldering dea , zal de video's van Ryan Neil eens opzoeken en wat documentatie lezen wil zoveel mogelijk lezen/leren over de mugo zodat ik in iedergeval in de basis dingen goed doe en van daar uit dingen kan proberen en ervaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48348

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Trap schreef :

dennisfranx schreef : Bedankt voor de links ik zat er aan te denken zelf wat te gaan maken aangezien ik loodgieter ben moet dit wel te doen zijn maar zoals die eindstukjes benevelaars en druppelaars zijn los wel te betalen zal er eens over nadenken


dan ben je wel een beetje vertrouwd met de wet van bernoulli :lol:
De druppelaars, aanvoerbuizen en drukregelaar kost idd niet zo heel veel. De computer met het elektrisch ventiel kost wel bijna 100 euro.

ik zet wel een foto online als het systeem opzet, al heb ik nu alle tijd om water te geven. Voor de planten in de serre zet ik het systeem sowiezo op dus...



misschien moeten daar maar even een ander topic voor maken we dwalen wat af haha sorry fillip dat je topic gekaapt is hoop dat je wat aan onze discussies hebt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48356

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dea schreef :
Jammer dat hij dit oude artikel niet heeft aangepast en mensen dit stuk nog veelvoudig lezen en de raad hierin opvolgen.


Dit is toch de belangrijkste les van deze hele draad! Dat zelfs als de schrijver een betrouwbare bron is en uit ervaring schrijft de info nog steeds onjuist kan zijn!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48379

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

marcellucas schreef :

dea schreef :
Jammer dat hij dit oude artikel niet heeft aangepast en mensen dit stuk nog veelvoudig lezen en de raad hierin opvolgen.


Dit is toch de belangrijkste les van deze hele draad! Dat zelfs als de schrijver een betrouwbare bron is en uit ervaring schrijft de info nog steeds onjuist kan zijn!


Zo zie je maar weer dat lang niet alles is zo als het lijkt, zo ook (vooral) in bonsailand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48391

  • Filipweltens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb weer veel geleerd. Dat druppel/nevelsysteem spreekt me ook wel aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48392

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Filip, Heb je nog een fot van je Mugo?

groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten pinus mugo? 8 jaren 1 week geleden #48409

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Je moet Vance Wood eens opzoeken, hij weet ontzettend veel van mugos en kan je er alles over vertellen.
Hij heeft ook een goed youtubekanaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren