Onderwerp:

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52282

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85

Johnnokeijzer schreef : Hallo Paul,

dus ik kan beter bims gebruiken dan lava?

En wat moet ik nog meer bij de bims toevoegen?

Mvg

Johnno


Ik heb geen ervaring met lava, wel met Bims.
Bims is lekker luchtig en heel licht. je zou alleen even moeten kijken hoe grof deze is.

Bims is algemeen bekend binnen bonsai en word veel gebruikt in combinatie met akadama. meestal meng ik hier cocopeat of wat anders doorheen.verhoudingen verschillen per boom. net zoals de toegevoegde organische stof.

Akadama is vrij duur, zeker als je grote hoeveelheden moet verpotten. zou dan opzoek gaan naar een alternatief.

Maar om wat voor boomsoort gaat het, en wat zijn je plannen ermee?
nu in een pot zetten en volgend jaar verkopen.
of ga je ze door kweken om ze over een aantal jaar te verkopen en weer te verpotten.

in het laatste geval gebruik ik gewoon cocopeat met perliet, gewoon omdat dit veel goedkoper is.
en pas op het moment dat ik de boom echt in een bonsai pot ga planten gebruik ik de bims/akadama mix.

Gr, Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52284

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Zoals je al eerder aangeeft zijn er al verschillende (lees zeer veel) onderwerpen over verschillende grondsoorten.

De grondsoorten die je aangeeft zijn op de lava na absoluut niet geschikt voor bonsai.
Als je al eerst op de aangegeven website leest waarvoor de schors gebruikt word begrijp ik niet waarom je dat tussen je groeimengsel wilt mengen.

Het schors is goed voor bodembedekker, maar niet om wortels in te laten groeien.

De cocospeat is zeer geschikt om jonge planten in te laten groeien en om snelle, goedkope handelswaar te creëren.
In mijn bloemenwinkel krijg ik vaak te maken met planten die vooral voor binnen zijn opgekweekt in deze voedingsbodem. Ze doen het goed in de perfecte kweekomstandigheden bij de kweker in de kas, maar van het moment dat ze in de huiskamer of bij de particulier komt is het moeilijk om de grond de perfecte vochtigheid te geven.

Los daarvan krijgen planten in de cocospeat lange zwakke wortels. Dat wil je niet hebben bij bonsai.

Zoals bijna alle discussies die hier staan op het forum die gaan over grondmengsels blijkt dat er altijd dezelfde conclusie uit komt.

Voor bonsai kan je beter akadama gebruiken of sommige vinden de foetsiebah ook goed, al ben ik daar geen voorstander van.
Bij bonsai wil je stevige wortels verkrijgen die dan ook nog zeer fijn vertakt zijn. Dat kan je alleen verkrijgen met grondsoorten die korrelig zijn en water gemakkelijk doorlaten.

Als je enkel in grote hoeveelheden wilt werken kan je altijd bij de handelaar gaan vragen naar hoeveelheidskorting.
Ik ken er wel enkele die de akadama in m3 wilt verkopen. Dat zal geen probleem zijn denk ik. :lol:


Uiteraard moet je me niet geloven, maar tja mijn bonsai groeien nu toch wel goed.

Liever 15 Euro uitgeven aan een zak akadama voor een bonsai van 100 Euro die het na 10 jaar nog steeds goed doet dan goedkope grond zoeken om dan te merken dan de boom na 5 jaar aan het sterven is. :evil:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52286

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer, JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52287

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

LucRoux schreef : Walter Pall over dit onderwerp..

walter-pall-bonsai.blogspot.be/2010/06/f...atering-english.html
walter-pall-bonsai.blogspot.be/2007/03/b...-ingredient-for.html


Leuk.

Heb het helemaal gelezen en was interessant.

Maar voor de beginners zijn we weer helemaal niet verder.
Het brengt meer vraagtekens en voor de onervaren bonsaibeginner kan dit een verkeerd worden geïnterpreteerd.

Walter Pall woont dan ook op die plaats waar je bijna de zekerheid hebt dat de winter vorst en sneeuw met zich me brengt.
Onze nederlanden. Vlaanderen en toch wel 3/4 van Nederland heeft bij mijn weten toch wel eerder nattere winters dan vrieskou.

Wat wel heel duidelijk was uit de blogs is dat je vooral fijne grondstoffen die dichtslibben moet vermijden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52289

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Kokedama schreef :

LucRoux schreef : Walter Pall over dit onderwerp..

walter-pall-bonsai.blogspot.be/2010/06/f...atering-english.html
walter-pall-bonsai.blogspot.be/2007/03/b...-ingredient-for.html

Wat wel heel duidelijk was uit de blogs is dat je vooral fijne grondstoffen die dichtslibben moet vermijden.

Ik denk dat we het daar met zijn allen over eens kunnen zijn, ondanks de details. Een kamp is meer traditioneel gericht op akadama, andere op alternatieven. Voor beide zijn hele degelijke argumenten aan te voeren.

Groet,
Tom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52290

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom81 schreef : Ik denk dat we het daar met zijn allen over eens kunnen zijn, ondanks de details. Een kamp is meer traditioneel gericht op akadama, andere op alternatieven. Voor beide zijn hele degelijke argumenten aan te voeren.


Ik denk dat het vooral geen barst uitmaakt, zolang het substraat niet uit elkaar gevallen is. en open blijft. Afhankelijk van waar je woont, doet Akadama dat sneller of minder snel. Andere, echt gebakken, substraat soorten vallen niet meer uit elkaar. Bij mij was het bij akadama 8 maanden voor ik een blok klei in de pot had. En een boom die ik gekocht had, kwam in de klei; 12 maanden na oppotten bij de handelaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer, JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52292

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Er zijn geen alternatieven voor akadama, de grondsoort is uniek.
Hard gebakken klei en lava geeft waterwortels, een consequentie die je na bevriezing aan je materiaal zal merken.
Ook in bims is er veel verschil, en niet zelden is de straatbims "verrijkt"met oude bims
vol met olie.
Schone bims is dus ook duurder.

Een vergelijking in grondmengsel van de verschillende adviseurs kan je pas beoordelen
wanneer je de resultaten en de uitval in bomen van de desbetreffende adviseurs kent.

Wanneer het materiaal het waard is kan je bims akadama overwegen.
Zelf heb ik dit jaar meer dan 200 bomen hierin opgepot.
Wanneer je dit te kostbaar vindt kan je een mengsel van goede stekgrond met een 40 % aandeel bims
in overweging nemen. Dit voor loofbomen. Maar ook goede stekgrond is kostbaar.

(Akadama wordt, vaak onwetend, gebruikt om eigenschappen die minder bekend zijn.
Het is namelijk zo dat Akadama een bufferend effect heeft. Het zorgt ervoor dat de zuurgraad een constante waarde
bereikt van ongeveer 5,9 Ph.
Ook wordt de waterspanning, gemeten in micro siemens, gebufferd. Het onthard als het ware het water na het gieten.
Veel bomen vinden deze waarden erg prettig en groeien hier goed op.
Deze condities zorgen ook voor de juiste bacterie en schimmel cultuur in een grondmengsel.
En we weten dat een goede bacterie - en schimmel huishouding een must is om een boom gezond te houden.
Akadama heeft een CEC waarde van ongeveer 18-20 meq/100 g.)

Ps. als je het over gewoon normaal kweekgoed hebt gebruik dan goede potgrond, potgrond die niet is samengesteld van opgewerkt zuiveringsslib.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, Trap, Johnnokeijzer, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52293

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

rravenho schreef : Er zijn geen alternatieven voor akadama, de grondsoort is uniek.
Hard gebakken klei en lava geeft waterwortels, een consequentie die je na bevriezing aan je materiaal zal merken.


Zonder te willen twijfelen aan je expertise de volgende vraag/opmerking: Walter Pall woont in een gebied waar het zoals iemand al opmerkte veel sneeuwt en vriest en hij heeft een flinke verzameling "dure" bomen. Men zou dan toch mogen aannemen dat het moderne substraat goed werkt bij vriestemperaturen?


Grtjs,

Luc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52294

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

LucRoux schreef :

rravenho schreef : Er zijn geen alternatieven voor akadama, de grondsoort is uniek.
Hard gebakken klei en lava geeft waterwortels, een consequentie die je na bevriezing aan je materiaal zal merken.


Zonder te willen twijfelen aan je expertise de volgende vraag/opmerking: Walter Pall woont in een gebied waar het zoals iemand al opmerkte veel sneeuwt en vriest en hij heeft een flinke verzameling "dure" bomen. Men zou dan toch mogen aannemen dat het moderne substraat goed werkt bij vriestemperaturen?


Grtjs,

Luc


Wat bedoel je eigenlijk met modern substraat?
Bij mijn weten is er niet echt veel modern aan materiaal/substraat gebruik in de bonsaiwereld.

Ook is het zo dat in het bonsaiwereldje men mensen heeft die alles wat Walter Pall zeggen als 100% waarheid aannemen en wordt hij een beetje gezien als alleswetende en dan zijn er ook nog de mensen die alles wat hij zegt met een grove korrel zout nemen.

Hij mag dan al lang meedraaien in de wereld van bonsai en mooie grote bonsai hebben, maar zelfs in Japan zijn de meningen van de oudere generatie soms overroepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52295

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Volgens mij is modern substraat in de terminologie van Walter Pall gewoon grof anorganisch substraat. Zijn naam wordt wel in verband gebracht met bläton en Fibotherm.

Zou zo gauw niet weten waar hij staat met betrekking tot akadama en/of terramol...

Want ik geloof dat we het daar toch weer over hebben ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren