Onderwerp:

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70357

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Lieve mensen,

Heb al veel bonsaiboompjes bekeken en wat potjes en schaaltjes betreft kan je meestal wel een grote lijn herkennen... er zijn veel 'typische' bonsaipotjes.
Ik ben echter fan van dergelijke atypische potjes en schaaltjes (zie foto's), de foto van de ginseng staat bij mij thuis (ja, die moet gesnoeid worden :blush:, maar heb die 4 jaar geleden gekregen en toen was ik nog niet 'in to bonsai'). Ik heb er zo nog eentje staan, dus dat worden leuke experimenteer-boompjes.
Nu vroeg ik me af of mijn voorkeur voor deze schaaltjes (uiteraard indien aanwezigheid van drainage-gaten), niet afwijkt van de bonsai-historiek/rules.
Laat het me anders stellen: als ik ooit (dromend) een mooi boompje heb (vb: eik in bezemstijl) en hij staat in een rond grijze schaal. Kan ik deze dan met fierheid aan iedereen voorstel als een bonsai? (het gaat uiteraard ook over de boom, maar de pot is ook een groot onderdeel).
Ik zou ze dan een mooi plaatsje willen geven met rubberen ringetjes onder (zie foto), zodat ze van de grond staan voor drainage.

Wat is jullie mening? Als dit een nutteloze vraag is, dan neem ik dat ook wel aan hoor B)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70358

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik denk er ook zo over. Wil straks een mame in een eierdop zetten. Gewoon je hobby uitvoeren zoals jij hem leuk vind. Overdag op school/werk worden er al genoeg regeltjes voor ons gemaakt.
Je moet jezelf alleen wel afvragen "komt deze imposante eik wel mooi uit in deze pot?"

Er is hier op de site een stukje geschreven over potkeuze bij een boom. Daar word met foto's getoond wat voor invloed enkel de potrand al kan hebben op het aanzicht van de boom.

Link
De volgende gebruiker (s) zei dank u: El Zueco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70359

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Net zoals je ficus niets met bonsai te maken heeft, hebben deze potten dat ook niet... deze passen dus prima bij elkaar.
In de beginjaren vond ik de schalen niet echt belangrijk en zat ik in de fase waarin jij nu zit: kijken in tuincentrums op zoek naar alles wat maar, in mijn hoofd, te maken kon hebben met bonsai. Echter nu weet ik dat je dat daar niet kan vinden. Een mooie bonsaischaal is een echt kunstwerk, die uniek is omdat hij met de hand gemaakt wordt. Beetje mooie schaal betaal je dan ookcal gauw 100+ euro voor. Maar dat geeft, mits met zorg uitgekozen, echt een toegevoegde waarde aan een bonsai, die al gauw een paar schalen kost, maar vaak nog veel meer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: El Zueco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70360

  • El Zueco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Heerlijk eerlijk, Marco! Bedankt.
Nu ben ik toch blij dat ik de vraag gesteld heb... alweer een mini stap vooruit in mijn bonsai-beeldvorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70362

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

El Zueco schreef : Heerlijk eerlijk, Marco! Bedankt.
Nu ben ik toch blij dat ik de vraag gesteld heb... alweer een mini stap vooruit in mijn bonsai-beeldvorming.

Mocht je je beeldvorming een stuk willen completeren: de noelanders trophy 2018, op 3 en 4 februari in Gent is een echte aanrader!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70364

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef :

El Zueco schreef : Heerlijk eerlijk, Marco! Bedankt.
Nu ben ik toch blij dat ik de vraag gesteld heb... alweer een mini stap vooruit in mijn bonsai-beeldvorming.

Mocht je je beeldvorming een stuk willen completeren: de noelanders trophy 2018, op 3 en 4 februari in Gent is een echte aanrader!


Marco, het scheelt maar 1 letter maar ligt wel 150 km uit elkaar: Noelanders is in Genk, in de Limburghal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potjes -en schaaltjes ettiquette 6 jaren 7 maanden geleden #70365

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef :

Marco buijsman schreef :

El Zueco schreef : Heerlijk eerlijk, Marco! Bedankt.
Nu ben ik toch blij dat ik de vraag gesteld heb... alweer een mini stap vooruit in mijn bonsai-beeldvorming.

Mocht je je beeldvorming een stuk willen completeren: de noelanders trophy 2018, op 3 en 4 februari in Gent is een echte aanrader!


Marco, het scheelt maar 1 letter maar ligt wel 150 km uit elkaar: Noelanders is in Genk, in de Limburghal

haha Thanks! Ik kom toch altijd aan daar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren