Onderwerp:

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75435

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal zaailingen dit jaar in plastic cola en waterflessen van 1,5 liter verpot. Ik dacht dat het een makkelijke en goedkope manier was om te zorgen dat de zaailingen goed door kunnen groeien, aangezien naar mijn ervaring de boompjes altijd diep willen wortelen.

Nu vraag ik mij toch ineens af. Is het zonlicht wat door de fles heen schijnt niet schadelijk voor de wortels? Planten nog meer mensen op dit forum zaailingen in plastic flessen?

Zou het bijvoorbeeld beter zijn als ik de zijkant van de flessen afplak met zwarte tape?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75437

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Moet toegeven gebruikmaking van petflessen is origioneel, maar weegt het op tegen de statigeld waarde?

Zou ze qua doorzichtigheid niet in de volle zon zetten. Ben bang dat direct zonlicht de wortels geen goed zal doen.

Al ben ik zelf ook nieuwsgierig aangelegd. Plaats nieuwe stekken dan ook in glaze potten of plastic bakjes. Kan ik mooi de wortelgroei monitoren alvorens ik ze overpot.

Zelf gebruik ik voornamelijk reguliere kweekpotten, die ik hobbymatig verlaag. Zodat ze breder worden dan ze hoog zijn. Door de bovenrand te verlagen.

Acht een fles daar en tegen veelste hoog. Zoals je aangeeft wortelen ze diep. Iets wat je bij bonsai echt niet wilt. Een lange wortelpen afknippen op 5cm om deze in een ondiepe bonsai pot of schaal te plaatsen is zo zonde, diend het boompje weer van voor af aan een wortelfvoet op te bouwen. Best zo ondiep en breed mogelijk te kweken. En ja dit kost veel ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75448

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De enige reden waarom ik mensen flessen als pot heb zien gebruiken is om zaailingen te trainen als neagari gestijlde bomen.
Bij gewone stijlen willen we een radiaal verspreide wortelvoet dus is een bredere ondiepe pot aangeraden om de wortels ipv van omlaag opzij te laten groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75469

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

dennisfranx schreef : De enige reden waarom ik mensen flessen als pot heb zien gebruiken is om zaailingen te trainen als neagari gestijlde bomen.
Bij gewone stijlen willen we een radiaal verspreide wortelvoet dus is een bredere ondiepe pot aangeraden om de wortels ipv van omlaag opzij te laten groeien.


Dat snap ik. Echter als zaailingen moeten ze toch wel ongeremd kunnen groeien? Ik had het idee dat als de penwortel niet verder kan met groeien dat dan de bovenkant ook niet echt hard verder groeit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75471

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Bij eerste verpoting van gezamelijke kweekbak naar een eenzaam potje, dient de hoofdwortel met een derde ingekort te worden. Hierdoor versterken en vermeerderen de overige wortels en ontstaat een compacte brede wortelvoet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75472

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Geen idee of dat zo werkt maar zolang er nog ruimte in de pot/fles is zal de boom kunnen blijven groeien lijkt me

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 10 maanden geleden #75475

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zeker in het begin maakt het niet zoveel uit. Ik heb zaailingen na een paar maanden ontdaan van de hoofdwortel. Maar ook wel na een jaar of 2. Beiden gaat prima. Uiteindelijk wil je wel een vlakke bak hebben. Maar zeker in het begin gaat dit ook prima. En qua zon.. Ik zou me er geen zorgen over maken.

enne.. Wortels kunnen in een bocht groeien. Dus komen ze onder, gaan ze rondjes groeien.

Malus zaailing na enkele jaren:



Ginkgo zaailing na enkele maanden:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Plastic fles als stekpot/zonlicht wortels 5 jaren 9 maanden geleden #75486

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Misschien maak ik me teveel zorgen inderdaad. Het groeit nu lekker dus lekker laten staan. Grappig om die malus te zien op die steen. Volgend jaar ook maar eens experimenteren met de wortels horizontaal laten groeien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren