Onderwerp:

Verpotten Juniperus 3 jaren 1 maand geleden #90497

  • Luke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond, ik ben met mijn eerste poging bezig om een bonsai te maken van een juniperus struikje uit het tuincentrum. Ik wil hem gaan over potten en wil dan graag de nebari zichtbaar hebben, echter kwam ik pas halverwege de pot de wortels tegen (zie foto's). De wortels groeien omhoog de pot in, die zie je ook op de foto's. Ik heb gehoord dat het deze soort niet goed doet veel grond weg te halen bij het overpotten. Doe ik er goed aan om te proberen alle wortels naar beneden te duwen waarbij er veel wortels blootgelegd zullen worden, of is dat gedoemd te mislukken? Alle tips over het verpotten zijn meer dan welkom!

Met vriendelijke groet Luke.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Juniperus 3 jaren 1 maand geleden #90498

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
De wortels waar je naar op zoek bent zitten nog wat dieper als ik het goed kan zien. Je zoekt best naar waar de stam opsplitst in een paar dikke wortels. Die kleine wortels die je nu ziet behoren nog niet tot "de nebari".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Fonz.

Verpotten Juniperus 3 jaren 1 maand geleden #90499

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 109
Wat ik van horen zeggen weet is dat het nog een beetje te vroeg is om junipers te verpotten. Beter wachten tot de groei op gang is te komen om de kans op overleven zo groot mogelijk te houden. Het zou kunnen dat de eerste wortel die je daar ziet nog niet de nebari is maar slechts een een wortel die zich daar heeft gevormd door beschadiging in de stam oid. Je zou nog iets lager kunnen gaan om te kijken of daar een verder ontwikkelde wortelaanzet is.

Gr David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Juniperus 3 jaren 1 maand geleden #90500

  • Luke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is lastig te zien ja, de wortel die onderin ligt, die een beetje wit ziet, is waar de nebari zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Juniperus 3 jaren 1 maand geleden #90501

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57

Luke schreef : Het is lastig te zien ja, de wortel die onderin ligt, die een beetje wit ziet, is waar de nebari zit.


Zag het net ja. Als je wilt verpotten kan je alle grond tot dat punt weghalen en ook alle worteltjes die boven dat punt ontspringen. Als je wortelsnoei gaat doen wel genoeg haarwortels intact houden. Nu is een goed moment om te verpotten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Luke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts