Onderwerp:

Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7928

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ondanks dat er op het forum al een aantal artikelen aan gewijd zijn, toch nog een vraag m.b.t een juniperus (althans; vermoedelijk :) )

Het is i.i.g een Juniperus-achtige meest grondbedekkende blauwgrijze variant. Hij staat bij een vriend van me in de tuin en die gaat de boel updaten dus ik mocht wel wat planten rausen.
Nu is mij vraag of, wanneer ik deze gewoon eerst in een pot zet, deze met een deel oude grond en een deel potgrond moet verpotten of mogen (of moeten) er bijvoorbeeld ook kleikorrels/aplit of zand doorheen voor drainage.
Ik neem aan dat wortelsnoei ook geen overbodige luxe zal zijn? Plus dan daarnaast het uitdunnen van takken/loof.
Mis ik dan nog iets?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7929

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Als je een foto maakt, kunnen we kijken wat voor soort juniperus het is!

Over het 'verpotten'. Je kunt hem in een pot zetten, met deel oude grond en een deel potgrond, je kunt in de potgrond ook wat split mengen, voor betere drainage.

Bij het uitgraven, zullen er al veel wortels sneuvelen, dus ik zou niet ook nog eens extra wortels snoeien (misschien uitstekende wortels). Laat het eerst herstellen, dus ook geen uitdunning! (behalve dode takken dan ;)

Ben benieuwd, vaak zijn die grondbedekkende juniperussen mooi materiaal voor bv. cascade stijl!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by YouriVanPinxteren.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7930

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Nu is een goed moment om uit te graven.
zet hem in een trainingskist of grote, ruime pot.
idd wat van de oude grond maar ook veel split en wat zand voor een goede afwatering (drainage gaten in de bodem !!!!)
Grote dikke wortels snoeien. (zal sowieso gebeuren bij het uitgraven)
ook wat van het loof verwijderen om wortels/loof in balans te brengen, maar niet teveel: loof is nodig voor een goed en snel herstel.

daarna minimaal een jaar laten staan en niets aan doen, behalve water en voeding geven.

succes.

(foto's???)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7932

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In toevoeging hierop: Als je de tijd nog hebt: Snoei de boom eerst. Laat hem een week herstellen (Geeft de wonden tijd om te stoppen met bloeden en de boom kan weer voldoende vocht opnemen) en dan pas verplaatsen. Je kan eventueel ook alvast de boom rondsteken, zodat ook de wortels kans hebben om de wonden af te sluiten, voor je de kluit ook aan de onderkant beschadigd.

Ideaal was geweest om een half tot heel jaar geleden alvast de kluit rond te steken zodat de plant ok wat meer dunne wortels kan maken in de nieuwe kluit.

Na het verplaatsen de boom beschut (Uit directe wind, en met wat minder zon dan regulier) weg te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7937

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt voor de snelle reacties, leuk als mensen mee willen denken en kennis delen. :)
Al merk ik dat de meningen soms wat uiteenlopen; ik heb iig een goed idee gekregen over hoe dit een beetje zinnig aan te pakken.
Deze week ga ik hem vast in de grond rondsteken en snoeien, daar is tijd genoeg voor. Dan hoop ik gelijk wat meer structuur te krijgen en vast een idee over welke kant ik ermee op ga qua bouw en stijl.
Ik denk dat Youri wel goed zit met cascade stijl aangezien hij vooral laag bij de grond is (en blijft)
Wat dat betreft: Vormen is dan nog niet iets waar je mee bezig kan gaan?

Maar goed, eerst maar een paar foto's maken en toch wat uitdunnen want zoals hij nu is kan je bijna niet zien wat er eventueel van moet worden. (ik zal niet te rigoreus te werk gaan ;) )

Hou jullie op de hoogte :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7938

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Rennie schreef : B
Wat dat betreft: Vormen is dan nog niet iets waar je mee bezig kan gaan?


het uitgraven opzich is al genoeg stress voor een boom.
dus vandaar eerst uitgraven, oppotten / in grote kuip/kist zetten, en met rust laten om bij te komen.

Het vormen (bedraden) is ook erg stressvol voor een boom, dus om hem te laten leven, kun je hem beter eerst weer op kracht laten komen, als ie dan weer flink groeit en aangesterkt is, dan pas beginnen met vormen.

Bonsai = Geduld (heeeeel veeel geduld, volg het tempo van de natuur, niet van de mens)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 4 weken geleden #7939

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Wanneer je de boom uit gaat graven steek de boom dan ruim om. kam de wortelvoet gedeeltelijk uit en snoei dikke wortels terug tot waar haarwortels ontspringen. Plant de boom op een goed dreinerende grondsoort. De beste grondsoort voor een juniper is 1/2 akadama, 1/2 kiryu tezamen met een gedeelte oude grond. Probeer pas andere grondsoorten uit wanneer je een aantal jaar ervaring hebt en weet hoe bomen reageren op verschillende grondsoorten. Vaak vind je in boeken dat een mengsel wordt gebruikt met zand. Met zand wordt ook wel grof zand bedoelt ofwel split. DOE NOOIT GEWOON ZAND BIJ JE GRONDMENGSEL. Deze spraakverwarring komt doordat deze boeken vaak vanuit het Japans naar Engels en van Engels weer naar Nederlands of Frans is vertaald.

Hier is een goed filmpje van Graham Potter over het opgraven van tuinmateriaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 3 weken geleden #7940

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Weer een hoop wijzer geworden; morgen eerst rondsteken en bepalen hoe groot de potten moeten zijn (of tot de conclusie komen dat ik een kleine speciekuip nodig heb... ;) )
Uitgraven, wortels terugknippen tot waar de kleinere beginnen en lange wortels verwijderen. Diepte v.d wortelvoet verminderen.
Daarnaast denk ik dat een zak split nodig is voor de drainage van de bak.
Evt gaten boren in de bak.
Laag split voor drainage onderaan.
Dan mix van split/potgrond/oude grond/akadama denk ik? Zand is not done las ik, op zich werkt dat toch ook drainerend?

Hm, het begint zowaar op een gedegen voorbereiding te lijken, wil ook nog wel es wat impulsief zijn met dit soort projectjes.

Nogmaals bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 3 weken geleden #7941

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Zand werkt niet drainerend genoeg. Zand klinkt in en slibt dicht. Hierdoor kan er niet voldoende zuurstof bij de wortels komen en werkt het zand als een soort schuurpapier op je wortels. Bovendien houd het geen enkel voedingsstoffen vast.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het gebruik van potgrond in combinatie met akadama en split. Zeker niet bij naaldbomen. Akadama, split, kiryu etc. hebben allemaal een grove structuur. Deze grove en open structuur is verantwoordelijk voor de goede drainage van het mengsel en zorgt er tevens voor dat er voldoende zuurstof bij de wortels kan komen. Deze materialen hebben de eigenschap dat ze, mits in de juiste verhoudingen gemengd, precies voldoende vocht en voedingsstoffen vasthouden voor de plant om te leven, maar te weinig om wortelrot te veroorzaken. Bovendien kan met deze materialen ook veel meer gemest worden doordat je geen risico loopt dat niet gebruikte meststoffen als zouten overblijven in de grond. De zouten zullen namelijk met de eerstvolgende watergift weer wegspoelen uit de grond.

De potgrond zal deze open structuur deels teniet doen. De potgrond vult de gaten op die door de Akadama e.d. gecreëerd zijn met als gevolg dat de grond eigenlijk alsnog een veel te vochtige massa word. Zoals hieronder op het plaatje te zien is.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 3 weken geleden #7942

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Bij bomen in dit stadium zou je natuurlijk ook de veel goedkopere, makkelijk te verkrijgen, uitgespoelde, net zo goed werkende, maar ook door sommige bonsailiefhebbers afgewezen Foetsi Ba kattenbakkorrels gebruiken. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts