Onderwerp:

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8162

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Wauw, mooi materiaal hoor! Ik zou ook nog een paar weekjes wachten met mesten. De boom heeft dat nu nog niet nodig. Als je traag afgevende mest gebruikt als abrakas, bio-gold of osmocote, dan kun dat nu wel al een beetje geven. Het duurt namelijk een tijdje voor dit door het bodemleven is verwerkt tot voor de boom bruikbare stoffen. Maar geef niet te veel, lage dosering en langsaam opbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8186

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Erg mooi materiaal inderdaad! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8192

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

dsdevries schreef : Wauw, mooi materiaal hoor! Ik zou ook nog een paar weekjes wachten met mesten. De boom heeft dat nu nog niet nodig. Als je traag afgevende mest gebruikt als abrakas, bio-gold of osmocote, dan kun dat nu wel al een beetje geven. Het duurt namelijk een tijdje voor dit door het bodemleven is verwerkt tot voor de boom bruikbare stoffen. Maar geef niet te veel, lage dosering en langsaam opbouwen.


ik heb nu ecostyle universele meststof (korrels) gehaald met N7P4K6 dat leek me wel ok, osmocote zat bijna 2x zo hoog qua waardes en ik kom toch meest lagere waardes tegen op het forum. Vandaar dat ik meende dat dat wel goed zat.
En idd, ik ben er zelf ook best blij mee:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8195

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Waardes zijn verhoudingen. Op de verpakking staat altijd het laagst mogelijke hele getal. Het zegt niet over de hoeveelheid en dosering die je geeft. Npk waarde 11-13-5 is nagenoeg hetzelfde als 5-6-2.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8196

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Check :) bedankt voor het ophelderen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8201

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Kleine rectificatie: Ik lees net dat NPK waardes worden gemeten in percentages van de totale massa. Het enige dat je hieruit verder kunt opmaken is dat in meststof met hogere npk-waardes waarschijnlijk minder andere spoor elementen zullen zitten, of in zijn totaliteit sterker geconcentreerd zal zijn. Dit zegt uiteraard nog steeds niets over de dosering. In de praktijk zal het er nog steeds op neer komen dat je van meststoffen met lagere npk-waarden meer moet toedienen om het zelfde te bereiken als met meststoffen met hogere npk-waarden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8202

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Dus dan klopt het wel dat de waardes voor bonsai meestal lager zijn omdat ze natuurlijk klein zijn en daardoor relatief makkelijk te overbemesten zijn?
Dan lijkt mij het dus ook dat de lagere waardes ook zorgen voor een langzamere of iig minder snelle en intensieve bemesting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8204

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

Rennie schreef : Dus dan klopt het wel dat de waardes voor bonsai meestal lager zijn omdat ze natuurlijk klein zijn en daardoor relatief makkelijk te overbemesten zijn?
Dan lijkt mij het dus ook dat de lagere waardes ook zorgen voor een langzamere of iig minder snelle en intensieve bemesting?


De waardes zijn voor bonsai lager omdat de grond in een pot gauw vol zit met zouten als je met hogere waardes werkt. Met de lagere waardes kan je dus beter doseren. Hoge of lage waardes zeggen niks over de snelheid waarmee de stoffen afgegeven worden, dat hangt van het product af.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rennie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8208

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Dus dan klopt het wel dat de waardes voor bonsai meestal lager zijn omdat ze natuurlijk klein zijn en daardoor relatief makkelijk te overbemesten zijn?


Nee, dat klopt niet. Je kunt met lagere npk-waardes net zo makkelijk overbemesten als met hoge npk-waardes, je kunt grote bomen ook net zo makkelijk overbemesten als kleine bomen en je kunt met weinig mest geven ook net zo makkelijk overbemesten als met veel mest geven.

Om overbemesten te voorkomen is het belangrijk te begrijpen hoe een boom met voedingsstoffen omgaat. Allereerst is het belangrijk om te weten dat een boom buiten stikstof, fosfor en kalium nog veel meer andere spoorelementen nodig heeft om te kunnen groeien. Daarnaast is het zo dat een boom, in tegenstelling tot mensen, voedingsstoffen alleen opneemt in de verhouding waarin hij ze nodig heeft. Wanneer 1 van de benodigde voedingsstoffen niet of nauwelijks aanwezig is zal de groei aanzienlijk stagneren. Mogelijk zal de boom zijn groeiritme aanpassen, maar de groei is sowieso minder uitbundig dan wanneer alle voedingsstoffen voorradig zijn. De boom heeft nu dus ook veel minder andere voedingsstoffen nodig. Wanneer deze voedingsstoffen wel extra worden toegediend, maar die voedingsstof die hij mist niet (of te weinig) dan dreigt overbemesting dus al heel snel.

Het is dus zaak uitgebalanceerde voeding toe te dienen die gebaseerd is op de behoefte van de plant. Men dient ervoor te zorgen dat alle voedingsstoffen die de plant nodig heeft rijkelijk, maar niet overdadig voorradig zijn. Alleen zo kan een plant onbeperkt groeien. Het is dus niet zo, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dat wanneer je veel stikstof toedient de plant ook automatisch sneller in de lengte en de dikte groeit of andersom.

Het groeiritme van de plant verander je uitsluitend met de snoeischaar! Door het veranderen van het groeiritme dmv de snoeischaar verander je ook de voedingsbehoefte van de plant. Door regelmatig lange scheuten terug te snoeien neemt de behoefte aan stikstof van te plant dus af en moet je in verhouding minder stikstof toedienen.

Dus om overbemesting te voorkomen beïnvloed je het groeipatroon van de plant met de snoeischaar, en pas je het voedingsschema hierop aan. Niet andersom!

Daarnaast kun je, zoals ik al zij in een eerdere post, de kans op overbemesting ook reduceren door de juiste aarde te kiezen. In poreuze drainerende aarde spoelen overtollige meststoffen ook eerder weg dan in drassige grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Juniperus uitgraven en verpotten 12 jaren 2 weken geleden #8215

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Dus om overbemesting te voorkomen beïnvloed je het groeipatroon van de plant met de snoeischaar, en pas je het voedingsschema hierop aan. Niet andersom!

Nogal een ingewikkeld lopende zin maar ik snap je strekking; als je gaan snoeien moet je vervolgens de bemesting aanpassen.
Ondertussen zijn we al een end off topic maar vindt het wel een interessant verhaal.
Nog een vraag, bestaat er dan wel zoiets als overbemesting? Want volgens je verhaal neemt een plant alleen datgene op wat hij nodig heeft.
Waar ik denk ik wel aan moet denken is dat mijn Juniperus nu niet meer in de grond staat maar in de fb/split waardoor bemesten wel een structureel iets moet worden. Mijn andere (gewone) planten staan gewoon in potgrond/cocopeat.

Wel tof dat je me ff die snelcursus geeft devries, bedankt :) het technisch verhaal achter bemesten wordt ook een stuk duidelijker. Als ik straks begin zal ik 'm goed in de gaten houden, het hele verhaal is natuurlijk ook iets dat je in praktijk moet brengen om de daadwerkelijke reacties van een plant te kunnen zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts