Onderwerp:

Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10408

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Hey jongens misschien herinneren jullie ergens nog wel vaag dat ik in het topic van Leatherback's baccata zei dat ik er ook eentje twee jaar geleden heb opgegraven. Nou dit is hem.

Ik heb hem twee weken verpot en het hout gebleekt. Ongeveer een week geleden heb ik hem bedraad en gestyled ik heb helaas geen foto's van hoe hij er van te voren uitzag maar vertrouw me als ik zeg dat het een bos loof was en hij naar de kapper moest

PS die dikke rechter hoofdtak was 2 jaar geleden misschien nog wel dunner als die linker tak. Heb hem zoals je ziet schuin omhoog gespannen.

Dus wat vinden jullie ervan? Dit is trouwens de eerste keer dat ik een hele boom bedraad heb. Wat de linker tak betreft die laat ik iets aandikken, zaag hem vervolgens af en laat hem uitlopen en maak er een loof bosje van. De top van de boom wil ik uit een toekomstige uitloper gaan vormen zodat je een mooie taper hebt en ik de rest erboven kan afknippen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10409

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Trouwens jongens de eerste foto's zijn van de voorkant. Foto 7 is van de achterkant. Ik vind de takken aan de voorkant namelijk mooier en zie ik die deadwood die ik zelf met een dremel uit een ronde en plat afgezaagde stam heb gemaakt als een soort van mooie tatoage op zijn rug ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mdevries.

Re: Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10411

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik zou toch de kant met de shari als voorzijde nemen. Hij is erg goed gedaan!
Verder zou ik de hoofdstam (of eigenlijk de eerste tak, die waar de meeste zijtakken aan zit zeg maar) ook met een 6mm (of dubbel indien nodig) draad meer beweging in de stam proberen te krijgen. Ik zou hem met foto 7 als voorkant, terug richting de stam draaien, wellicht tot net iets voorbij de punt vd shari.
Ook de primaire en secundaire takken zou ik meer laten kronkelen en wat dichter bij elkaar brengen om zo het begin van mooie loof pads te maken. De bedrading is goed gedaan, dus je hoeft alleen de takken te buigen en zetten.

Leuk projectie dit en kan zeker een mooie boom worden met de jaren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10414

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk boompje. Als je de rechtertak laat uitgroeien voor tapsheid, dan zou ik eigenlijk de top helemaal weg frezen, en deze deels dicht laten groeien. Kan je later een shari omhoog trekken. Ook wordt de knik dan wellicht wat minder duidelijk.

Oh, en als we dan toch wederzijds onderwerpen aan het spammen zijn.. Hier is die van mij, na een spoedverpotting (De vorst van het winter is toch diep in de kluit gedrongen... Eea begon te stinken

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10431

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Maar als ik de shari als voorkant neem heb ik dan niet te weinig takken in het zicht? ik bedoel het meeste zit dan toch echt aan de achterkant.

Ik heb geprobeerd hem te spannen maar ik kan hem nergens goed aan vast maken. Bovendien is hij wel erg stug geworden hoor ik bedoel hij was natuurlijk al in de loop van twee jaar geleidelijk van 90 graden horizontaal naar de stand die hij nu heeft en hij is erg goed afgehard en stug geworden :dry:

Ook heb ik niet eens 6mm draad dat zou ik dan eerst moeten kopen en dan is het ook niet zeker of dat sterk genoeg is om hem te buigen. :S

Wat bedoel je trouwens met de takken wat meer beweging geven want volgens mij heb ik dat toch juist wel aardig gedaan? Ik snap ook wel dat het nu nog nergens op lijkt maar het gaat eigenlijk ook alleen om het stukje dicht bij de stam, de verfijning komt door terug snoeien en het hopelijk uitlopen van nieuwe scheuten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus styling 11 jaren 10 maanden geleden #10432

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd het meeste loof zit dan aan de achterkant, maar dat kun je dus makkelijk met bedrading naar voren buigen. De takken zijn flexibeler en sterker dan je denkt.

Probeer met je hand de grote hoofdtak te verplaatsen, lukt dat, dan kan dat ook met draad. Lukt het niet, dan zou ik verder geen moeite doen en hem laten waar hij is. Maar sowieso kun je hem toch aan de shari spannen?

Ik bedoel de takken echt laten zigzaggen. Je hebt nu wat flauwe bochten (niet verkeerd bedoeld) en daardoor blijven de dunne takken ver bij de stam vandaan. Hoe meer beweging/bochten je in een tak aanbrengt, des te korter wordt hij. Daardoor kan het loof dichter bij elkaar komen, en kun je mooie wolkjes maken.
Idd de verfijning komt over enkele jaren, maar hoe beter en mooier je de primaire takken nu zet, des te meer heb je daar profijt van als je in een later stadium aan de verfijning werkt.
Hoe de stam er nu uitziet, zal de boom ook in de toekomst een shohin zijn, dus probeer hem nu ook al klein te vormen. Een oude boom is zeer vertakte boom en heeft takken die in vele bochten staan. Probeer daar nu al aan te werken, met het oog op de toekomst. Probeer de takken zo te zetten zodat op de juiste plekken nieuwe scheuten kunnen vormen. Dus dat er op een buitenkant van een bocht een nieuwe tak kan groeien.

Tot slot, als je het bonsai virus echt te pakken hebt, dan ga je nog wel meer draad halen, in alle diktes....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Taxus styling 10 jaren 13 uren geleden #33095

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
UPDATE

Helaas heeft het bedraden niet goed uitgepakt vanwege onervarenheid (eerste bedrading ooit)
Het draad heeft er te lang erop gezeten zijn de takken flink ingegroeid.
De winter erop was erg koud en de takken zijn de onderste takken kapotgevroren. :(

Ik heb echter wel hoofdtak de tak rechtop gezet zoals dea suggereerde.

Mijn problemen met deze boom zijn:
1) De takken bovenin zijn vele malen dikker dan die net uitgelopen takjes onderin de tak.
2) De "jin" zit niet gunstig met mijn voorkant van de boom, ik kan niet de hoofdtak rechts hebben en de jin in beeld tegelijkertijd.

Advies welkom welkom

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus styling 10 jaren 10 uren geleden #33113

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou hem dit jaar lekker laten groeien. Wellicht de takken in de top iets tegen houden, maar zlefs dat lijkt me niet nodig. In de loop van juli vervolgens alle nieuwe groei een stuk terug snoeien. Dan komen op de 'oudere' takken nieuwe knoppen, die volgend jaar een boel vertakkingen gaan opleveren.

Taxus kan je ook op 3, 4 jaar oude takken nog buigen, en ze lopen vrij goed uit op dikkere takken. Dus ik zou me niet te veel zorgen maken over de styling; Eerst die onderkant wat voller laten worden, dan eventueel de top helemaal terug snoeien en opnieuw inkweken.

Dat ingroeien lijkt me wel mee te vallen. De plant is zowieso goed gezond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus styling 10 jaren 7 uren geleden #33134

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11

leatherback schreef : Dat ingroeien lijkt me wel mee te vallen. De plant is zowieso goed gezond.


Dat is niet helemaal waar aangezien de foto's bovenin dit draadje 1 jaar en 10 maanden geleden genomen zijn.
De dode takken waren afgestorven en heb ik er dus afgeknipt.
Zie de foto hieronder.

Rood is afgestorven en afgeknipt

Geel is bewust gesnoeid

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts