Onderwerp:

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29352

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Door de warme dagen is mijn boompje helemaal de weg kwijt. Hij begint op allerlei plekken uit te lopen. Wat moet ik doen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29354

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Bomen die in de herfst hun blad te vroeg of niet verloren hebben of in jou geval te vroeg uitlopen zijn verstoord in hun cyclus.
Het heeft oa met worteldruk te maken en betekend onbalans in de kluit en de boom.
En in jou geval ook een te warme standplaats.
Maar in principe geen probleem zolang je ze kan beschermen tegen de combinatie vorst, wind en teveel vocht.
Wat kan helpen is als het gaat vriezen hem in een koude ruimte te zetten een schuur bijv.

Je hebt wel kans dat de nieuwe uitlopers het niet redden omdat ze niet af kunnen harden en de boom wat langzamer opstart in het voorjaar dan normaal maar met een goed bemestings schema moet ie volgend jaar weer op de goede weg zijn.
Hij gebruikt namelijk de energie die die opgeslagen had in wortels om van het voorjaar uit te lopen nu al deels.

Maar mijn bronnen vertelde me dat met de goede zorg het geen dramatisch iets hoeft te zijn.
Word vast een mooi boompje gaaf materiaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29355

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Nedankt voor de info chris. Het stelt me gerust.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29356

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Chris was me net voor..

Toevoeging: Deze week lijkt het eindelijk een poosje wat kouder te worden (Werd vanachtend wakker en alles was wit, ook wel eens leuk). Zelf zou ik zou de plant hier wel aan blootstellen, als is het maar overdag. Dit om de plant zich te laten realizeren dat het winter is: Hoewel het nu heel zacht is geweest, kan er nog serieuze vorst komen. Het laatste wat je wilt is dat de plant dan in voorjaarsstemming is.

Dus: Beschermen bij snelle vorst, bij lichte vorst aan de grond zou ik hem gewoon buiten laten staan.

(Ik heb zelf vanochtend alle schuurdeuren open gezet om de kou goed door te laten trekken; Bij mij hadden een paar planten groene knoppen, en mijn haagbeuk had ook de eerste bladeren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29360

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
meidoorn is enorm winterhard.. laat hem gewoon staan en je ziet wel.. sterven zal ie niet doen en het vriest weer 's nachts dus gewoon in de kou laten staan.. dan zal hij snel zijn energie weer opbergen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

yamadori crateagus 10 jaren 3 maanden geleden #29362

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Even een reactie op bovenstaande. Ongeacht hoe winterhard een plant is: Schade kan optreden als een plant niet voorbereid is op vorst. Planten hebben tijd nodig om hun sapstroon te reduceren, concentraties van opgeloste stoffen op peil te brengen.

Een meidoorn die actief aan het groeien is, loopt een risico op vorstschade bij plots invallende vorst. En dat kan ook de dood van de boom betekenen. 'Laat maar staan en je ziet wel' lijkt me daarom niet de beste actie die je kan nemen.

Een goed artikel (in het engels, helaas) over overwinteren en de oorzaken van afsterven van (delen van) planten als gevolg van vorst, zie ook www.kaizenbonsai.com/shop/guide_to_overw...sai.php#crux_problem
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sebastiaan1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts