Onderwerp:

acer.. 11 jaren 1 maand geleden #17093

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik gebruik eigenlijk nooit wondpasta maar..

- Ik ben eigenwijs
- Ik heb geen mooie bomen
- Mijn bomen moeten het maar redden

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 11 jaren 1 maand geleden #17094

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
hihi same here, it's my way or the highway maar toch.

terwijl een vraagje, als je een dikke wortel sterk terugknipt is het dan beter om wondpaste of stekpoeder te gebruiken? ik heb bij deze wondpasta gebruikt.

en ik heb ergens gelezen dat het beter zou zijn voor een palmatum om die te verpotten voor de bladeren uitkomen ivm de wortels. juist? daarom dat ik deze al verpot heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 11 jaren 1 maand geleden #17095

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Onzin om bij een dikke gesnoeide wortel wondpasta dan wel stekpoeder te gebruiken.
Nergens voor nodig, ik heb het nog nooit gebruikt na snoeien van dikke wortels bij een bonsai en geen Acer of andere soort boom die er ooit slechter van is geworden.
Steek eens een flinke wortel door van een boom of struik in de tuin en kijk na een tijdje eens weer, dan zie je hoeveel jonge wortels er inmiddels weer zijn aangegroeid.
En dat zelfs zonder het gebruik van wondpasta en/of stekpoeder! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 11 jaren 1 maand geleden #17096

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

jeroen03 schreef : en ik heb ergens gelezen dat het beter zou zijn voor een palmatum om die te verpotten voor de bladeren uitkomen ivm de wortels. juist? daarom dat ik deze al verpot heb.


Ik wacht altijd totdat de knoppen op springen staan, of flink schuiven (bijna uitkomen). Juist om die reden wat jij zegt:
Tijdens de winter worden de meeste voedingstoffen opgeslagen in de wortels.
Als de temp omhoog gaat en er weer leven in de boom komt, gaan als eerste de opgeslagen reserves de boom in, richting de uiteinden, knoppen...
ga je te vroeg de wortels snoeien, dan haal je dus ook wat van de energie die daar nog opgeslagen ligt weg, en heeft de boom dus vanaf het begin minder voedingstoffen en energie voor de eerste bladeren etc... het duurt dus dan ook langer voordat je boom helemaal op krachten is.

Er zijn meerderen die het op deze manier doen, walter pall, graham potter etc...



rond 2:05 minuten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 11 jaren 1 maand geleden #17099

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ah de wonderen der natuur. niet meteen pasta nodig na snoei van dikke wortels, kk zal ik onthouden.^^

het filmpje van graham had ik al eens gezien maar het beginnersongeduld was me toch te sterk. ook was ik die dag thuis dus leek het me ideaal om de handen vuil te maken, terwijl cotoneaster verpot.

nu besef ik dat ik toch ietwat te vroeg heb verpot maarja hij staat binnen in onverwarmde kamer dus ik ben al meer gerustgesteld.
hopelijk verlies ik geen takken, kleur zit nog in de knoppen.

thx voor reply's guys. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 10 jaren 11 maanden geleden #20171

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
sinds de nieuwe site ben ik niet meer aanwezig geweest op het forum. ik heb het ookal druk met het verhuizen naar nieuw huis en nieuwe tuin. ^^ jammer genoeg heb ik daardoor niet veel tijd gehad om met bonsai te spelen en heb ik deze gewoon hun ding laten doen.
alles staat er goed bij en zeker deze palmatum.

de acer heb ik dus verpot en iets na het openkomen van de knoppen heb ik de middelste knop er uit gehaald (tip van bonsaifanaat) hierdoor heeft de acer geen sterke uitlopers en wordt de groei wat lager in de boom gebruikt.
na tijdje heeft ie een mooi bladerdak en maakt dus veel schaduw voor de laagste takken, daarom heb ik de boom uitgedund zodat er dieper in meer zonlicht kan reiken.

jammer genoeg geen foto van voor het uitdunnen gemaakt. dus hier is eentje nadien. ;D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer.. 10 jaren 5 maanden geleden #27494

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
momenteel denk ik van deze boom een moederboom te maken om uitlopers of bestaande takken te marcotteren. alhoewel dit niet simpel wordt doordat de takken zeer slechte beweging hebben. toch probeer ik hier het beste uit te halen en wil ik meer tapsgericht snoeien met de marcotten in het achterhoofd.

nu weet ik niet zo goed hoever ik kan terugsnoeien en als het beter is om alle toppen te knippen of toch beter wat te laten staan. :D

veel later zal ik dan beide stammen terugknippen en een volledig nieuwe start maken, dit is na enkele zomers en verpottingen natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren