Onderwerp:

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22379

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
NIce LB! Hoelang duurt het voor die stammetjes aan elkaar gegroeid zijn dan? (beetje off topic srry)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22383

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn hoop is een groeiseizoen. Maar de meeste (die paar die er zijn) sites die ik gevonden heb, hebben het over 2-3 jaar.

Het is trouwens een wedstrijdje op de .com site; helaas inschrijving al gesloten: www.bonsaiempire.com/forum/current-competition

www.bonsaiempire.com/forum/submissions/6...k-entry?limitstart=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22392

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

sebastiaan1 schreef : Een shohin kan dit nooit gaan worden. Inderdaad LB, 25 tot 15 cm stamdikte op het stuk onder het loof.
Het idee van Chris en Dea is om de boom in te korten?? In dat geval kan ik me hier wel in vinden, maar ik vrees dat de natuurlijke verhouding dan wel uit balans raken (voor zover die nu aanwezig is ;) ) En bovendien zit je dan met enorme snoeiwonden.
zoals de boom nu staat is er een kleinere snoeienwond (6 cm in diameter ongeveer) in de top aan de achterkant, nauwelijks zichtbaar.

Maar ik ben het wel met het commentaar dat er een flinke omgekeerde tapsheid in de stam zit rond het midden! Volgend jaar in kleine stappen misschien wat gaan vrezen...


Voor shohin zou het net niet gaan bij deze boom al heb ik wel al shohin gezien met een stamomtrek van 20 cm.
De reden waarom het niet zou gaan is omdat je de boom dan tot ongeveer een 10 cm hoogte moet gaan afzagen. En dan duurt het ettelijke jaren om deze in de volle grond te laten groeien om een taps verloop in de stam te maken en de qondes te laten dicht groeien.

Maar alles is mogelijk met de juiste technieken en jaren geduld.

Die omgekeerde tapsheid kan een probleem worden in de toekomst dus zou het sowieso een goed plan te zijn om die onder de knobbel af te zagen.

Maar informeer je correct hoe en wat bij iemand. Via internet krijg je veel antwoorden en meestal niet alles volledig.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22400

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

sebastiaan1 schreef : De pokon is 7-7-7 ofzo, niet zo bijzonder. Maar de groei kan dus nog sneller?? :cheer: Wat zou je me aanraden qua voeding dea?


idd, zoals LB zegt, de groei is wel goed, maar kan idd nog beter.
Ik zou (volgende lente) voor een veel hogere dosis N (stikstof gaan)sws boven de 10. je krijgt dan wel lange internodien en vrij grote bladeren, maar je boom is in opbouwfase, dus dat is juist gewenst in dit stadium.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22481

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
bedankt voor de adviezen,

Nog een vraagje over voeding: Gebruik je vloeibare voeding of korrelvorm?

Ziet er puik uit LB! Ik ben afgelopen voorjaar een vergelijkbaar project begonnen. Ik heb 60 veldesdoorns (2 jarige zaailingen) op een piepschuimen kegel bevestigd met nietjes. Ik heb nu al flinke ingroei op sommige plekken bij de stammen. Ik denk dat mijn project wel langer zal duren voordat de stammen zijn verbonden. Jij hebt ze mooier tegen elkaar aan gekregen, bij mij zitten er nog redelijk grote openingen tussen...




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by sebastiaan1.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22485

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
met de bedoeling een holle boom te verkrijgen?

ik zie hier niet echt het nut van in, en je hebt veel kans dat je aan de nietjes wondjes gaat krijgen..

je zal een veel beter resultaat hebben met de methode van LB, of door gewoon een veldesdoorn 10 jaar in de tuin te zetten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22487

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
De boom zal inderdaad hol blijven. Het is de bedoeling dat de stammetjes uiteindelijk om de niet groeien. Door de wonden die daardoor ontstaat zullen de stammen sneller in elkaar groeien. Uiteindelijk zat de mal worden verwijderd. Maar ik weet niet of het gaat werken.. het is een experiment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 10 maanden geleden #22488

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, die nietjes lijken me niet zo handig/slim... gaat voor problemen zorgen als de stammetjes verdikken. (zijn ze wel RVS?? meestal niet, dus gaat het roesten. en roest en bomen... vul zelf maar in)

Over voeding:
ook weer heel persoonlijk, ieder heeft er zijn mening over en ervaringen mee.
Ik kan en zal slechts enkel uit eigen ervaringen spreken:

Ik gebruik vnl organisch, dus korrels (biogold, of overige vaste mest van DCM, EcoStyle, Asaf, ...whatever).
Vaste mest verbetert de bodemstructuur, vloeibare doet dit niet zozeer, iig in veel mindere mate.

Vloeibare mest moet je ook dagelijks geven en na een regenbui is het meeste er weer uit. Bij vaste heb je dit niet, aangezien er steeds bij elke giet-/regenbeurt er een beetje wordt afgegeven. (handig voor mij, aangezien ik lui ben....)
Ik gebruik wel vloeibare als bladbemesting (visemulsie, algenextract, HB101) na een verpotting, bij coniferen, na vorming etc en PK 10-10 na de zomer om de boom voor te bereiden op de winter.

Verder probeer ik ook af en toe te wisselen van merk, samenstelling van de vaste mest, aangezien de bomen er anders aan wennen en dan minder gaan opnemen (waarom weet ik niet....zal denk ik net zo werken als ons lichaam/spieren: doe je een jaar lang dezelfde oefeningen met dezelfde gewichten, dan zul je er minder van merken. Wissel je elke week van oefeningen en met verschillende gewichten, dan moet je lichaam weer zn best doen en groeien je spieren)

Tot slot: zieke en/of zwakke bomen voed ik NOOIT. Pas als er nieuwe en gezonde groei in de boom zit, begin ik met voeden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sebastiaan1, GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 3 weken geleden #32305

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi,

Ik heb een klein probleem met de boom. Sinds het voorjaar zijn de takken van de boom bedekt met luizen. De boom is bespoten met een middeltje tegen luizen (foto) en ik zie dat de luizen eraan dood gaan. Maar hoe meer ik van dat spul op de takken en bladeren spuit hoe meer luizen terug komen na een paar weken.

Weet iemand of dit een wel het juiste middeltje is. Vormt deze plaag een bedreiging voor de gezondheid van de boom? Zijn er alternatieven om die luizenplaag tegen te gaan?

MVG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spaanse aak 10 jaren 3 weken geleden #32306

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
hier een paar foto's:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren