Onderwerp:

Nieuwe aanwinst 10 jaren 11 maanden geleden #20657

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Jaja Chris, drie kids brengt leven in de brouwerij, ik heb er zelf ook drie.

Ik kijk ernaar uit wat je ervan maakt.
Ook mooie virts die je maakt, niet altijd waarheidsgetrouw maar toch toekomstgericht, knap.

grtn P.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 11 maanden geleden #20660

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
zeker weten haha! Lastig om dingen te doen als ze om je heen rennen en springen en op schoot willen enz. Maar idd het is nooit saai.
Virts maken is serieus handig ook al wijken ze iets af van de werkelijkheid, het geeft je een goede visie op wat er allemaal mogelijk is voordat je bijv. per ongeluk de verkeerde keuzes maakt met takken verwijderen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 11 maanden geleden #20726

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Kleine update;
Nebai vrij gemaakt, Boom opgeschoont en wat overtollige takken gesnoeid die niet in het ontwerp pasten of gewoon teveel waren.
En......Nog steeds aan het bedraden... Kost een hoop tijd, normaal ben ik sneller maar er komt steeds iets tussen. :blink: bovendien moet ik erg voorzichtig zijn met de nieuwe kaarsen die al flink aan het uitlopen zijn.
Het nadeel van een witte Den is als erg geen kaarsen aan een tak zitten de tak meestal afsterft...
Maar goed morgen weer verder en hoop dat ie woensdag klaar is dan ga ik Langs Teunis Jan van Deshima bonsai om een mooie pot uit te zoeken, want de aarde waar die in staat is al erg dicht geworden.Hij staat al een aantal jaar in die trainingspot. Merk met dit weer dat hij het overtollige water nauwelijks kan afvoeren. En Teunis Jan gaat me helpen met verpotten, want op een of andere manier ben ik toch een beetje bang dat ik iets fout doe en dat ie het lootje gaat leggen. Zal zeker niet de eerste boom zijn die ik op die manier verpruts en dat moet ik echt niet hebben. Dit is zeker een boom die ik heel wat jaartjes in mijn collectie wil hebben.

Dus kortom foto's volgen woensdag of donderdag als ie er mooi bij staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 11 maanden geleden #20733

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Kijk uit naar de foto's.
Bij TJ ben je in goede handen.
Weet niet welk advies hij je gaat geven, maar mij is altyd geleerd bij dennen, nooit meer dan 1 aanslag per jaar. Dus aangezien je hem nu vormt, lijkt het me niet zeer verstandig om ook meteen dit jaar te verpotten. Wellicht dat TJ het wel aandurft met de juiste tips en nazorg. Ik heb echter 2 jaar terug een JWD gekocht, die moest verpot worden. Heb dat in mei 2012 gedaan. Ik zal m pas dit jaar een herstyling geven. Ook al jeuken m'n handen al bijna 2 jaar!!! Hahaha
Better safe than sorry.
En health before beauty is 1 van mijn persoonlijke regels.
Nogmaals, kijk uit naar je foto's en laat het weten wat TJ je als advies meegeeft, over als het verstandig / veilig is om na deze vorming meteen te verpotten, aub....
Sta altyd open om weer iets bij te leren namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 11 maanden geleden #20738

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zal het zeker laten weten wat ie ervan zegt.
Hoe die nu in die trainingspot staat is namelijk ook niet helemaal lekker de grond is zo hard en het draineert totaal niet bovendien groeien de wortels onder uit het gat.
Hoop dat het wel kan aangezien het weer in onze heerlijke lente ook niet helemaal bevorderend is voor hem. Die kluit droogt nauwelijks op nu staat ie dan ook onder een afdak voor de zekerheid.
En zeker health before beauty dat is 1 van de gouden bonsai regels als ik me niet vergis.
Btw ik heb vorig jaar 1 van mijn parviflora's verpot daarna nogmaals om de hoek te veranderen en bedraad etc eigenlijk alles en dat ding groeit als kool.
Die heeft deze winter zelfs niet beschermd gestaan maar op een paal midden in de tuin. Hij zit vol met kaarsen die al beginnen uit te lopen.
Maar misschien is het geluk of is het om dat ie geent is en een sterker wortel systeem heeft.
We zullen zien.
Laat het weten wat ie zegt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 10 maanden geleden #20945

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Oke vandaag bij TJ bij Deshima geweest. Nog nooit geweest, maar ik moet zeggen beste shop die ik ken. Super hartelijk ontvangst gehad Bakkie koffie en zulke mooie dingen daar.
TJ is ook echt een gouden kerel dus even een klein beetje reclame maken.. Bij deze zou ik zeker eens bij hem langs gaan. :)

Ging daar dus heen om een pot voor de parviflora te vinden en te vragen over het verpotten of dat kan en wat te doen als nazorg etc.
Toen ik de boom liet zien complimenteerde TJ me op de vorming en vond het een erg mooie boom (wat ik van zo iemand natuurlijk super waardeer) en kwam meteen met allerlei pot suggesties. Er stonden op een gegeven moment 10 potten omheen en bij alles gaf hij zijn visie en advies.
Uiteindelijk gekozen voor een niet te formele opvallende schaal van Bryan Albright die mooi mee kleurt met de stam en niet afleid van de boom.

@Dea; Over het verpotten. Bij deze boom was het zeker nodig aangezien de grond aardig dicht was en de wortels plus schimmel zelfs onderuit de pot groeide. Het feit dat ik hem net bedraad had maakte niet veel uit aangezien ik geen drastische en extreme buigingen heb gemaakt.
Mocht dat wel het geval zijn kan de boom door de wortels geen suikers etc opnemen om de bast met scheurtjes door het buigen te repareren en kon het wel fout gaan.
Maar gelukkig kon het bij deze wel. Ik kreeg ook een organisch bodem goedje mee, zwarte korreltjes die je door je grondmengsel mengt met spoorelementen etc erin. En dat spul zorgt er voor dat er binnen een paar weken genoeg schimmels in de grond zitten voor de wortels om zich weer makkelijk mee te voeden.
Ook was het advies niet teveel oude grond te verwijderen zo'n 30% en een aardige kluit vlakbij de stam te laten zitten.
Hij staat nu in 40%akadama en 60% kiryu en na het verpotten uit middagzon houden voor een week en goed bladbemesten met oa visemulsie om de wortels te helpen die weinig kunnen opnemen.
Zo zou het dus allemaal goed komen. ;)

Trainingspot zat vast en heb ik kapot gemaakt om de boom die niet verankerd was eruit te krijgen.
En de wortels aan de zijkant en onderkant uitgekamt uiteindelijk


gisteren in de zon in de trainingspot


En in zijn nieuwe pot


Een poging de plateaus een beetje op de foto te krijgen


Een mooie foto maken zodat ie overkomt als in het echt is erg moeilijk dus dat ga ik morgen nog een keer proberen op deze foto's oogt ie wat rommelig en ongebalanceerd maar in het echt is ie poepiestrak haha :P

Lang Verhaal geworden maar er is nog meer dus even een nieuwe postje maken

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 10 maanden geleden #20947

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Prachtig! :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 10 maanden geleden #20948

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Maar goed ik liep dus nog even door de tuin om een klein boompje voor mijn vriendin te zoeken dat wilde ze YESSSSSS! :woohoo:
En toen viel mijn oog op een yamadori juniperus voor niet teveel geld. Het was een boompje wat al 3 jaar in de emmer zat en die TJ samen met een andere boom voor een demo zou gebruiken maar het publiek wilde de andere boom dus deze bleef over.
Hij is kerngezond supermooi loof en vormt zelfs nieuw loof op het oude hout en tussen de takken in. Leuk dood hout kortom kon hem niet laten staan.
Een soort plug and play boompje volgens TJ en perfect materiaal om meteen te vormen hij is immers sterk en gezond genoeg.






Binnenkort meer foto's in een nieuw topic zodat jullie ook mee kunnen denken over de vorming.
Mijn handen jeuken!

Anyways nog altijd opzoek naar een boompje voor t meissie die vind bloeiende bonsai mooi en ik dacht azalea en aangezien ze mijn arakawa ook mooi vind dacht ik palmatum... Maaaaarrrr,,,,
Liep ik het hoekje om en stond daar die mooie wisteria die ik al vaker op internet langs heb zien vliegen wat een ding supergroot ook.
Dus ach ja voor ik het wist stond die dus ook in mijn auto en hoppa vrouwtje helemaal blij. :lol:




Kortom geslaagde dag veel teveel gekocht maar ik ga daar zeker vaker komen


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 10 maanden geleden #20952

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
prachtige den heb je daar chris en de loofetages zijn zeer mooi gemaakt. ik veronderstel dat er wel een spoel of twee draad in zit :p haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 10 jaren 10 maanden geleden #20956

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dank je!
Haha heb het niet echt bijgehouden maar t was best een aantal metertjes draad aangezien ieder klein takje zoiezo bedraad is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts