Onderwerp:

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20944

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Ondanks een leuke uitgebreide collectie aan naald-achtig bonsai. Ontkom je er niet aan om toch zo nu en dan eens een nieuw projectje te starten. Het maakt het des te leuker als je dit gaat en kan doen met je zoontje van 10 jaar. Dit word de eerste keer dat hij echt van als niks word betrokken bij een project. Afspraak luid papa helpt maar zelf doen alleen zo kan hij leren ... door het zelf te doen inplaats van alles voor kauwen.

Daar ik zelf enkel naald-achtig bezit hebben we gekozen voor een "Juniperus Procumbens Nana". Waar veel werk aan is van af de eerste dag van aankoop. Vandaar ook een studie project ... je weet niet wat je koop op het eerste gezicht. Het is en blijf een komplete verrassing .....

Het lijkt mij een leuke idee dit project met jullie te delen. Mijn eerste post zal dan ook een foto bevatte met een 'Juniperus Procumbens Nana' van af de aankoop. Prijs ?! lachwekkend hahahaha 10 euries kost dit bolletje groene massa :lol:

Vanaf morgen zullen we beginnen met stapje een ...... het openen en het vrij maken van de stam. Daarna worden gelijk de zwakke gedeeltes verwijderd en alle dood materiaal

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20949

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Geinig, kijken wat zoonlief ervan bakt. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20950

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Gaaf! Kan niet wachten tot die van mij wat ouder zijn ze kunnen nu alleen nog maar ongewenst loof en bladeren plukken als je even niet oplet. ;)
Ben ook erg benieuwd hoe die het vind en wat het gaat worden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20951

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
Leuk om te zien van begin tot eind,
en kan ik er gelijk nog meer van leren
ik volg je op de voet ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20953

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Idd Chris dat is ook echt gaaf vooral omdat hij het ook zelf wil. Ik kan niks anders doen dan hem motiveren en aanmoedigen. Hij loopt me elke dag overal achterna en zit overal met zijn neusje boven op. Als ik 4 uur in de schuur zit ...zit meneer ook naast me op een krukje. Ik kan hem wel alles blijven voordoen enz maar echt leren moet je toch zelf doen.

Zal hem helpen waar ik kan is ook logische maar zijn handjes zullen het moeten doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20955

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Juist zelf doen is toch het beste. Erg leuk als je kids jou hobby/passie ook oppakken. En je weet maar nooit met regelmatig op een krukje ernaast zitten heeft ie waarschijnlijk al meer kennis opgedaan dan lijkt. ;)
Nieuwe generatie, zekers aanmoedigen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #20957

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Je hoef hem niet te zeggen ik ga water geven want dan spring hij op nee hoef niet ken ik wel voor je doen. Hij heeft een Ulmus gekregen vorig jaar doen hij ook ver bijna alles zelf aan. Al gaat het langzaam en soms aarzelen lekker zijn gangtje laten gaan. Foutjes maken leer je enkel van en daar bij het is gewoon heerlijk om te zien.

Aanmoedigen moet je ten alle tijden vooral als de intresse er is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #21049

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Kwam vandaag thuis en jaaah hoor op een stoelje aan de werk tafel zat meneer te snoeien. Inmiddels is de stam redelijk vrij geworden en er is al wat meer zichtbaar geworden. Op dit moment heeft hij niet echt veel weg gesnoeit zoals ik hem ook zei. De stam en de takken liggen nu vrij en word er al het een en andere bloot gelegd. De boom krijgt nu de komende dagen beetje rust en word de komende dagen licht beneveld.


Zoals ik al zei altijd een verrassing je weet nooit wat er boven komt of wat je zult aantreffen. wat hij tot dus ver heeft gedaan is een stap in de goede richting. Dit aankomende weekend gaan we denk ik samen tak voor tak bekijken. Er zullen immers nog takken moet verdwenen en daarnaast zal het nog verder moeten worden uit gedunt. Het word tijd voor keuzes maken en vooruit kijken .....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by avionix. Reden: paar tik foutjes

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #21125

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
let op wanneer je meerdere malen snoei toepast in eenzelfde week. beter alles op dezelfde dag doen want de boom ziet er enorm veel van af als je vandaag snoeit en volgende week nog een beetje.
ik zou niet teveel takken snoeien maar eerder uitdunnen. zo kan er meer licht al het loof bereiken en zul je jonge scheuten krijgen op de stam. die heb je nodig om tapsheid te maken en vanuit die scheuten je boom opbouwen natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

studie project 10 jaren 10 maanden geleden #21145

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7

jeroen03 schreef : let op wanneer je meerdere malen snoei toepast in eenzelfde week. beter alles op dezelfde dag doen want de boom ziet er enorm veel van af als je vandaag snoeit en volgende week nog een beetje.
ik zou niet teveel takken snoeien maar eerder uitdunnen. zo kan er meer licht al het loof bereiken en zul je jonge scheuten krijgen op de stam. die heb je nodig om tapsheid te maken en vanuit die scheuten je boom opbouwen natuurlijk.


I know ...... en als die kapot gaat krijg hij voor straf gelijk een nieuwe! :lol: Door fouten te maken moet je leren. Ik heb hem wijselijk zelf aan de slag laten gaan. Hij mag fouten maken als hij er van leerd is het prima zelfs.

De bedoeling is puur hem te kunnen motiveren en stimuleren. Nu heeft hij iets in en om handen om met mij samen al dan alleen er mee bezig te kunnen zijn. Hij geeft mijn boompjes allemaal elke dag water en meer van dat soort kleine dingetjes. Maar zo iets als dit is heeeel wat anders en het krijgt een ander doel. Dit is echt "van hem" .... hij moet er voor zorgen.

Daarnaast heb je een hobby die je met je kind kunt delen. Een zeer mooi iets vooral als je het zelf ook heb mee gemaakt met je eigen vader. Mij vader heeft bij mij ook soort gelijk het zelfde gedaan. Er is niets mooiers als je eigen kennis die je reeds hebt te kunnen delen of over te geven aan je kind.

Stapje voor stapje gaan we verder ... maar hij mag het allemaal zelf uitvoeren. Zelf keuzes maken bijvoorbeeld vorm of styl is zijn keuze. Het is zijn boompje ... begeleid hem uiteraart en natuurlijk volledig. Het is puur bedoeld als leer middel .... jij zal een boomje uitdunnen in een paar uurtjes. Hem zullen we van punt a naar puntje b moeten praten en wijzen. Daarom noem ik het dus ook een Studie Project.

Het kan en gaat nog knap lastig voor hem genoeg worden. Dus fouten maken ??? Jaaaah echt wel die gaat hij nog wel maken hoor. Erg ?? Nee hoor er zijn mensen op het forum die er misschien ook nog wat van kunnen opsteken. Bonsai kweken is niet altijd pracht en weelde ... ook verliezen en fouten horen hier bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts