Onderwerp:

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20985

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo allemaal,

Een tijdje terug kocht ik in een tuincentrum dit conifeertje, een goedkoop exemplaar omdat ik nog maar beginnend ben. Eerst gaan bedenken in welke stijl ik hem zou gaan vormen en heb gekozen voor de windgestriemde. Langzaam aan ben ik begonnen en vandaag is het naar mijn idee al een heel eind. Omdat ik nog een hoop wil/moet leren zou ik graag jullie tips en meningen krijgen.


Helaas ben ik vergeten om foto's van de aankoop en tussendoor te maken, wel heb ik op google een foto kunnen vinden die lijkt op mijn boompje op het moment van aankoop.
De eerste foto is van google, de tweede foto is hoe mijn boompje er nu bij staat.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MarloesRixt.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20988

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik zou de boom toch iets rechterop zetten en met de takken/vertakkingen meer het windgestriemde effect gaan proberen eruit te halen doormiddel van wat bedraden ... nou is het meer een scheef neergeplante "boom" dan dat je echt dat wind door de takken striemende idee krijgt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarloesRixt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20993

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik kan me zeker vinden in je aantwoord en denk dat dat een goed plan is, boom rechterop en de takken meer naar links door middel van bedrading. Ik ga dit zeker aanpassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MarloesRixt.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20994

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik zou eerder beginnen met een goeie grondmix te maken. de grond waar ie nu in staat is zeer slecht waterdoorlatend en dit zal zorgen voor wortelrot. nog beter zou zijn het boompje in de volle grond plaatsen want nu heeft het geen dikte en dat is ookal belangrijk.

grtjs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20995

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Zoals ik al zei ben ik beginnend dus moet nog een hoop leren. De grond waar hij nu in staat is de bonsai grond van Pokon. Welke grond is beter? En waar is deze te verkrijgen? Hier in Friesland ken ik namelijk geen bonsai winkels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MarloesRixt.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #20997

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik ben zelf ook nog maar een beginner... maar dit waren mijn tips, je moet proberen om er een soort van visuele windvlaag in te laten terugkeren die iedereen gelijk ziet (makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk) en wat de grond betreft bestaat er niet echt bonsai grond.. je kan beter een mix maken die is afgesteld op je soort boom.

dus je kan even kijken in de tabjes op deze site onder boomsoorten en dan jou soort opzoeken of even afwachten of er iemand reageerd met een zelfde soort boom, ik zelf heb namelijk geen ervaring met naaldsoorten heb zelf alleen een loofboom staan die voor nu in de volle grond staat om aan te dikken, dit kun je zelf ook doen door hem gewoon in de achtertuin te zetten in de volle grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21002

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk dat je meer geleerd had indien je deze eerst een paar jaar in de tuin geplant had..
en een windgestriemde juniperus?
staat ook in een verkeerd grondmengsel..

ik weet dat je wel ergens moet beginnen, maar lees eerst zoveel mogelijk boeken over bonsai, kijk naar veel foto's.. leer eerst zoveel mogelijk.. dan had je wel geweten dat deze best niet in potgrond staat, en had je beter kunnen vormen

ik zou deze gewoon bij het GFT zetten en een nieuwe gaan kopen om nog eens te proberen als je weet wat je aan het doen bent..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21003

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zal gaan kijken of ik in de tuin een plekje kan vinden. Wij wonen op veen grond dat vrij laag ligt. Is dit een probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21011

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Je kan zand door de grond mengen, mijn ouders wonen ook op veen en ik weet dat mijn ouwe altijd zand door de grond schept. er groeit echt van alles bij hem acers juniperussen varens beuken noem maar op.
Juniperussen houden van iets armere grond.

Over je boompje kan ik iedereens mening delen en zeker in de volle grond plaatsen voor een aantal jaren. Met wat stamdikte en meer vertakking komt zeker bij wingestriemde stijl het dan veel beter over.
Met meer vertakking en loof kan je straks zelfs de kleinste takjes bedraden in de richting die de wind hen heeft geblazen dat maakt het effect zo echt.

O nog 1 ding wingestriemde bonsai zijn mooi om te zien maar je moet ze niet gewoon neerzetten.
Omdat het loof omhoog naar het licht groeit worden ze vaak op zijn kant gezet zodat alles de goede richting in gaat groeien
Dus het grootste deel van zijn groeiperiode staat ie dan op z'n zij.

succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarloesRixt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21014

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1

AlexW schreef : en een windgestriemde juniperus?


Als ik bij google op 'juniperus windgestriemd' zoek staan er verschillende boompjes in deze stijl. Zou je bovenstaande zin kunnen toelichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts