Onderwerp:

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21026

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als ik google op larix bezemstijl kom ik ook misschien wel enkele dappere pogingen tegen, maar in princiepe wordt het niet gedaan.. windgestriemd is voornamelijk een loofboom gegeven..

google eens gewoon op juniperus bonsai.. je zal de algemene vormen wel snel herkennen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21029

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik begrijp nu inderdaad wat je bedoeld, bedankt voor je uitleg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21034

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Ik weet het niet. Ik ben bezig met een windgestriemde taxus te kweken, van zaailing stadium. Ik ben niet overtuigd dat dat met juniperus niet kan, en niet ook heel goed kan. Het grote probleem is dat windgestriemd in het algemeen heel moeilijk overtuigend is neer te zetten.

hier een mooi voorbeeld: www.ed-bonsai.nl/Noelanders%20Award-2007...i-Huub%20Behets.html

En in de natuur is het dan zoiets: commons.wikimedia.org/wiki/File:ClevedonTree.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21048

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wou nog even mijn taxus toevoegen, maar mag niet meer editen. Deze kwam 2 jaar geleden op in onze tuin, en sindsdien staat hij als wortel-over-rots-in-de-wind-gestriemde-pre-pre-pre bonsai in een pot..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21055

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Het kan zeker en is mogelijk waarom niet?? Je ziet het alleen niet vaak als zijnde bonsai. Dat is het zelfde als "Jin en/of shari" bij loof bomen. Ook hier zijn er vele die zeggen het hoord niet. Boel**** natuurlijk je ziet het niet veel of in mindere maten als bij naald-achtige. Toch kun je dit mooi verwerken in een loofboom. al moet je natuurlijk niet overdrijven.


Bonsai heeft zijn richtlijntjes en als je ze wilt volgen is dat een keuze die je maakt. Maar de vrije natuurlijk gaat gewoon haar eigen gangetje. Kijk eens rond in een bos ....oewwwwwh inspiratie genoeg?! Juniper wind gestriemt ?? Waarom niet .... go for it .... succes B)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarloesRixt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21077

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

avionix schreef : Bonsai heeft zijn richtlijntjes en als je ze wilt volgen is dat een keuze die je maakt. Maar de vrije natuurlijk gaat gewoon haar eigen gangetje. Kijk eens rond in een bos ....oewwwwwh inspiratie genoeg?! Juniper wind gestriemt ?? Waarom niet .... go for it .... succes B)


dan kan je even goed gewoon een plant in een pot duwen en nooit snoeien.. en zeggen dat je een natuurgetrouwe bonsai hebt... want in de natuur staan takken wel wir-war, groeien ze vaak recht omhoog, zijn er wijnig bomen echt taps etc etc..
als je de richtlijnen van bonsai negeert zal je nooit echt bonsai hebben..

veel plezier ermee toch..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21094

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

MarloesRixt schreef : Welke grond is beter? En waar is deze te verkrijgen? Hier in Friesland ken ik namelijk geen bonsai winkels.


lees je eerst goed in.
en je kunt het in de meeste online shops wel krijgen en anders eens een ritje naar een groothandel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21113

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

dea schreef :

MarloesRixt schreef : Welke grond is beter? En waar is deze te verkrijgen? Hier in Friesland ken ik namelijk geen bonsai winkels.


lees je eerst goed in.


Beste Marloes,

vooral dit wat Dea en meerdere mensen reeds zeiden.

we zeggen dit niet om te ontmoedigen, en soms kan het nogal cru overkomen, maar dat is nu eenmaal de beste start.

LEES eerst zoveel mogelijk..
zelfs indien je bv een boom koopt, VOOR je er nog maar 1 tak afsnoeit of vormt of gelijk wat, laat die boom even staan, en lees je in over de soort en hoe deze als bonsai te behandelen, vormen, substraat, wanneer verpotten, etc, etc, etc.

het eerste wat je namelijk zal moeten doen, is je boom leren kennen.. leren water geven.. leren hoe je hem kan laten overleven..

zoek maar eens na wat de meeste leerlingen in Japan moeten doen de eerste jaren dat ze les volgen bij de grootmeesters..

allemaal wel akkoord dat dit het beste is op goodkoop materiaal.. en eens je dat onder de knie hebt zal vanzelf de drang naar beter materiaaal wel toenemen..


wat ik wel bedoelde met mijn vorige commentaren, ook naar andere mensen toe is:

je kan gerust van regels afwijken eens je alles kent en weet, maar zolang je nog een beginner bent, leer je het best door je zowat aan de algemene regels te houden.. en dat geld voor heel veel zaken in het leven, niet enkel voor bonsai..

veel plezier ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21114

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : je kan gerust van regels afwijken eens je alles kent en weet, maar zolang je nog een beginner bent, leer je het best door je zowat aan de algemene regels te houden.. en dat geld voor heel veel zaken in het leven, niet enkel voor bonsai..


Amen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Squamata 10 jaren 10 maanden geleden #21138

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben ook een hele hoop aan het lezen, heb het boek dat aangeboden word op www.bonsaishop.nl en ben hier ook flink mee bezig. Ook het boek 'bonsai vormen en verzorgen'' van Werner M. Busch.
Verder zoek ik na aankoop altijd op hoe vaak er bewaterd moet worden, en op welke manier, temperatuur etc.


Ik zet deze boom eerst weer in de volle grond en kijk wat er gebeurt, en of er toch nog wat van te maken is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts