Onderwerp:

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21203

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
vandaag eens een bezoekje gebracht aan twee bonsaiwinkels waar ik weeral veel geld verdaan heb hihi. toch veel voor mijn beginnersportemonnee. tijdens mijn bezoek wat materiaal en schaal gekocht, ook een azalea, squamata en larix.

ik heb nog geen ervaring met azalea en dit leek me een goede reden om zo een kleine rakker te kopen. ^^
het boompje heeft een zeer goede voet en tapsheid, ook veel vertakkingen rondom de boom waarvan het loof jammer genoeg ver van de stam zit. ik merk dat het boompje al gebloeid heeft dus ben ik jammer genoeg te laat.:) toch zie ik nog knoppen zitten, zijn dit gewone knoppen of toch voor bloemen? indien voor bloemen veronderstel ik dat ik die best weghaal voor maximale groei of ben ik hier al te laat voor.

btw; let niet op die vuile asbak op de foto :D

mvg jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21205

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Sws alle dode takjes en bloemetjes verwijderen.
Die knoppen lijken me nieuwe groei, geen nieuwe bloemknoppen. Die worden doorgaans pas in augustus aangemaakt.
Dat het loof vnl aan de uiteinden zit, is geen probleem, aangezien je azalea flink en grof terug kunt snoeien. Ze zullen daarna heel erg opnieuw uitlopen en veel backbudding krijgen.
Let erop dat azalea basaal dominant is, en dus vooral rond de stambasis, onderin zal uitlopen, dus snoei hier meer dan in de top zoals je bij de meeste andere bomen doet (die dus apicaal dominant zijn).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21223

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die van mij moet nog bloeien, als dta tenminste nog gaat gebeuren, en heeft gelijke knoppen. Zou me niks verbazen als die van jou ook nog moet komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21248

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik ben zeker dat dit nog een bloemknop is. Bij mij moet nog een oudere azalea beginnen te bloemen.
Sommige zijn vroeger en andere bloemen later! Zo zou je toch nog de kleur van je bloemen zien. Ook van mijn andere azalea's zijn nog niet alle knoppen open. Het koude weer speelt hier ook een belangrijke rol.

grts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21279

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik zie veel dode bloemen die nog aan de boom hangen dus die zal al gebloeid hebben... ik veronderstel dat die geen twee keer bloeit? wel is er nog een bloem aan het groeien (laatste?) en daar kan ik zien dat het een witte is, hopelijk kan ik zo soort herkennen.

ondertussen weet ik dat na de bloei de boom wat moet laten groeien en dan mag ik snoeien, dus over een maandje zou het ideaal zijn denkek. ik zal deze dan eens meenemen naar de vereniging en daar zullen ze die wel onder handen nemen. :D
later op het jaar ben ik toch van plan deze in de volle grond te plaatsen want hij mag zeker wat aandikken. voor de hoogte van de boom is het kleine stammetje nog veel te dun, voor azalea toch. ^^

ty for reply
grtjs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #22240

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
de knoppen waar ik eerder over sprak zijn dus toch bloemknoppen. het is duidelijk te zien dat de witte bloemen op springen staan en dus binnen hier en twee weken zal de boom voluit bloeien denk ik, zo kan ik er nog wat meer van genieten. ^^

deze boom heb ik gisteren meegenomen naar de vereniging om wat tips te vragen die ik natuurlijk gekregen heb. toevallig was er iemand die 4 jaar oude azalea stekken meehad voor verkoop en zoals je kan raden heb ik er eentje mee. ik moest er snel bijzijn want er zaten zeer mooie tussen die snel verkocht waren :p ik was iets later en heb dus deze nisho no hikari mee.
het is een stek die duidelijk nog veel groei nodig heeft maar de kleuren van de bloem sprak me aan en dat is de reden van aankoop. :) er was ook een stek bij met hemelsblauwe bloemen, echt prachtig. jammer genoeg was die al verkocht.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #22241

  • BonsaiT
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Weet jij toevallig wie die 4 jaar oude azalea's verkocht? Ben ik namelijk ook op zoek naar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #22245

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zo ongeveer elke bonsai winkel heeft die. bv www.bonsai.de/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #22289

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
Ook ik ben begin deze soort bonsai steeds mooier te vinden
Komt ook door de post van knoep echt prachtige exemplaren
Ga binnen kort eens de tuin centrums eens af struinen
Om te kijken of daar eens wat leuke stekken te vinden zijn
Die van jouw heeft een mooi recht stammetje zeg
Zoiets zoek ik ook, dus we gaan eens kijken of er een leuke azelea
Te vinden is voor bonsai,
Veel plezier ermee en we zien de foto's verschijnen ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jeroen03

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts