Onderwerp:

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21203

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
vandaag eens een bezoekje gebracht aan twee bonsaiwinkels waar ik weeral veel geld verdaan heb hihi. toch veel voor mijn beginnersportemonnee. tijdens mijn bezoek wat materiaal en schaal gekocht, ook een azalea, squamata en larix.

ik heb nog geen ervaring met azalea en dit leek me een goede reden om zo een kleine rakker te kopen. ^^
het boompje heeft een zeer goede voet en tapsheid, ook veel vertakkingen rondom de boom waarvan het loof jammer genoeg ver van de stam zit. ik merk dat het boompje al gebloeid heeft dus ben ik jammer genoeg te laat.:) toch zie ik nog knoppen zitten, zijn dit gewone knoppen of toch voor bloemen? indien voor bloemen veronderstel ik dat ik die best weghaal voor maximale groei of ben ik hier al te laat voor.

btw; let niet op die vuile asbak op de foto :D

mvg jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste azalea 10 jaren 10 maanden geleden #21205

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Sws alle dode takjes en bloemetjes verwijderen.
Die knoppen lijken me nieuwe groei, geen nieuwe bloemknoppen. Die worden doorgaans pas in augustus aangemaakt.
Dat het loof vnl aan de uiteinden zit, is geen probleem, aangezien je azalea flink en grof terug kunt snoeien. Ze zullen daarna heel erg opnieuw uitlopen en veel backbudding krijgen.
Let erop dat azalea basaal dominant is, en dus vooral rond de stambasis, onderin zal uitlopen, dus snoei hier meer dan in de top zoals je bij de meeste andere bomen doet (die dus apicaal dominant zijn).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.