Onderwerp:

Hoeveel takken zijn nodig om een bonsai te vormen 10 jaren 6 maanden geleden #25844

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Er zijn wat mathematische (en esthetische) regeltjes over de takzetting van een bonsai.
De 'gulden snede' en de 1/3 regeltjes zijn er in overvloed.
Bijvoorbeeld:
de onderste 1/3 van de totale hoogte is vrij van takken, dan volgt op die 1/3 de eerste tak.
Vervolgens op 1/3 vanaf de eerste tak tot aan de top de tweede tak en de derde tak weer op 1/3 van de resterende hoogte

Hiermee zijn alle takken 'toebedeeld' aan het middelse 1/3 deel van de totale stamhoogte.
Op de laatste 1/3 deel wordt de apex gecreëerd. M.i. is daar hooguit nog ruimte voor twee zijtakken en een kleine naar voren wijzende tak, die ook deel uit kan maken van de apex.

Eigenlijk maak je de boom dus met maar 5 taken + een apex.
Begin volgend jaar ga ik een beest van een zwarte den trachten te temmen en ik denk dat bovenstaande benadering werkt voor deze boom.

Feitelijk zouden deze regels op gaan voor elke boom, of die nu 20 cm of zoals mijn den ruim 70 cm groot is.

En uiteraard weet ik dat veel uit heel veel Yamadori fantastische en geloofwaardige bonsai gemaakt worden met maar één of twee takken!

Graag jullie mening over bovenstaande.

Dirk

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenBouwmeester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel takken zijn nodig om een bonsai te vormen 10 jaren 6 maanden geleden #25845

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn mening..

Een bonsai is een schaalmodel van een grotere boom. Afhankelijk van de groeivorm van de boom EN de grootte van de boom, heb je de luxe om meer of minder takken te gebruiken.

Een Malus van 10cm zal niet veel takken hebben, gezien de grovere groeivorm & de grootte van de boom, terwijl een potentilla van die grootte misschien wel 20 takken kan hebben.

Maar volgens mij is de kunst met minder meer te bereiken.

Bij Yamadori is het vormen van een boom met een tak misschien meer een noodgreep. Vaak hoor je commentaar op dergelijke bomen dat er weinig natuurlijks overblijft. Aan de andere kant.. Als je nog maar een tak hebt, dan is die tak eigenlijk de hoofdstam..

Als je een grote eik in de natuur bekijkt zie je vaak maar een stuk of 5 hoofdtakken waar de hele kroon uit volgt. Zijn dat takken? Stammen? Nevenstammen? Waar begint de ene, en houdt de andere op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel takken zijn nodig om een bonsai te vormen 10 jaren 6 maanden geleden #25848

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Als je "volgens de boeken" zou werken is de 1/3 regel zeker prima. Maar wel heel traditioneel.
Een handige tool als je een traditionele bonsai nastreeft.

Wil t nu zijn dat bomen in t wild, yamadori, en zelfs opgekweekt bomen tegenwoordig veel vrijere vormen hebben.
De reden dat er veel bomen niet volgens die regel gevormd worden heeft ook te maken met de beweging van het materiaal.
Soms is de traditionele manier van takopbouw niet de juiste voor de desbetreffende boom omdat diens beweging en details veel vrijer en losser zijn.
Of soms wil je iets anders weer geven (denk aan weersinvloeden ed) en zijn 2 takken genoeg.
Kortom er zijn wat basis principes maar iedereen is toch uiteindelijk vrij om zijn eigen kunstwerk vorm te geven.

In jouw geval zou t niet misstaan de 1/3 regel omdat de boom vrij rechtopstaand lijkt.
En is het waarschijnlijk wel weer heel mooi hem wat traditioneler te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel takken zijn nodig om een bonsai te vormen 10 jaren 6 maanden geleden #25851

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Chris,

Dank je voor je reactie.
Voor is een japanse zwarte den synoniem voor kracht.
Krachtig stileren wil zeggen eenvoud, duidelijkheid, en dus weinig takken?
Ik heb nog ruim een half jaar voor ik aan de gang kan, dus kan me nog vaak genoeg bedenken.

Ik weet, omdat ik jou regelmatig op de diverse fora tegenkom, dat jij bij uitstek iemand bent die de bonsai in de boom ziet. Met je schetsen heb je dat al vaak laten zien.

Ik mis die gave en het kost mij veel moeite me voor te stellen wat het effect van bijvoorbeeld het verwijderen of verplaatsen van takken is.

Voorlopig ga ik voor deze boom uit van weinig takken, waar dan wel weer zo veel mogelijk loof op moet uiteraard.

Groeten
Dirk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel takken zijn nodig om een bonsai te vormen 10 jaren 6 maanden geleden #25854

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dank je DIrk voor t compliment!

Het zogezegde 'Less is more' gaat niet altijd op bij bonsai stileren.
Wat je vooral moet doen is zoeken naar de karakteristieke eigenschappen van een boom en de beweging van het geheel.
Bijv de vloeiend beweging van een stam kan je accentueren met het opbouwen van je loofpartijen,
Dan blijft de beweging in de boom en zal het nooit een saaie compositie worden.
Takselectie doe je doorgaans door te visualiseren hoe het loof geplaatst is ten opzichte van de stam.
Jins en shari's kunnen bijvoorbeeld weer een hele andere beweging en dimensie aan de beweging van de boom geven en daar pas je de eest weer op aan.
Uiteindelijk komt dat hele balans verhaal toch weer om de hoek kijken.

Bekijk hem gewoon goed neem hem mee naar een club of workshop, want andere hun meningen kunnen vaak heel veel hulp zijn.
Wat meer foto's van de stam en takken plaatsen op dit forum en de reactie afwachten van mensen kunnen ook een enorme hulp zijn.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren