Onderwerp:

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27498

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Van mijn jeneverbes staan de primaire en secundaire takken op de juiste plek.
De boom is recent uitgedund, en is klaar voor de volgende stap: volledige bedrading inclusief de tertiaire takken en het vormen van de 'foliage pads'. Ik ben al ik weet niet hoe lang op zoek naar een goede handleiding. Had er al wel een paar gezien maar zocht een uitgebreidere en meer gedetailleerde beschrijving.
Vandaag heb ik die eindelijk gevonden - en het maakte direkt een en ander duidelijk.

Misschien heeft een ander d'r ook wat aan:
Shaping of foliage pads for coniferous trees
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes, dea, leatherback, DickVanDreven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27499

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Goede handleiding.
Een ding waar je wel rekening mee moet houden is dat je ze wel vrij open houd. Zoals op de tekeningen aangegeven.
Anders onthoudt je te veel licht van de takken.
En je moet het niet verwarren met wat ze in japan doen om een boom visueel aantrekkelijk te maken voor expo's etc. Dan leggen ze takken over elkaar heen om ruimtes op te vullen om net alsof te doen dat er backbuds zijn die er eigenlijk niet zijn.

Ik heb dit wel eens met Masashi en ook met Walter Pall besproken die zeiden beide dat het beter is bij bomen in opbouw om ze zo open mogelijk te houden en dat uiteindelijk de fijne vertakking zorgt voor opvulling dus dat als de boom niet naar een show hoeft het beter is om je te focussen op nieuwe groei.
Ze zeiden ook dat het er anders namelijk erg kunstmatig uit zal zien van dichtbij.

Maar ik kan goed begrijpen dat het ook wel eens fijn is om een boom in je tuin te bekijken die er visueel af uitziet zonder tientallen jaren te moeten wachten. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27500

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Super handleiding.
Ga hier m'n voordeel mee doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27501

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Erg handig, duidelijk en overzichtelijk.
Is ook al vaak in verschillende YouTube filmpjes zo uitgelegd, maar kan nooit kwaad om vaker te horen, te zien en te lezen.

Thx for sharing!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27506

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Ik heb dit wel eens met Masashi en ook met Walter Pall besproken die zeiden beide dat het beter is bij bomen in opbouw om ze zo open mogelijk te houden


Dat ben ik van plan. Goed dat je 't bevestigt - dan weet ik dat ik op de goede weg zit.

Maar ik kan goed begrijpen dat het ook wel eens fijn is om een boom in je tuin te bekijken die er visueel af uitziet zonder tientallen jaren te moeten wachten. ;)


Ik accepteer al ruim 10 jaar dat mijn boom er visueel niet op z'n best uitziet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27509

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef : Is ook al vaak in verschillende YouTube filmpjes zo uitgelegd, maar kan nooit kwaad om vaker te horen, te zien en te lezen.


Waar, maar van de filmpjes die ik tot nu toe gezien heb, had ik toch steeds iets van 'ja maar waar zit die tak nou'.
Als je een paar goede voorbeelden hebt zou je dan een link kunnen plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27510

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Auk schreef : Ik accepteer al ruim 10 jaar dat mijn boom er visueel niet op z'n best uitziet :)


met alle respect voor jou en je boom, maar als je boom er na 10 jaar nog steeds niet visueel op zen best uitziet dan heb je toch al enkele keren iets verkeerd gedaan denk ik.. gemiddeld ziet een startboom er na een 5-tal jaar toch reeds respectabel uit mits de juiste behandeling..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27511

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef :

Auk schreef : Ik accepteer al ruim 10 jaar dat mijn boom er visueel niet op z'n best uitziet :)


met alle respect voor jou en je boom, maar als je boom er na 10 jaar nog steeds niet visueel op zen best uitziet dan heb je toch al enkele keren iets verkeerd gedaan denk ik.. gemiddeld ziet een startboom er na een 5-tal jaar toch reeds respectabel uit mits de juiste behandeling..


Onzin. De boom ziet er heel respectabel uit en is - volgens een kenner - over 2 jaar rijp voor een bekende tentoonstelling.
Respectabel is echter niet 'op z'n best'. Je kunt je ook afvragen of een boom er ooit 'op zijn best' uit ziet, want volgens mij is een boom nooit klaar en zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Je kunt dus hooguit zeggen 'het beste wat op dit moment mogelijk is', en daaraan voldoet mijn boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27513

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
De een houd van netjes gestyleerde bomen bij het trainen en opbouwen en de ander laat ze zo vrij groeien als maar kan het is maar net wat je zelf de beste methode vind.
Ik denk dat Auk zijn boom prima onderhouden is na 10 jaar.
Als ie nu detailbedrading aanbrengt (neem aan dat het een juniperus is) dan blijft alles nagenoeg na 2 jaar in ongeveer 2 bedradingssessies prima in positie.
Dan heeft de boom nog voldoende tijd om weer vol te groeien en kan tegen de tijd dat ie naar een show gaat de bedrading eraf en is het een super mooie volle vertakte boom zonder draad.

Heb gister met TJ een plan gemaakt voor mijn Juniperus yamadori en die legde hetzelfde plan neer om zo in 2015 op bijvoorbeeld Noelanders te kunnen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gedetailleerde handleiding vormen foliage pads 10 jaren 5 maanden geleden #27514

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Auk schreef :
Waar, maar van de filmpjes die ik tot nu toe gezien heb, had ik toch steeds iets van 'ja maar waar zit die tak nou'.
Als je een paar goede voorbeelden hebt zou je dan een link kunnen plaatsen?


Check de meeste van bjorvala en graham Potter,
Daar leggen ze het heel duidelijk uit en tevens goed zichtbaar. Het bedraden en vormen van en plaatsen van takken dan.

Chris,
Denk idd echt dat je met jouw skills binnenkort al naar Noelanders zou kunnen gaan, en zelfs een prijs in de wacht kunt slepen. Sws een nominatie!

Trouwens, niet verkeerd bedoeld, maar heb je met jouw intensiteit aan bonsai beleving nog wel tijd en aandacht voor je vrouw en kiss?! Of staat ze al op het punt om John Williams te bellen (help, mijn man heeft een hobby) ?!?!??
Hahaha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren