Onderwerp:

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28480

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
In 2011 had ik een eik uitgegraven geen wortels en alleen een stam zonder takken metertje hoog.
In een emmer gezet en gewacht....

2011 gebeurde weinig alleen een paar knoppen op de stam die uitkwamen in de herfst stierven de kleine takjes af.

2012 HA! takjes met blaadjes!niet veel en op rare plekken maar het is iets.



2013 heb ik hem uit de tuin van mijn ouders weggehaald.
Tijd om de wortels te bekijken want die waren er anders zou die niet zo groeien ;)
Een dikke kluit zag er gezond uit, compact en eigenlijk klaar om in een bonsaipot te zetten.
Had die even niet dus mocht ie in een piepschuim bak. En meteen even de takken licht gespannen.



Je vraagt je wellicht af hoezo ik hem verpot heb naar een piepschuim bak terwijl ie al vol in blad stond.
Het antwoord omdat de boom zo gezond was en een mooie compacte kluit gegroeid had en ik hem zonder snoei over kon zetten.
En dat heb ik daarna nog eens dunnetjes over gedaan maar dan in een gewone bonsaipot..
Geloof me als ikk zeg dat ie kerngezond is en geen last heeft gehad van het verpotten.
Ik doe wel meer gekke dingen met mijn bomen op de verkeerde 'in de boeken' beschreven tijdstippen en vooralsnog hebben al mijn bomen dat overleefd.
Verpotten op ieder tijdstip van het jaar bijvoorbeeld niet uit onwetendheid meer omdat ik redelijk aanvoel wanneer iets wel en niet kan.

Maar goed heb hem even zonder blad op de foto gezet en zoals je ziet zijn er een hoop minpunten aan de boom.
Ben dan ook eigenlijk bezig geweest met fouten van 3 jaar gepruts aan het oplossen.
Bijv. NUL tapsheid. nu zou ik zo'n boom laten staan... Dus even de bovenkant open gemaakt om het weer er op los te laten en een beetje dood hout te krijgen incl. tapsheid.
2 takselectie ook niks aan gedaan en daarom ziet ie er nu nog zo on-ontwikkeld uit. Gebeurd ook nu pas.
Nebari moet ook van alles aan gebeuren. Hij is er wel maar een groot zooitje.

Naja bedraad en klaar voor 2014 zijn 4e jaar en een mooi project voor de komende 10 jaar. :blink:




Oh en hij is niet gestyled als een naaldboom maar vanuit de takken die je nu ziet ga ik de boom verder opbouwen en hopen dat ze dikker worden zodat en de boel vertakt hij zit overigens wel al vol met knoppen op iedere tak.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28482

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Veel beter zo Chris
Wat mij betreft kan ie nog korter, dus waar de shari nu begint dat daar de top komt.

Idd van verpotten op elk moment. Dat verschilt idd per boom en vooral de gezondheid vd boom. Maar met de juiste nazorg redden de meeste bomen het op vrijwel elk moment in het jaar. Heb er zelf geen, maar hoor vaker dat je een eik juist beter vol in het blad mid zomer tot begin voorjaar kunt verpotten.

Heeft het piepschuim ook een bepaald doel of functie, of is het wat voor handen was?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28484

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
mooie stam structuur wel.. maar wel weinig tapsheid.. misschien zoals Dea zegt iets korter maken nog

vind hem ook mooier staan in een rechthoekige pot (vorm zoals je piepschuim bak) aangezien ik het een redelijk mannelijke boom vind..

enige reden waarom je deze vormt als een naaldboom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28485

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Oh en hij is niet gestyled als een naaldboom maar vanuit de takken die je nu ziet ga ik de boom verder opbouwen en hopen dat ze dikker worden zodat en de boel vertakt hij zit overigens wel al vol met knoppen op iedere tak.
deze vorm is een basis vorm

Piepschuim had ik toevallig liggen toen. En misschien in de toekomst maak ik hem korter maar eerst eens kijken hoe ie eruit ziet met blad volgend seizoen.
Hij heeft vooralsnog weinig groei gehad onderin namelijk. Dus voordat ik hem eventueel inkort eerst maar eens kijken of ie onderin ook uit wil lopen.

Rechthoekige pot weet ik zo net nog niet hij heeft niet echt strakke lijnen de boom zat meer aan een witte ovale lagere pot te denken. Ongeveer stamdikte of misschien zelfs lager nog. Het wit staat goed bij het loof namelijk. Deze pot had ik nog en is idd ook nog veel te diep.
Maar suggesties zijn altijd welkom natuurlijk. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28487

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

ChrisV schreef : En misschien in de toekomst maak ik hem korter maar eerst eens kijken hoe ie eruit ziet met blad volgend seizoen.
Hij heeft vooralsnog weinig groei gehad onderin namelijk. Dus voordat ik hem eventueel inkort eerst maar eens kijken of ie onderin ook uit wil lopen.


even wat extra navragen, aangezien ikzelf geen eik heb, maar de meest loofbomen lopen wel uit, ook lager op de stam, mits je hem dus ver genoeg inkort.
dus beetje tegenovergesteld van wat jij bedoelt/wilt zien.
Als je een loofboom langer houdt, zal hij hoger uitlopen. Kort je hem in, dan zal hij rond de snoeiwond, maar ook lager uitlopen. Nogmaals dubbelcheck dit even voor een eik, maar ik heb dit zelf ervaren met: japanse-, veld- en drietands esdoorns, beuken, etc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28490

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

maar ook lager uitlopen.

Ik heb wel een eik en mijn ervaring is dat ze goed uitlopen ook lager op de tak of de stam.
Ze maken makkelijk en weel knoppen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28497

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik weet dat andere soorten dat idd wel doen en een eik vast ook, maar deze heeft het nog niet gedaan. :huh:
Dus voor de zekerheid laat ik hem nog zo mocht er volgend voorjaar groei onderin komen haal ik wellicht de bovenkant eruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik 10 jaren 4 maanden geleden #28499

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik zou ook eerst aankijken wat die gaat doen in het voorjaar. En als die zo eigenwijs is om niet lager op de stam uit te willen lopen, Dan kan je hem altijd nog korter afzagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts