Onderwerp:

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28580

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bijgevoegd een tekening van een bonsai in cascadestijl. Hierbij is een kleine zijtak tot boven de stam gebracht en is de dikkere tak (of misschien de voortzetting van de stam?) naar beneden gebracht.
Wordt dat altijd zo gedaan of kan ik ervoor kiezen om juist het tegenovergestelde te doen?

Alvast bedankt.

BanzaiBonzai

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28585

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

BanzaiBonzai schreef : Bijgevoegd een tekening van een bonsai in cascadestijl. Hierbij is een kleine zijtak tot boven de stam gebracht en is de dikkere tak (of misschien de voortzetting van de stam?) naar beneden gebracht.
Wordt dat altijd zo gedaan of kan ik ervoor kiezen om juist het tegenovergestelde te doen?


Het is de voortzetting van de stam die naar beneden gebracht is.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar als dat is de kleine tak naar beneden brengen, en de dikkere tak (de stam) omhoog laten groeien, dan is het geen cascade meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28586

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wat bedoel je met "kan ik ervoor kiezen om juist het tegenovergestelde te doen?"
(dus een zijtak omlaag en de stam omhoog??)

hoe ik het voor me zie, krijg je dan geen cascade, maar een moyogi????

Het plaatje van de cascade die je laat zien, is idd zoals dat bij cascades gedaan wordt.
Uiteraard kun je altijd zelf kiezen wat en hoe je het doet, maar als je een cascade wilt, dan moet je toch wel deze weg volgen. dus de hoofdstam omlaag brengen zodat hij onder de wortel (en pot) uitkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28587

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
goed.. wat hij bedoeld is dus, de stam omhoog, maar kort houden, en een zijtak als cascade tak gebruiken en deze vrij laten groeien, zodat deze in feite de nieuwe stam is..

antwoord: ja dat kan. maar let wel op dat het even zal duren voor je nieuwe stam dikker is dan je oude stam en dus een geloofwaardig geheel vormt/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28588

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, Alex, dat zal veel langer duren,
bovendien heb je dan de eerst komende jaren een half cascade ipv een volle cascade.
wil je echt voor een cascade gaan, dan zou ik toch de hoofdstam als hangende tak omlaag buigen en een zijtak als nieuwe top / stam gebruiken.
Idd zoals Alex zegt, het kan wel, alleen duw je jezelf daarmee een paar jaar achteruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28590

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ALS je dit van plan bent, doe dit dan bij een heel jonge boom, zodat binnen een paar jaar je cascade tak duidelijk de nieuwe stam is! laat dat deel ook altijd goed doorgroeien en hou de oude top kort en nijp nieuwe groei steeds uit zodat alle energie zoveel mogelijk naar de cascade gaat.

de voorbeeld foto is sowieso een half-cascade..

let wel dat de meeste bomen het meeste in de top (hoogste punt van de boom) groeien..
ik denk dat een soort waar deze manier iets vlotter zou kunnen gaan bv een azalea is, aangezien deze soort het meeste groei onderaan vertoont.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28592

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt allemaal. Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was over het omhoog brengen van de zijtak. Ik bedoelde inderdaad dat deze kort gehouden wordt. Anders krijg je inderdaad een moyogi stijl.
Ik tastte de mogelijkheden een beetje af, maar ik denk dat ik er dan toch voor kies om de dikke tak naar beneden te brengen en de dunnere in te korten en tot top te vormen.

Ik heb deze stijl in gedachten voor een jong boompje, een juniperus communis.
Ik zit nog met een lastige kwestie. Ik wil hem in de volle grond om aan te dikken, maar ik wil hem ook gaan bedraden. Hij is nu nog goed buigzaam. Wie heeft hier ervaring mee/ een oplossing voor?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28593

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Lastig een cascade in de volle grond op te kweken. Omdat de tak die omlaag moet groeien te dicht bij de grond zit en dus niet naar beneden kan groeien.
Je kan wel een grotere pot gebruiken en die op een verhoging zetten. Duurt wel wat langer. Of je doet de vijgenmand/vergiet methode. Plaats hem in een vergiet, en zodra die vol met wortels zit een groter vergiet eromheen plaatsen. Dan kunnen de wortels weer verder groeien en vervolgens doe je dat weer.
Op die manier kan je als alles naar wens is het binnenste vergiet eruit halen wortels erlangs afknippen en past ie meteen in een kleinere pot.
De manier hoe ze uit zaailingen in japan bijv dennen sneller laten verdikken en groeien.
Wel altijd de top vrij laten groeien zonder snoei want dat bevordert ook de dikte groei van je stam.
Ik zou het dan zo doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28594

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zoals Chris zegt is dit in volle grond heel moeilijk, tenzij je een tuin hebt met een hellinkje van 45° in en de boom daarop laat groeien en 1 tak op de bodem de helling af laat gaan..
anders raad ik zijn methode aan..

succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cascade- vraag 10 jaren 4 maanden geleden #28597

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Je kunt ook een verhoging (bergje) van aarde maken in je tuin en hem daarop/in plaatsen. Ik zou het ook dan wel met een vergiet of vijvermandje doen, maar dat ben ik.
Ik plaats namelijk alle bomen die ik voor bonsai wil gebruiken en eerst in de volle grond zet, in een vijvermandje en plaats dan de boom met vijvermandje en al een aantal jaren in de volle grond.
makkelijk er weer uit te halen en zoals Chris al aangaf, ook makkelijk de wortels eraf te halen zodra je het in een potje wilt zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren