Onderwerp:

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #28737

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
:blink: mooi!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #28740

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
persoonlijk zou ik hem iets meer infrezen met wat detail alsof er vroeger een heel deel was afgebroken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #28742

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet een beetje oppassen met het freeswerk wat je nu aan het doen bent. Ik denk dat een jaartje langer wachten verstandiger was geweest. Het hout van de planten is niet dood. Het stransporteert voor een groot gedeelte nog gewoon sap, van de wortels naar de takken. Door grootschalig de sapvaten open te frezen krijg een stuk serfte in de tak: De sapvaten sluiten zichzelf op bepaalde punten af, om schimmels ed te weren. Als je te dicht op een levende tak de vaten beschadigd krijg je de kans dat de hele tak afsterft.

Door wat langer te wachten geeft je de boom de kans om de sapstromen voor de tak 'los te koppelen' van de rest van de stam. Als je bij afgezaagde takken kijkt die al een paar jaar dood zijn, zie je heel duidelijk een dood deel aan de andere kant van de stam zitten. Ik zou zelf dit soort werk pas doen als het stompje duidelijk ingedroogd is, en er groei van de stam beneden de stom te zien is.

Zoals eerder vermeld: Erg goed beschermen tegen uitdrogen. (Ik heb geen ervaring met houtlijm; Weet niet wat dat doet.)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #28808

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Je moet een beetje oppassen met het freeswerk wat je nu aan het doen bent


Oei dan maar hopen dat het goed gaat. Ik zal de volgende keer je advies opvolgen.
Het zou niet een echte ramp zijn als de top wat verder naar beneden afsterft als de boom maar blijft leven natuurlijk.

Ik wacht het voorjaar af en hou jullie op de hoogte.

(Ik heb geen ervaring met houtlijm; Weet niet wat dat doet.)

Houtlijm conserveerd het hout (net als jin loeistof) en beschermt het volgens mij ook tegen uitdrogen. Alhoewel ik nu twijfel of ik de randen niet beter had kunnen insmeren met wondpasta.
Eigenlijk wordt het deel dat je insmeerd keihard.

De tijd zal het leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts