Onderwerp:

mening 10 jaren 4 maanden geleden #29268

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
een lariks doet niet aan backbudding zoals een pinus bijvoorbeeld dat doet.
je moet het doen met de knoppen die je hebt. zorg er dan altijd voor dat je zoveel mogelijk de knoppen dichtbij de stam laat staan.
wil je een tak/stam verdikken, laat dan zoals gebruikelijk een offertak staan. Snoei wel steeds de zijscheuten van deze offertak, anders gaan die concurreren als leider. dus je moet 1 lange uitloper zover en zoveel mogelijk laten uitlopen/groeien, zonder zij takken eraan.

Een lariks is hier echt super winterhard, nooit problemen mee gehad. zelfs met alle rare en barre winters van de afgelopen jaren. gewoon buiten gelaten, niets aan het handje. shohin is een ander verhaal, die kun je beter bij extreme en langdurige vorst wel enige bescherming bieden, met name de potjes. Zorg er ook voor (evenals alle coniferen en naaldbomen) dat je ze niet te nat houdt, helemaal niet met vorst opkomst.

Beste periode van verpotten met wortelsnoei vind ik (ik zeg dus niet dat het de beste periode IS, maar enkel wat ik voor mezelf uit ervaring heb ondervonden) is het vroege voorjaar. alles van late winter tot vroeg voorjaar is prima, zolang er nog maar geen enkel puntje groen te zien is !!!!!!
De knoppen zwellen meestal tot een goudgelige kleur, dat houd ik aan als het laatste moment van verpotten met wortelsnoei. Snoei je de wortels daarna, dus als er ook maar het geringste puntje groen zichtbaar is, dan is de kans zeer groot dat de boom later dat jaar zal sterven.
Uiteraard wel uitkijken met eventuele (nacht-)vorst na het verpotten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mening 10 jaren 4 maanden geleden #29272

  • boom
  • boom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 147
  • Ontvangen bedankjes 10
allen alvast bedankt voor de uitleg en aangezien een larix niet aan backbudding doet laat ik deze zo

moet wel zeggen op de plaatsen waar de oudere takken staan op stam schieter er al nieuwe takjes uit de stam dus als ik deze laat staan kan ik later deze gebruiken en de zwaardere takken volledig wegsnoeien

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts