Onderwerp:

Serissa 10 jaren 1 maand geleden #30846

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Gisteren ben ik toch maar eens langs gegaan bij Lodder. Eigenlijk alleen om wat rond te kijken, maar ik kon het toch niet laten een klein boompje mee te nemen. Ik had een paar namen van schijnbaar wat makkelijkere bomen voor binnen in mijn hoofd, en daarmee ben ik gaan zoeken. Maar ja, als je de namen dan niet helemaal goed in je hoofd hebt zitten en ze door elkaar gaat halen ........ Kortom, ik dacht dus thuis te komen met een Sageretia (die wat beter tegen droge huiskamerlucht zou kunnen), maar dat bleek Serissa (die dat blijkbaar wat minder goed kan hebben). Anyway, ik vond het een mooi boompje, maar nu dus in leven houden en beter nog, er iets moois van maken.

Na aankoop :oops: ben ik dus eerst maar eens wat info gaan zoeken. Her en der kom je wat verschillende verhalen tegen, maar in grote lijnen is dit wat ik tegen kwam.

Standplaats:
Zonnig, niet op de tocht, niet boven de verwarming, in de zomermaanden tegen te felle zon beschermen.
Mag in de zomer naar buiten wanneer nachttemperatuur boven de 12 graden is
Kan slecht tegen verplaatsen.

Bewateren:
Heeft een hekel aan zowel te natte als te droge voeten. Bodem dus regelmatig controleren en bewateren wanneer nodig.
Houdt van een hoge luchtvochtigheid. Dagelijks benevelen behalve tijdens de bloei.
Te nat: zwarte vlekken op het blad
Te droog: bladeren gaan slap hangen, verdroogde bladranden, bladeren worden geel, bladeren vallen af.

Bemesten:
Een maal per twee weken tijdens het groeiseizoen, een maal per maand buiten het groeiseizoen
Bij bemesting halve dosering normale plantenvoeding (Pokon?) aanhouden.
Alleen bemesten wanneer de kluit vochtig is.
Houdt van een lichtzure grond

Snoeien:
Tijdens het groeiseizoen, is een snelle groeier en moet regelmatig of stevig gesnoeid worden.
Groeit (makkelijk) terug op het oude hout, wanneer nodig stevig snoeien aan het begin van het groeiseizoen.
Opschot vanaf de wortelvoet verwijderen tenzij een meerstammige vorm gewenst is.
Nieuwe scheuten terugsnoeien tot 1 of 2 blaadjes om de vorm te behouden.

Verpotten:
Kan slecht tegen wortelsnoei (max 1/3), eens per 2-3 jaar verpotten.

Bedraden:
Tijdens de groeiperiode, het is een sterke groeier dus kijk uit voor ingroeien.

Ziekten:
Vooral gevoelig voor Spint, witte vlieg, wortelrot

Klopt dit allemaal een beetje, of heb ik her en der verkeerde info

Om te voorkomen dat ik hem sloop (waar ik met m'n taxus mogelijk al goed mee bezig ben) :oops: eerst maar eens wat advies.

Ik heb de keuze uit raam op het noorden (misschien te weinig licht en boven de radiator) en een raam op het zuiden (meer licht, en dan kan hij op de een tafel die iets van de radiator vandaan staat). De keuze voor het raam op het zuiden lijkt me dus de beste. En wanneer de temperatuur buiten hoog genoeg is naar buiten.

Ik lees verschillende berichten over het verpotten na aankoop. Wat zou ik in dit geval doen?

Betreft snoeien denk ik dat er wel wat vanaf moet/kan, maar hoe denken jullie daarover? En wat voor mogelijkheden voor vorm zien jullie hierin?

In onderstaande positie vind ik de wortelvoet het mooiste uitkomen




En zo is de wortelvoet wat minder, maar komen de stam en takken denk ik mooier uit.




Voor het volledige beeld ook de twee andere zijdes nog






Als hij verpot zou moeten worden zou onderstaande positie misschien ook nog een optie zijn?





Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Serissa 10 jaren 1 maand geleden #30848

  • lucasdeBy
  • lucasdeBy's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi,
Zeker een boompje met potentie, deze worden met duizenden tegelijk ingevoerd ,het nadeel van de Serissa vind ik dat ze niet het hele jaar buiten kunnen staan,en het swinters te droog is voor ze in onze huizen.

De boom zelf geeft al enigszins aan dat een bezem tot de mogelijkheden behoort,gezien zijn wortelstel is een optie om een mooie steen tussen zijn wortels te plaatsen, intapen en 2 seizoenen laten groeien, maar een dubbelstam Chokan zou ook kunnen,kwestie van de juiste takken laten staan, zorg voor een hoge luchtvochtigheid, als hij nog in exportklei staat dan zou ik die er voorzichtig vanaf wassen, ze houden idd van wat zure grond ( humus)als het maar goed water doorlatende grond is.

Veel plezier van je boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Serissa 10 jaren 1 maand geleden #31010

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij staat inderdaad nog in de exportklei (tenminste, zo ziet het er uit), dus ik ga hem binnenkort verpotten. Kan hij dan gewoon terug in dezelfde pot? Lijkt mij wel, maar just to be sure.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts