Onderwerp:

Bladsnoei 10 jaren 1 maand geleden #31385

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsailiefhebbers,

Ikzelf ben nog maar een beginner in deze hobby en tracht vooral om potentiële bonsai uit de natuur te halen - eigen tuin, groendienst gemeente of na goedkeuring van een hogere instantie. Dit leek me het leukst omdat ik vind dat je zo pas echt bonsais leert kweken in vormen i.p.v. een kant en klare te kopen in de winkel - niet dat daar iets mis mee is :)

De boom in bijlage is afkomstig van de groendienst van mijn gemeente en staat ondertussen anderhalf jaar in pot - nieuwere bomen plant ik voortaan eerst in volle grond om van daaruit verder te werken, maar dit wist ik anderhalf jaar geleden nog niet :P
Nu heb ik reeds veel artikels gelezen dat je de bladeren van een bonsai kan klein houden door ze te snoeien. Echter heb ik nog nergens een echt concreet antwoord gevonden HOE je deze hoort te snoeien. Zo had ik ergens gelezen dat je het blad zelf in twee hoorde te knippen, anderen zeggen dat je de steel moet knippen. Wat hoor ik te doen? De bladen op de foto zijn natuurlijk nog heel klein, maar deze worden wel ruim 4 keer zo groot. Daarom ben ik er graag op tijd bij.

Kan mij iemand helpen?

Mvg
Tijne

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladsnoei 10 jaren 1 maand geleden #31386

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk dat je begonnen bent.

Wat betreft bladsnoei.. Dat is bij jouw planten nog helemaal niet van toepassing. Bladsnoei is voor planten welke nagenoeg af zijn. Het wordt gebruikf voor de laatste verfijning van de kroon en reductie van het blad voor dat seizoen. Het is geen normale actie als je boom nog zoveel ontwikkeling nodig heeft als die van jou.

In principe knip je het blad helemaal weg. Om de knoppen aan de bladvoet niet te verliezen, knip je ze af, ipv ze af te trekken. Je laat dan een klein stompje zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts