Onderwerp:

Acer - eerste vorming 10 jaren 4 weken geleden #32104

  • crazyshot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,

Na veel lezen, opzoeken, enkele bezoeken aan beurzen en het in leven houden van mijn boompjes heb ik eindelijk de stap gezet naar de vorming van mijn eerste boompje.

Het is een Acer die ik op Noelanders heb gekocht voor een klein bedrag. Hij zat in een hele kleine ronde plastieke pot en dus heb ik dezelfde dag de boom in een iets mooiere pot gezet. Toen ik dit gedaan had, heb ik dezelfde aarde gebruikt.

Gisteren heb ik dan voor de eerste keer met draad gewerkt om de takken beter te plaatsen. Hopelijk is dit inderdaad "beter".

Na de vorming blijf ik met nog enkele vragen :
  • Laat ik de uitlopers voorlopig nog groeien? Of mag ik deze al een beetje inkorten? De stam zou nog dikker moeten worden dus denk ik van de uitlopers nog zo te laten. Of vergis ik mij hier?
  • Hoe kan ik de top verbeteren? Ik heb hier totaal geen ervaring mee :-D

Alvast bedankt voor jullie input.

Greetz

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer - eerste vorming 10 jaren 4 weken geleden #32105

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi,

Goed dat je de "eerste sprong" hebt durven wagen !!!
Wel beetje jammer dat je hem nu gevormd hebt. Aangezien loofbomen vnl in het voorjaar flink uitlopen, groeien en verdikken, zal dit draad er niet heel lang op kunnen blijven zitten ivm ingroei.
Beter was geweest om hem in het najaar na de bladval in draad te zetten en te vormen. geen ingroei, kan de hele winter blijven zitten en in het voorjaar eraf gehaald worden. dan zit je ook niet moeilijk te doen om het draad eraf te halen wanneer hij eenmaal vol in het blad zit (dan zie je het minder goed en kun je er lastiger bij)

Ander puntje is, bij een verpotting is het meestal oa de bedoeling om de aarde juist te verversen en niet dezelfde aarde te gebruiken. Nieuwe aarde (akadama) is weer vers, draineert beter, kan beter water en voeding vasthouden etc.

persoonlijk zou ik de uitlopers laten groeien omdat je boom weer kracht en energie nodig heeft. helemaal als je de stam dikker wilt, dan moet je de takken die heel laag op de stam zitten ongeremd door laten groeien, maar dit bereik je beter door hem enkele jaren in de volle grond te zetten: meer ruimte voor wortels is meer ruimte voor bovengrondse groei en dus verdikking.

Maar nogmaals, knap dat je de eerste stap hebt gezet !
volhouden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren