Onderwerp:

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40613

  • frits297
  • frits297's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Onlangs gestart met de Bonsai hobby door op mijn verjaardag een bonsai kado te hebben gekregen (Carmona). Ik heb sindsdien zoveel mogelijk boeken over bonsai uit de bibliotheek proberen te lezen en ook via het internet (o.a. dit forum) veel informatie opgedaan.

Ik zou graag jullie advies willen ontvangen over een projectje waar ik me al een tijdje op aan het voorbereiden ben.

Het doel is om een semi-cascade juniperus proberen te vormen. Onderliggende doel is om het verpotten, bedraden, snoeien, vormen te oefenen op een relatief goedkoop boompje.

De cascade pot die ik heb uitgezocht voor dit project:




Ik heb in een tuincentrum een juniperus 'nana' uitgezocht met een zo dik mogelijke stam. Hier zijn verschillende aanzichten om een idee te krijgen.










En hier nog de juniperus met de cascade pot:




Ik heb naast het boompje en de pot een zak akadema grond, een concaaf tang, verschillende dikte draad, en wondpasta gekocht.



Dit was de inspiratie van het hele project:




Voordat ik de snoeischaar in het boompje zet wil ik het nog even laten wennen aan zijn nieuwe standplaats en een plan maken van de vorming. Ik hoop dat ik van jullie advies gebruik kan maken.

Groet,

Frits

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by frits297.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40614

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Mooie start met leuk uitgangsmatriaal, goed bezig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40615

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Mooi materiaal,goed bezig inderdaad. Ik ben echter niet kapot van je inspiratie-bron en zou 'ns Googlen naar betere voorbeelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40617

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
zal vanavond eens een voorbeeld tonen van dezelfde soort.. als ik het terugvind..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40620

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Goede start. Je hebt wat spullen gekocht, en vraagt om advies voor je begint met werken. Top.

Nu de hamvraag: Wat wil je allemaal in een keer doen.

Je KAN zowel vormen als verpotten (Maar ik zou wachten tot het weer een keer geregent heeft; Het is nu veel te droog) en het wat afkoelt.

Je kan ook besluiten dat je de plant eerst wilt verpotten. Voordeel: De plant heeft veel loof, en kan daarmee snel weer wortels maken. Nadeel; De plant droogt makkelijker uit, en sterfte risico is hoger.

Andere optie is om de plant eerst te vormen. Dan pas in het voorjaar te verpotten. Ik denk dat ik die laatste optie zou nemen (Als ik niet zo eigenwijs was; Ik heb een maand oid geleden zelf zo'n stap gezet, en beiden tegelijk gedaan. De boom weet nog niet of hij gaat leven).

Als richting.. Kijk vooral NIET naar je boek. Dat ziet er uit als een boek van 20+ jaar oud. Bonsai is Europa is een stuk verder, en eisen aan goede bomen liggen wat anders.

Op deze pagina een mooi voorbeeld van een gelukte eerste vormgeving. Ik kan zo jouw stam niet inschatten; Misschien heb jij niet voldoende vlees op de stam om dit te halen. www.bonsaimary.com/juniper-bonsai.html

De boom die ik bedoel:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40629

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Die wondpasta die je gehaald hebt, wordt meer voor loofbomen gebruikt. Voor coniferen en naaldbomen gebruik je beter zo'n rond potje met soort klei achtige wondpasta.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40638

  • frits297
  • frits297's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de reactie's

@dea Bedankt voor je opmerking, er staat veel op de verpakking maar mijn japans is niet zo heel goed. Het spulletje ziet er een beetje vloeibaar uit. Ik zag in de webshop (bonsai.de) al varianten tussen loof en naald en had juiste deze gekozen omdat er geen variatie was :P ( met de veronderstelling dat het universeel was ). Ik zal dan wel even een nieuwe bestelling moeten plaatsen.

@leatherback Ik was eigenlijk van plan om het verpotten en het vormen tegelijk te doen maar als ik jouw advies zo lees snap ik dat dit mogelijk te veel voor het boompje wordt. Ik denk dat ik ook voor de tweede optie kies; eerst vormen en in het voorjaar gaan verpotten. Als ik de vorm nog niet helemaal weet lijkt me het verpotten ook een beetje lastig.

Ik merk dat iedereen het voorbeeld uit het boek niks vindt, de uitleg was eigenlijk meer de aanzet van het projectje, niet zozeer het voorbeeld in het boek, ik had al een beetje gegoogled naar andere voorbeelden als inspiratie.

Ik ga even wachten op een wat minder warm weer en ondertussen rustig nog wat nadenken over de vorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40775

  • frits297
  • frits297's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Een kleine update:

Ik heb gisteren het loof welke dicht op de stam groeide weggesnoeid om een beter beeld te krijgen van het boompje. Ook heb ik een randje van de plastic pot gehaald en wat aarde weggehaald om het boompje iets 'hoger te maken', Ziehier een aantal foto's:








En hier een visualisatie van een vorming mogelijkheid:






Ik hoop dat de illustraties een beetje duidelijk zijn. De Juniperus heeft een t-vorm met daarbovenop een lange haakse tak (die dus weg loopt achter de boom). Nu is het idee om die bovenste tak in het verlengde van de t-vorm te gaan vormen en relatief korter te maken dan de eerste tak.

(Het vormen van de eerste twee (kortere takken) in het verlengde van de lange haakse tak lijkt mij lastiger, als het vormen van de lange haakse tak niet lukt zou ik het eventueel een groot gedeelte kunnen snoeien).

Ik ben vooral benieuwt hoe jullie denken over mijn plan, als je het helmaal anders ziet hoor ik het ook graag, dit is tenslotte mijn eerste Bonsai creatie. ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by frits297.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40776

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : Die wondpasta die je gehaald hebt, wordt meer voor loofbomen gebruikt. Voor coniferen en naaldbomen gebruik je beter zo'n rond potje met soort klei achtige wondpasta.


Frits, de wondpasta die je hebt , Kiyonal, is prima. Deze laat zich goed verwerken, sluit de wond goed af en stimuleert heling. Geen nieuwe bestelling plaatsen imo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Semi Cascade Juniperus 8 jaren 10 maanden geleden #40777

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, MoniqueVeltrop, MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts