Onderwerp:

malus draadje 7 jaren 4 maanden geleden #58105

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Afgelopen voorjaar heb ik een malus verpot in een trainingsschaal, en rigoureus ingekort. De boom is al een jaar of 30 uit, enkel viel dit niet echt te zien aan de boom dus heb ik besloten de boom opnieuw op te bouwen. Tijdens het verpotten heb ik een paar wortel stekken genomen die ik ook op zal nemen in dit draadje.

Foto van de eerste groei (Foto is van mei)








Foto's eind mei





Foto eind juni



Wortelstekken had ik nog nooit eerder genomen, dus dit was voor mij iets compleet nieuws. Ik heb er een in keto gezet en een normaal in een pot. Met een gaasje heb ik de boom wat hoger in de pot gezet. In de hoop dat de wortels compact langs de stek zouden groeien die ik later kan selecteren om luchtwortels te maken.







Morgen zal ik nog wat foto's maken en uploaden van de huidige stand van de bomen. De uitlopers zijn al aardig aangedikt evenals de knoppen die alweer klaar staan voor volgend jaar. Al met al een leuk projectje dat ik met jullie wou delen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 4 maanden geleden #58106

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ziet er zeker uit als een leuk project
als die hoofd plant al een jaartje of 30 is Hoe ziet de wortelvoet er uit ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 4 maanden geleden #58108

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Het was een hele dichte kluit en ik heb hem zeker voor 3/4 verkleind. De kluit die er overbleef was heel mooi gespreid, en heel compact. Komend voorjaar zal ik hem in een wat kleinere pot zetten, dan zal ik de wortelvoet ook wat meer blootleggen. De scheiding tussen de stammetjes is wel wat apart, misschien kan ik morgen wel even een goed foto'tje maken van de voet en stamaanzet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 4 maanden geleden #58113

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Leuk project!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58220

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Bij deze nog de foto's van het voetje van de malus. Door de feestdagen is het er niet van gekomen om er een foto van te maken.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58463

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Foto van het gehele boompje



Mijn gedachte was om de boom van het voorjaar terug te zetten op de eerste internode om op die manier wat meer beweging te krijgen in de takken. Dit wou ik herhalen tot ik wat meer tapsheid heb gecreëerd en meer nuttige takken heb om de boom verder mee op te bouwen.
Het is de bedoeling om de boom op sho-hin formaat te houden, mocht dit ik dit nog niet vermeld hebben in dit topic.

Wat zouden jullie doen qua opbouw van de boom in de toekomst? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de ideeën die jullie hebben over deze boom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Christian93.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58464

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Een boom van 20 jaar oud had meer rijpheid kunnen hebben :dry:

Maar goed, vanaf nu gaat hij enkel nog vooruit :cheer:

Ik zou de boom in een grotere pot zetten, de takken terugsnoeien tot een paar knoppen zo dicht mogelijk bij de stam. Alles wat er dan groeit zou ik een seizoen laten groeien om tapsheid in de onderstammen te maken. Het jaar erna weer helemaal terugsnoeien en weer een jaar laten doorschieten. Daardoor groeien de eerdere snoeiwonden ook weer dicht wat karakter geeft. Dat een paar jaar volhouden.. dan alle takken er weer af en dan pas aan de vertakking beginnen..

Bij een shohin mag je de stamvoet best overdrijven. Niet te snel aan de definitieve vertakking beginnen.

Dat zou ik doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Christian93

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58469

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25

marcellucas schreef : Een boom van 20 jaar oud had meer rijpheid kunnen hebben :dry:

Maar goed, vanaf nu gaat hij enkel nog vooruit :cheer:

Ik zou de boom in een grotere pot zetten, de takken terugsnoeien tot een paar knoppen zo dicht mogelijk bij de stam. Alles wat er dan groeit zou ik een seizoen laten groeien om tapsheid in de onderstammen te maken. Het jaar erna weer helemaal terugsnoeien en weer een jaar laten doorschieten. Daardoor groeien de eerdere snoeiwonden ook weer dicht wat karakter geeft. Dat een paar jaar volhouden.. dan alle takken er weer af en dan pas aan de vertakking beginnen..

Bij een shohin mag je de stamvoet best overdrijven. Niet te snel aan de definitieve vertakking beginnen.

Dat zou ik doen.


Ben ik met je eens hoor marcel, als ik het boompje zo zie zou ik hem nooit indexeren op 30jaar. ruim 10jaar terug heeft Arie van Nieuwaal de boom aan mij geschonken. Toen was ik nog amper 12/13 jaar oud en ik wist nog niet heel veel van bonsai, dus ik durfde er eigenlijk niet veel aan te doen. Arie ging zijn collectie inkrimpen vanwege gezondheidsredenen, en sindsdien staat de boom bij mij. De boom is uit zaad gekweekt en is altijd opgekweekt in een bonsai pot dus vandaar dat het stammetje er niet heel verouderd uitziet. De boom heb ik de afgelopen jaren enkel structureel ingekort en vanaf dit punt wilde ik hem helemaal opnieuw opbouwen.

Ik zal je advies ten goede nemen, vanaf het voorjaar pot ik de boom op in een plastic trainingsschaal. Afgelopen jaar erg veel groei gehad op de boom hopelijk zal dat niet anders zijn dit jaar. Als ik hem terug zet om 1 internode dan laat ik het beste de tak uitgroeien tot het volgende voorjaar? vorig jaar had ik hem eind van de zomer terug gezet tot op 2 a 3 knoppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58521

  • Sjorsvanleeuwen
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 78
  • Ontvangen bedankjes 14
Gaaf om te zien hoeveel groei je boom in dat jaartje heeft gehad!

Heb je er al eens aan gedacht om alleen met het linker stammetje door te gaan?
Ik zou dat namelijk zelf misschien doen

Groet sjors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

malus draadje 7 jaren 3 maanden geleden #58531

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Sjorsvanleeuwen schreef : Heb je er al eens aan gedacht om alleen met het linker stammetje door te gaan?


Dat zou inderdaad ook kunnen. Het linker stammetje heeft wat meer karakter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren