Onderwerp:

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65092

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Kennelijk heb je nogal wat speelruimte. Mijn reden om het vroeg te doen is dat je dan hetzelfde jaar nog kunt scheiden. Denk dat je dan net iets meer voorsprong hebt. ..Maar belangrijk is dat niet. ..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65093

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef : Kennelijk heb je nogal wat speelruimte. Mijn reden om het vroeg te doen is dat je dan hetzelfde jaar nog kunt scheiden. Denk dat je dan net iets meer voorsprong hebt. ..Maar belangrijk is dat niet. ..


DAt vind ik een hele goede reden. Ik denk dat ik nog heel even wacht, tot er wat meer blad is. En over een weekje het er op waag. Zou jij een dikke draar gebruiken, of een ring bast verwijderen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65094

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Er zijn in de meeste gevallen meerdere opties... dus 1 gedachte vaak niet heilig..

Volgens deze site
communities.zeelandnet.nl/bonsai/p/58762...chnieken-marcotteren
Is tourniquette het beste...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65095

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Marco buijsman schreef : Er zijn in de meeste gevallen meerdere opties... dus 1 gedachte vaak niet heilig..


Haha, blijkt wel. Ook wel fijn. Voor iedereen is de situatie anders, en heeft elke manier weer zijn voor en nadelen. Voor mij is de reden dat ik hem vroeg aanleg dat ik hoop de boompjes dan einde zomer te kunnen scheiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65098

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Volgens mij worden wortels gestimuleerd door een verhoogde aanwezigheid van Auxines in relatie tot sommige andere hormonen. Auxines worden aangemaakt in knoppen, groepunten en takken, en in de neerwaardse sapstroom afgegeven. Al deze bij de wortels komt, krijgen die het signaal "Daar boven gebeurd wat". Als de balans in de richting van veel auxine komt, krijg je groei van je wortels. Tegelijkertijd gooien de wortels een signaal naar boven: We zjin aan het groeien, wacht even, het signaal dat de wortels meer auxine hebben dan logisch: Blijkbaar is er meer blad dan we wortels hebben.

Volgens mij kan je het hele jaar door marcots zetten. Echter, er zijn momenten waarom het sneller gaat. Dat is als er blad aan zit: Dat levert veel auxines op. Of dat meer of minder is als je net ontluikende knoppen hebt of als je uitgegroeid blad hebt.. Geen idee. Volgens mij gaat het vooral om actief groeiende uiteinden. Maar goed. Dit is een weteschappelijk vakgebied an sich, hoe werken auxines en welke effecten hebben ze in de plant.

Ik wil gewoon zo snel mogelijk de plant kunnen scheiden dat hij de rest van het jaar kan wortelen. Dus begin ik zodra ik de plant actief zie worden. Als dat aan de vroege kant is.. Tot nu toe geen problemen gehad.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman, KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65100

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef : Volgens mij worden wortels gestimuleerd door een verhoogde aanwezigheid van Auxines in relatie tot sommige andere hormonen. Auxines worden aangemaakt in knoppen, groepunten en takken, en in de neerwaardse sapstroom afgegeven. Al deze bij de wortels komt, krijgen die het signaal "Daar boven gebeurd wat". Als de balans in de richting van veel auxine komt, krijg je groei van je wortels. Tegelijkertijd gooien de wortels een signaal naar boven: We zjin aan het groeien, wacht even, het signaal dat de wortels meer auxine hebben dan logisch: Blijkbaar is er meer blad dan we wortels hebben.

Volgens mij kan je het hele jaar door marcots zetten. Echter, er zijn momenten waarom het sneller gaat. Dat is als er blad aan zit: Dat levert veel auxines op. Of dat meer of minder is als je net ontluikende knoppen hebt of als je uitgegroeid blad hebt.. Geen idee. Volgens mij gaat het vooral om actief groeiende uiteinden. Maar goed. Dit is een weteschappelijk vakgebied an sich, hoe werken auxines en welke effecten hebben ze in de plant.

Ik wil gewoon zo snel mogelijk de plant kunnen scheiden dat hij de rest van het jaar kan wortelen. Dus begin ik zodra ik de plant actief zie worden. Als dat aan de vroege kant is.. Tot nu toe geen problemen gehad.

Klinkt aannemelijk Jelle!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65101

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik heb haagbeuk, palmatum en een soort wilg met dikke draad gedaan en dat werkte. Wat niet wil zeggen dat een ring niet ook zou werken.

Ik heb peer en kardinaalsmuts in april gedaan met ring en die kon ik in augustus scheiden. De peer heeft geworteld (maar niet super), de kardinaalsmuts deed het super.

Denk dat draad veiliger is. .. maar de vraag is of dat nodig is.

Wat wel verschil zal maken is hoe vroeg in het jaar de te marcotteren boomsoort op gang komt. Sommige meidoorns kan ik nu al snoeien, terwijl bijv beuken nog niets aan groei laten zien.

Bij mij is het één keer mislukt. Dat was een lariksvarieteit met een ent....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65105

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef : Volgens mij worden wortels gestimuleerd door een verhoogde aanwezigheid van Auxines in relatie tot sommige andere hormonen. Auxines worden aangemaakt in knoppen, groepunten en takken, en in de neerwaardse sapstroom afgegeven. Al deze bij de wortels komt, krijgen die het signaal "Daar boven gebeurd wat". Als de balans in de richting van veel auxine komt, krijg je groei van je wortels. Tegelijkertijd gooien de wortels een signaal naar boven: We zjin aan het groeien, wacht even, het signaal dat de wortels meer auxine hebben dan logisch: Blijkbaar is er meer blad dan we wortels hebben.

Volgens mij kan je het hele jaar door marcots zetten. Echter, er zijn momenten waarom het sneller gaat. Dat is als er blad aan zit: Dat levert veel auxines op. Of dat meer of minder is als je net ontluikende knoppen hebt of als je uitgegroeid blad hebt.. Geen idee. Volgens mij gaat het vooral om actief groeiende uiteinden. Maar goed. Dit is een weteschappelijk vakgebied an sich, hoe werken auxines en welke effecten hebben ze in de plant.

Ik wil gewoon zo snel mogelijk de plant kunnen scheiden dat hij de rest van het jaar kan wortelen. Dus begin ik zodra ik de plant actief zie worden. Als dat aan de vroege kant is.. Tot nu toe geen problemen gehad.


Dank voor de uitleg. Dat verklaart ook de werking van wilgenwater als wortel stimulator. daarvan gebruik je ook de nieuwe scheuten. Dat zou vol met hormonen zitten.

Dan wacht ik nog even dat al het blad aanwezig is, en leg ik een marcot aan. Wel spannend :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65106

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef : Ik heb haagbeuk, palmatum en een soort wilg met dikke draad gedaan en dat werkte. Wat niet wil zeggen dat een ring niet ook zou werken.

Ik heb peer en kardinaalsmuts in april gedaan met ring en die kon ik in augustus scheiden. De peer heeft geworteld (maar niet super), de kardinaalsmuts deed het super.

Denk dat draad veiliger is. .. maar de vraag is of dat nodig is.

Wat wel verschil zal maken is hoe vroeg in het jaar de te marcotteren boomsoort op gang komt. Sommige meidoorns kan ik nu al snoeien, terwijl bijv beuken nog niets aan groei laten zien.

Bij mij is het één keer mislukt. Dat was een lariksvarieteit met een ent....


Ik heb heel wat filmpjes gekeken over marcoteren. Ik ga denk ik voor de ring bast verwijderen. Nu alleen nog het juiste substraat vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder met pruimenboompje 7 jaren 3 weken geleden #65109

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Sphagnum
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts