Onderwerp:

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71307

  • Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 23
Bedankt voor alle reacties en meningen deze waardeer ik echt ook al zijn sommige wat directer dan anderen.
@ marco ik snap je bevindingen en vind dat je goede punten hebt ik vind dat een directe mening wel moet kunnen ik zou wel graag van je willen weten wat je kwa styling anders of op welke manier je de (pisbochten) had gestyled
@ jelle het grapje kwam wel goed over.
verder wil ik het graag ontopic houden het maakt mij niet veel uit op welke manier iemand reageert als hij of zij haar bevindingen maar onderbouwd dan kan ik er wat mee

Ik zal even vertellen waarom sommige takken langer zijn dan nodig.
ik ben van mening dat je net als wat meerdere zeggen je loof nodig heb om betere backbudding te krijgen.
ik ga van het voorjaar goed bemesten om de boom zoveel als hij nodig heeft te gebruiken om te ontwikkelen en nieuwe knoppen te vormen zodra ik daar tevreden over ben ga ik wat meer vorm snoeien dat betekend ook dat ik de onderste takken steviger ga laten groeien dan de bovenste.
Ook ga ik aan de tapsheid van de nieuwe top werken door idd onder sterker te laten groeien dan boven dit neemt wel tijd in beslag maar goed dat neem ik voor lief.
Het zal ook wel even duren voor je kan zeggen dat het iets weg heeft van bonsai maar ik vind dit soort projecten leuk om de doen en beleef er veel plezier aan
ik geloof ook dat ik bij het maken van de jin er nog meer dood hout onder de bast zit misschien dat ik in de toekomst daar nog wat mee doe om het geheel nog wat ouder en dramatischer te laten lijken
maar voor nu eerst moet hij goed groeien en opknappen van deze ingreep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71316

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Lariks doet (bijna) niet aan backbudding, de knoppen die hebt, moet je het mee doen doorgaans.
ik zou de takken sws wel korter snoeien, tot op 1 knop. krijg je een betere en mooiere vertakking in mijn beleving.
persoonlijk vind ik niet meer dan een leuke trainingsboom, om wat technieken op te oefenen. ben het eens met de wat vreemde blik nu: een kaarsrechte stam en dan ineens wel buigingen en knikken in de takken, dat zie je in de natuur vrijwel niet.
maar een leuke goede poging, ga zo door en al doende leert men.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71319

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Ronnie Peters schreef : Bedankt voor alle reacties en meningen deze waardeer ik echt ook al zijn sommige wat directer dan anderen.
@ marco ik snap je bevindingen en vind dat je goede punten hebt ik vind dat een directe mening wel moet kunnen ik zou wel graag van je willen weten wat je kwa styling anders of op welke manier je de (pisbochten) had gestyled
@ jelle het grapje kwam wel goed over.
verder wil ik het graag ontopic houden het maakt mij niet veel uit op welke manier iemand reageert als hij of zij haar bevindingen maar onderbouwd dan kan ik er wat mee

Ik zal even vertellen waarom sommige takken langer zijn dan nodig.
ik ben van mening dat je net als wat meerdere zeggen je loof nodig heb om betere backbudding te krijgen.
ik ga van het voorjaar goed bemesten om de boom zoveel als hij nodig heeft te gebruiken om te ontwikkelen en nieuwe knoppen te vormen zodra ik daar tevreden over ben ga ik wat meer vorm snoeien dat betekend ook dat ik de onderste takken steviger ga laten groeien dan de bovenste.
Ook ga ik aan de tapsheid van de nieuwe top werken door idd onder sterker te laten groeien dan boven dit neemt wel tijd in beslag maar goed dat neem ik voor lief.
Het zal ook wel even duren voor je kan zeggen dat het iets weg heeft van bonsai maar ik vind dit soort projecten leuk om de doen en beleef er veel plezier aan
ik geloof ook dat ik bij het maken van de jin er nog meer dood hout onder de bast zit misschien dat ik in de toekomst daar nog wat mee doe om het geheel nog wat ouder en dramatischer te laten lijken
maar voor nu eerst moet hij goed groeien en opknappen van deze ingreep.

als je jouw vormgeving bekijkt met een andere larix met een rechte stam, dan kun je zien wat ik bedoel.
Hieronder een larix van de club van jp polmans:

Omder deze link kun je perfect zien hoe goed gevormde larixen eruit zouden zien:
www.edauchikai.be/Nieuwe%20website/?tag=larix
Btw: ik vind het altijd leuk als nieuwelingen in de bonsaiwereld enthousiast zijn, en blijkt dat ze willen leren en dat ook daadwerkelijk doen, zodat ze goede vooruitgang boeken. Nu moet je niet denken dat ik bijna vollleerd ben, integendeel. Maar ik draai al wel 25 jaar mee met deze hobby...ik heb trouwens gen ervaring met Larixen, dus over de verdere verzorging kan ik je geen advies geven..
Verdere tips voor de vormgeving van jouw boom heb ik helaas niet, ik zou niet aan zit exemplaar beginnen, te weinig potentie..
@Roy: zie je wel, het valt allemaal wel mee, beetje negatieve gedachte had je..:P

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71321

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ahhh die ken ik, staat hier een paar km verder bij mijn goede kennis!
Mooie boom.

Over het onderhoud, deze wordt ook niet gesnoeid in het groeiseizoen voor degene die dit wel doen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71325

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Foto van jp zijn klasse...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71327

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

Jellevanlooy schreef : Ahhh die ken ik, staat hier een paar km verder bij mijn goede kennis!
Mooie boom.

Over het onderhoud, deze wordt ook niet gesnoeid in het groeiseizoen voor degene die dit wel doen. ;)


Ook niet de top? Op den duur krijg je toch enorm veel uitlopers in de top? De mijne snoei ik enkel bij in de top tijdens het groeiseizoen, zodat de takken daar ook niet te dik worden. Ik hoop binnen enkele jaren mijn larix op dit niveau te krijgen (onder begeleiding welteverstaan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71333

  • Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 23
Bedankt voor alle tips ben er erg blij mee en kan er ook wat mee in de toekomst.
Het is voor mij ook een leer project en weet ook wel dat het geen top materiaal is maargoed je moet ergens beginnen.
In het verdere proces van stylen ga ik meer kijken naar hoe lorks groeien in het echt ik houd jullie op de hoogte daarvan zodat ik er weer van kan leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix eerste styling 6 jaren 4 maanden geleden #71345

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Ronnie Peters schreef : Bedankt voor alle tips ben er erg blij mee en kan er ook wat mee in de toekomst.
Het is voor mij ook een leer project en weet ook wel dat het geen top materiaal is maargoed je moet ergens beginnen.
In het verdere proces van stylen ga ik meer kijken naar hoe lorks groeien in het echt ik houd jullie op de hoogte daarvan zodat ik er weer van kan leren.

Top Ronnie! We kijken er naar uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts