Onderwerp:

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71671

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Na 7 jaar voorbereiden op shohin heb ik gisteren deze procumbens zijn eerste echte vormgeving gegeven.Toen ik begon met bonsai heb ik eentje uit het tuincenter gekocht. Voorbeeldje van de soort aankoop.


Dun stammetje met een hoop takken. Ik heb toen zwaar gesnoeid zodat ik wat loof binnenin zou krijgen want daar zat er nix. Verpot naar een houten kist waarna hij dan ongeveer 5 jaar heeft mogen doorgroeien voor stamdikte. Na die 5 jaar vond ik het stammetje dik genoeg voor shohin en was mijn geduld zowat op.



Na die 5 jaar heb ik de grote lijnen uitgezet met het nieuwe loof dat zich korter bij de stam ontwikkelt heeft en waarmee ik verder zou werken richting shohin.
Vorige jaar verpot naar een trainingspot en gisteren dan maar draad ingezet en gevormd.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71672

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71673

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Ja leuk man! Dit soort projecten geven pas echte voldoening, vind ik zelf! Goed dat je weer helemaal back on track bent Jelle!
Over de vormgeving: mooie start! de knik in de stam en de eerste linkertak overlappen elkaar. Wellicht is wat om de stam bcen de bocht iets beter zichtbaar te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71676

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Mooi jelle mooi voorbeeld dat met wat geduld en de juiste keuze er nu een goeie starter is om mee te bouwen onstaan uit een simpele tuincentrum plant leuk om te zien!

Is dit trouwens een gewone procumbens of een nana?

Ik heb een nana in de volle grond geplant twee jaar terug verdikt langzaam maar dit jaar toch goed gegroeid ga dit jaar de stamlijn omhoog bedraden en takken/offertakken selecteren leuk voorbeeld ik hoop over 5 jaar dat die ook zover zal zijn :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71678

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Mss kan ik die wat omhoog liften marco, zodat er doorkijk komt tussen stam en linkse tak. En dat het wat minder zwaar overkomt op dat punt. Goed gezien. Maar het is een haakse bocht en die wil ik ook niet te fel zichtbaar hebben, is zowat een minpuntje....

Als ik me goed herinner is het een nana, maar sla me niet dood als het de gewone is dennis. Ja en nee of het leuke projectjes zijn.
Goed om er 1 of 2 te hebben maar je hebt er eigelijk nix aan tot dit moment vind ik zelf. Nu deze wat verder is ga ik zeker wel terug zoiets opstarten maar om mijn tuin er vol mee te zetten, nee toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71679

  • Jellevanlooy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Voilla marco, gelijk aangepast. Het is maar 2-3 mm omhoog gezet maar nu is er doorkijk tussen de stam en tak, dit maakt het punt wat lichter. Goed gezien! Zelf zit je de hele avond bezig aan het boompje en zie je zoiets over het hoofd!

Ik twijfel nog of ik de eerste tak rechts weg ga halen of niet. Voorlopig blijft hij zitten. Dat bekijk ik als alles wat verder ontwikkeld is. Maar het kan volgens mij wel.

Toen ik gisteren begon aan deze shohin had ik 2 opties voor ogen, ofwel zoals hij nu is. Ofwel de eerste tak rechts weg en kantelen naar links en De beweging naar de andere kant op. Ben nog altijd ni zeker of ik de juiste keuze heb gemaakt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71680

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Ik zou detak niet weghalen als het de mijne was. De beweging van de boom is naar rechts en de eerste tak bevestigt dit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Procumbens shohin 6 jaren 4 maanden geleden #71692

  • EllenVanHoof
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 3
Mooi!
Ik zou die tak er ook (nog) niet afhalen. De boom lijkt er nu grootser mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts