Onderwerp:

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73190

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hallo, deze taxus heb ik aangeschaft dit weekend en ben sowieso van plan om hem eerst te verpotten zonder de wortels aan te raken om hem in een wat luchtiger substraat te laten bijkomen voor een heel groeiseizoen. Hierna wil ik echter een Shari doen en heb hier geen enkele ervaring mee. Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik kan zien welke stukken van de stam hiervoor gebruikt kunnen worden? Ik wil zoals te zien op de foto dat gedraaide stuk pakken hiervoor maar weet niet of het nog leeft en de boom van voeding voorziet

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73195

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Zet hem eerst in een degelijk grondmengsel, laten groeien,Shari kan wachten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73198

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

alpine schreef : Zet hem eerst in een degelijk grondmengsel, laten groeien,Shari kan wachten


Inderdaad, dat levermos voorspelt niet veel goeds...
Shari kan altijd nog, in combinatie met het design dat je voor ogen hebt. Eerst maar eens een goed substraat en goede groei
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zatoichi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73205

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Met de voorgangers eens dat het substraat tekenen vertoont van slechte drainage (levermos) en dus voor taxus niet fijn is

Toevallig heb ik laatst wat info getypt over shari!


Het maken van een shari
Het maken van een shari vereist enige kennis over de sapstromen bij bomen want het kiezen van de juiste plek voor een shari is iets wat met zorg gedaan moet worden. 
Bij het weghalen van het verkeerde stuk bast kunt u namenlijk een levenslijn(sterke sapstroom) die naar een boven gelegen tak gaat zodanig beschadigen dat u de tak zou kunnen verliezen.

Om een shari te maken doet u er goed aan om eerst de levens lijnen indentificeren.

bij bomen zoals taxus en jeneverbes zijn deze levens lijnen bij wat oudere bomen vaak goed te zien echter moet u wel eerst even de stam schoonmaken, verwijder de schilverende stukken schors en poets de stam op met een zachte borstel of tandenborstel en water.

Een levenslijn is een sterke sapstroom die van de wortels naar een tak/takken loopt doordat er door dit stuk stam veel sapstromen gaan zal deze levenslijn dus wat verdikt zijn en herkent u deze makkelijk en kunt u dit ook voelen met uw vingers.
de zwakkere delen voelen als een lange deuk
Begin met zoeken naar de sapstroom bij de wortels ten volg deze naar boven toe het kan namenlijk dat de sapstroom na de eerste tak die hierdoor gevoed word doorloopt naar hoger gelegen delen .
Bomen beschikken over de mogenlijkheid om sapstromen te verleggen echter doet de ene soort dit beter dan andere.

Als u de gewenste plek gevonden hebt teken de gewenste vorm van de shari op de stam met een schoolbordkrijtje .
Om het risico op het ernstig beschadigen van de levenslijnen te verkleinen is het aan te raden om het maken van de shari te verspreiden over een aantal maanden of zelfs jaren om de boom steeds de kans te geven de sapstromen te verleggen.
Snijd dus niet in een keer zomaar grote stukken bast uit de boom maar begin met een smalle strook schors die je over een aantal maanden of jaren steeds iets breder maakt.

Om de bast te kunnen verwijderen Snijdt u de schors in met een scherp en schoon mes.
Vervolgens trekt u de bast met een jintang met de groeirichting mee van de stam af zodat er enkel kaal hout over blijft. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zatoichi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73213

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Sapstroom, kan je bij taxus gemakkelijk zien verschil in kleur,maar hier moet je die boom enkele jaren laten groeien en daarna een eerste vorming doen en daarna kan je een shari maken indien nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73215

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

alpine schreef : Sapstroom, kan je bij taxus gemakkelijk zien verschil in kleur,maar hier moet je die boom enkele jaren laten groeien en daarna een eerste vorming doen en daarna kan je een shari maken indien nodig.


Om misverstanden te voorkomen ter verduidelijking voor de OP (original poster) mijn info was enkel informatief bedoeld prioriteiten liggen in deze bij de gezondheid van de boom zoals André aangeeft

André is dit enkel bij taxus zo ? Of ook bij andere soorten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73219

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Neen dat verschilt van boom tot boom,bij een den is dat totaal anders
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73220

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Bedankt voor alle input. Als ik mijn eerste vorming doe wil ik eerst de naalden wat dichter op de stam hebben. Nu heb ik de video's van Tony tickle bekeken en begrijp hoe de taxus backbud maar Red deze het nog met zijn lange takken om dichter op de stam vertakkingen te krijgen vraag ik mij af

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73224

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Zorg eerst voor de gezondheid
Zet de boom in een goed substraat en laat de boom herstellen.
Als je backbudding wilt heb je veel groei nodig en dat krijg je bij een gezonde boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Shari plaatsen 6 jaren 1 maand geleden #73255

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hey Dennis, even over het verpotten, is dit slim om nu te doen met complete wortelsnoei waarbij zoveel mogelijk haarwortels intact blijven of toch nog even twee weken wachten tot de temperatuur wat stijgt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren