Onderwerp:

Workshop Juniperus 10 jaren 5 maanden geleden #26364

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

ChrisV schreef : Is dit diegene die zo heftig groeide in het voorjaar ( van een andere post)?


Thx Chris en Yannick,
Nee, dit is een ander boompje, veel kleiner dan die snelle groeier.
Die ga ik binnenkort opnieuw stylen.

Thanks voor de tekening, daar kan ik zeker wel wat mee, alleen zal het nog wel een tijd duren voordat die tegenwichttak zo groot en dik is als in je tekening.
Goeie tip ook van de shari, denk ook dat dat dit boompje ten goede zal komen.

Yannick,
De foto geeft (zoals gewoonlijk) een wat vertekend beeld.
De karaktertak is namelijk wel verdeeld in (nu nog) 2 plateau's, maar idd wat onduidelijk te zien.
Ik zal vanavond proberen wat meer foto's te maken, ook van verschillende zijden, dan is het mss wat duidelijker.
De boom gaat naar links, de richting vd karaktertak, en ook de top wijst deze kant uit, dus naar links.
Maar hij mag idd zoals je aangeeft nog wel wat meer naar links.

Beiden ontzettend bedankt voor de tips en adviezen !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Workshop Juniperus 10 jaren 5 maanden geleden #26385

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik ben het deels met Yannick eens dat de algehele beweging naar links gaat. En dat als je nu de linker tak zou laten zakken hij onder de nebari uitkomt. Met wat backbudding in de jaren kan je hem uiteindelijk inkorten als er dichterbij de stam meer loof komt.
Daar is de schets ook op gebaseerd. Nu heb ik ooit in een demo van Ryan Neil en Marc Noelanders iets opgepikt over beweging bij het styleren van een boom.
Even met betrekking tot deze boom:
Er zijn 3 elementen die je visueel kan hebben qua beweging en dat zij; harmonie, frictie & dynamiek

Als je de boom naar links ( de natuurlijke beweging) zou stylen zou je harmonie creëren.
Als je de Linker tak zou houden en de top naar rechts zou vormen krijg je frictie.
Als je de de linker tak behoud en de top naar rechts vormt en daarbij de rechter tak laat groeien (zoals op de schets) krijg je dynamiek.
Zo los je meteen eventuele frictie op.

Natuurlijk gebaseerd op de beweging van de stam.
Het is een vrij veel voorkomend beeld in bonsai en met wat goed geplaatste shari gaat ineens de beweging de andere kant op.

Het is jouw boom Dea en ik geef alleen maar mijn idee, maar ik denk dat er meer in zit dan alleen de traditionele manier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Workshop Juniperus 10 jaren 5 maanden geleden #26387

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
duidelijk Chris en zeker iets om te overwegen !!
Thanks man, zeer gewaardeerd !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren