Onderwerp:

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22696

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals al in een ander draadje opgemerkt, heb ik deze week een jeneverbes opgehaald. Deze heeft -volgens de oude eigenaar- wat schade opgelopen bij bladbemesting. Aangezien ik zelf niet via de bladeren bemest EN een dergelijke jeneverbes niet heb, hoor ik graag meningen / ideeen.

Hier het boompje. Deze staat nu 9 maanden in deze schaal, en is vorig jaar afgenomeb van een een grote boom (Ik was bewust dat de kluit niet zo sterk is).

Mijn idee is: nu nog even tegen de regen beschutten, en dan vanaf morgenavond effectief 10 uur per dag direct zonlicht geven, waar mogelijk.

Plaatjes (Zie kroonkurk voor de schaal)



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22713

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
heb deze ook gezien op marktplaats had ie zelf uitgegraven stond erbij en ook een foto van de boom zonder grondmengsel toch?
Zag ook dat er zeer weinig wortels aanzaten namelijk.

Kan heel goed door de winter komen ik heb ook een jeneverbes die de winter slecht doorgekomen was en nu pas laat zien dat het einde verhaal is terwijl er vorige maand nog leven in leek te zitten.
Die dingen kunnen heel lang doorgaan voordat ze echt het loodje leggen.

Ik zeg dit omdat die van mij er net zo bijstond.
Ziet er niet uit als schade door bladbemesten denk eerder dat ie op z'n reserves draait. Het groene loof ziet er namelijk vrij mager en dof uit.
Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22714

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja precies. Die was het. Ik heb besloten dat het stamverloop wel erg leuk is. Dus voor de prijs die hij vroeg, kon ik het risico wel nemen. Er komt weer een drogere periode aan. Ik overweeg om het hele ding uit de pot te nemen, en in een losser mengsel op te potten.Waar het nu in staat is wel erg net, zelfs voor mijn smaak. En ik denk dat de boom de laatste 2 weken continue in de regen gestaan heeft; Koud en nat. Geen fijne combi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22753

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ja de prijs was super. ;) Hoop dat ie het red als je hem oppot, maar je weet genoeg van planten om te zien of dat wijs is.
Denk serieus wel dat ie een hoop tijd en rust nodig heeft om er weer gezond bij te staan.
Die jeneverbesssen kunnen heel lang op hun reserves doorleven terwijl ze eigenlijk al langzaam aan het sterven zijn.

Maar volgens mijn heeft ie nog genoeg groen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22758

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb hem uiteindeljik uit zijn pot gehaald. 2 witte wortelpunten aan de hele boom. Dus dit wordt echt een 'touch and go' geval. Hij staat nu in 20% grove bims, 30% dennenbast en 50% kleikorrels. Wat er aan wortels aanzit is echt heel weinig. We zullen wel zien. Hij stata nu in de schaduw, met alleen gefilterd zonlicht; misschien een uurtje in de ochtend direte zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22764

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als ik even iets mag opmerken..

ik weet dat je dit allemaal doet naar je eigen goeddunken.. maar.. in heel veel topics zie ik je mensen net aanraden om "zieken" bomen niet uit hun pot te hamen of te verpotten of zo.. en ergens komt dit nu over alsof deze raad nu net voor jou niet moet..

kan je voor de forumleden met iets minder kennis van bomen & planten misschien toelichten waarom je deze stap overwogen hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22765

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Volgens mij is het gewoon een kwestie van het juiste medicijn tegen de juiste kwaal inzetten. Men bestrijdt ook geen kanker met aspirine. Ziektes bestrijden met verkeerde medicijnen kan in veel gevallen zelfs schadelijk zijn. Er wordt dikwijs aangeraden om de zieke boom te verpotten omdat het aannemelijk is dat de ziekte is veroorzaakt door verkeerde grond. In dit geval is het aantoonbaar dat het probleem niets te maken heeft met verkeerde grond, dus dient de oplossing hier ook niet gezocht te worden. Een noodverpotting is in principe een zware ingreep, een soort paardenmiddel. Het zou in dit geval de boom enkel onnodig nog verder verzwakken.

P.S. Als ik naar deze boom kijk dan zie ik een boom die op eerste gezicht niet zo heel gezond oogt. Vooral de puntjes zijn bruin geworden en wat delen die minder zonlicht hebben gehad. Echter zie ik ook heel veel groene delen. Genoeg voor de boom om weer helemaal te herstellen. Een jeneverbes groeit snel. Mits je hem goed verzorgt moet hij met een jaartje toch wel weer helemaal groen kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22767

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Blijft bij jeneverbessen wel het geval dat hun wortels in balans moeten zijn met het aanwezige loof de een heeft t andere nodig. Ik heb de kluit gezien en het is bar weinig. Overpotten in een goed substraat kan de boom nog aanzetten om nieuwe wortelgroei te krijgen. Zeker de moeite waard omdat snoeien om balans te krijgen geen optie is.
Deze boom heeft gewoon ondergronds wat meer nodig om de bovenkant te kunnen ondersteunen.
Wie weet met de goede bescherming en nazorg komt ie d'r nog bovenop...
Wie niet waagt je weet wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22770

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Alex,

Valide punt. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat in principe een verpotting niet nodig is. Tenzij het probleem in de wortels zit EN het substraat hier de oorzak van zou kunnen zijn. En zelfs dan kan het goed zo zijn dat een boom van alle grond ontdoen en opnieuw oppotten de doodslag voor een boom is. DUs mijn advies is niet dat je ze niet moet verpotten, maar eigenlijk altijd: Overpotten naar een maatje groter, ipv de wortels kaal maken. Dat laatste is slechts zeer zelden nodig, en brengt meestal meer risico met zich mee dan oplossingen. De inschatting maken of een echter verpotting nodig is.. Die moete iedereen voor zichzelfmaken. En als je dat niet zelf kan beoordelen heb je wellicht te weinig ervaring om het succesvol uit te voeren. Daarom hou ik er niet van om te adviseren een boom uit een pot te halen, tenzij het echt niet anders kan. Je zal in diverse draadjes zien dat ik de gekste dingen in het midden van de zomer gewoon doe; Zie bv larig van Youri: Midden in het groeiseizoen uit kweekbed gehaald; wortelsnoei, stam halveren (Gisteren nog eeen 3meter kers terug gebracht to 40cm) etc. Dat doe ik, omdat ik EN het niet verschrikkelijk vind als ik een keer een boom heb die het niet aankan, EN ik al heel veel planten in handen heb gehad, en durf te beweren redelijk in te kunnen schatten wat wel en wat niet kan.

Ik probeer bij de problemen van mensen individueel advies te geven. Zo zou ik altijd eerst adviseren de wortels te bekijken. In mijn geval.. Waren er eigelijk geen wortels. Ik heb bij deze boom eerst zijdelings de grond weg gekrabt. Hier werd meteen duidelijk dat er in de grond iets zeer mis was: Een beerputlucht die naar boven kwam, zoals ik die wel ken uit donkere boerenslootjes. Alles wees er op dat de kluit te lang te nat was geweest bij zwakke wortels (Van dat laatste was ik op de hoogte).

Door de grond te verwijderen heb ik aan de ene kant wortels beschadigt. Aan de andere kant.. Ik heb de pot 3 dagen beschermd voor water, en zoveel mogelijk in de zon gezet. Maar de grond is in die tijd niet droger geworden. Dus toen bleek dat er in de grond een boel aan het rotten was, in combinatie met het grondmengsel (>60% potgrond) was voor mij reden genoeg om de boom uit de pot te halen en van de aarde te ontdoen.

Ik geef de plant overigens niet zo veel kans hier doorheen te komen. Zo'n slechte kluit heb ik nog niet vaak gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Zieke jeneverbes 10 jaren 9 maanden geleden #22796

  • timaenho
  • timaenho's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik zou het spijtig vinden moest de plant het niet halen. Ik vind het een elegant boompje. Ik kruis mijn vingers alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts